«نمایش خلاق» از منظر ۶ کارشناس تئاتر | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۰

«نمایش خلاق» از منظر ۶ کارشناس تئاتر

مجموعه «نمایش خلاق» شامل 6 جلد کتاب از استادان حوزه تئاتر به همت جهاد دانشگاهی هنر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، مراسم رونمایی از مجموعه کتاب ۶ جلدی «نمایش خلاق» به همت انتشارات جهاد دانشگاهی هنر عصر دوشنبه ۲۴ خرداد ماه در فروشگاه کتاب ۱۶ برگزار شد.

این مجموعه کتاب ۶ جلدی شامل کتاب‌های «مبانی نمایش خلاق» نوشته داوود کیانیان، «نمایش خلاق برای کودکان» نوشته منوچهر اکبرلو، «گام‌به‌گام به‌سوی تئاتر خلاق» نوشته رضا فیاضی، «نمایش خلاق، راهی به سمت تفکر و تجسم خلاق» نوشته فائزه فیض شیخ‌الاسلام، «سفر نمایشی به دنیای داستان با نمایش خلاق» نوشته حسین فدایی‌حسین و «نمایش خلاق، آزمایشگاهی برای زندگی» نوشته اکرم ابوالمعالی است.

بهزاد رشیدی رییس جهاد دانشگاهی هنر در این مراسم گفت: مجموعه جهاد دانشگاهی هنر حدود ۲ سال است که به بحث نمایش خلاق و تئاتر کاربردی وارد شده است و با کمک منوچهر اکبرلو یک دوره تربیت مربی نمایش خلاق برای کودکان را برگزار کردیم.

رییس جهاد دانشگاهی هنر درباره رویکردهای این سازمان تشریح کرد: ما سعی داریم ارتباطی بین فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی جهاد دانشگاهی وجود داشته باشد و همه این موارد در یک راستا باشند بر همین اساس هم بحث نمایش خلاق را حدود یک سال پیش با محوریت اکرم ابوالمعالی پیگیری کردیم. تصمیم گرفتیم که تجربیات سالیان درازی که این استادان حوزه نمایش خلاق و نمایش کودک و نوجوان دارند در یک مجموعه منسجم جمع‌آوری کنیم که با تلاش آن‌ها این اتفاق رخ داد.

وی افزود: حسین فدایی حسین ویراستاری را برعهده داشت و در نهایت ویراستاری محتوایی و هماهنگی کل مجموعه را داوود کیانیان انجام داد.

رشیدی با اشاره به اینکه در نوبت چاپ اول تعداد کمی از هر کتاب منتشر کردند، توضیح داد: ۲۰۰ نسخه از هرکدام از کتاب‌ها به چاپ رسانده‌ایم تا اگر اشکال محتوایی و فنی وجود داشت در چاپ بعدی ویرایش کنیم. همچنین قصد داشتیم بازخورد مخاطبان مجموعه را از نظر فروش ارزیابی کنیم.

به گفته وی، به زودی این مجموعه ۶ جلدی به صورت دیجیتال هم عرضه خواهد شد.

خبری خوش در روزگاری پر از اخبار ناخوش

داوود کیانیان نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مدرس تئاتر کودکان و نوجوانان با ابراز خوشحالی بابت رونمایی از این مجموعه بیان کرد: برای اولین بار ۶ جلد کتاب از ۶ شخصیتی که هم مربی تئاتر هستند و هم کار در عرصه تئاتر را تجربه کرده‌اند، منتشر شده است که خبری خوش در رزوگاری‌ست که اخبار ناخوش زیاد است.

وی ادامه داد: در زمینه نئاتر خلاق آثار تالیفی و ترجمه زیادی داریم اما اینکه چند نفر در یک مجموعه و کنار هم تجربیات خود را از زاویه‌های مختلف بیان کنند، تا امروز رخ نداده بود و فکر می‌کنم استقبال خوبی از این آثار شود.

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: تئاتر خلاق و کودک و نوجوان به طور رسمی در اوایل دهه ۵۰ با تاسیس مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز می‌شود. از همان زمان مربیانی استخدام می‌کنند که رضا فیاضی هم یکی از آن‌ها بود. او از سفیرانی بود که در کتابخانه‌های سراسر کشور تئاتر کار می‌کرد که این فعالیت‌ها را در کتابش معرفی کرده است و از این منظر جنبه تاریخی هم دارد.

او درباره رسمیت یافتن تئاتر خلاق در ایران تصریح کرد: ثریا قزل ایاغ برای اولین بار در ایران با ترجمه کتاب قصه‌گویی و نمایش خلاق این فعالیت را در ایران رسمی و مراحل مختلف آن را تبیین می‌کند.

کیانیان در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان نباید فقط به رونمایی از همین مجموعه بسنده کنند. تئاتر کودک و نوجوان در ایران ۱۰۰ سال قدمت دارد و کتاب‌ها و مقالات زیادی در این زمینه موجود است.

رضا فیاضی بازیگر، نویسنده، صداپیشه، کارگردان و مجری درباره روند شروع کتاب «گام‌به‌گام به‌سوی تئاتر خلاق» بیان کرد: در کیش تئاتر تدریس می‌کردم که با خود فکر کردم باید این چند سال تجربه و فعالیت در تئاتر را به یادگار بگذارم و حیف است که از بین بروند درنتیجه شروع کردم به نگارش کتاب. من کانونی هستم و ابتدا کتابم را به انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارایه کردم اما به دلایل مختلفی آن را منتشر نکردند.

وی افزود: شگفت‌آور بود که همزمان ۶ کارشناس حوزه تئاتر کودک و نوجوان کنار هم این مجموعه را منتشر کنند. کار به سختی شروع شد اما نتیجه باارزشی داشت.

بچه‌های تئاتر ما اهل خواندن کتاب نیستند

فیاضی درباره ارتباط با موسسات تئاتر تاکید کرد: موسسات زیادی در کار تدریس تئاتر هستند که باید با آن‌ها ارتباط برقرار و این مجموعه را معرفی کنیم. درد من و همکاران من این است که بچه‌های تئاتر ما اهل خواندن کتاب نیستند و ما باید به سوی آن‌ها برویم و وادارشان کنیم به خواندن کتاب.

او درباره ایده راه‌اندازی کتابخانه سیار گفت: برخی نیروها را می‌بینم که به روستاهای عرب زبان خوزستان می‌روند و برای کودکان قصه می‌خوانند. این امر انگیزه‌ای شد که با کمک موسسات به فکر راه‌اندازی یک کتابخانه سیار باشم.

منوچهر اکبرلو نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: حجم قابل توجهی از دانش علوم انسانی معطوف به ثبت تجربیات است اما متاسفانه ما کم‌تر به این مساله می‌پردازیم. کتاب‌های نمایش خلاق بیشتر در بحث‌های نظری و فرضیات بوده است و ویژگی منحصربفرد این مجموعه سبک نگارش تجربیات اشخاص است که ۶ نوع نگاه و راه را برای موفقیت در نمایش خلاق عرضه می‌کند.

او عنوان کرد: ما باید این مجموعه را به جوانانی که در آموزشگاه‌ها، موسسات خصوصی، مهدکودک‌ها فعالیت می‌کنند و به اطلاعات نیاز دارند، معرفی کنیم.

حسین فدایی حسین کارگردان، نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر تئاتر نیز درباره این مجموعه گفت: ویژگی خاص مجموعه «نمایش خلاق» این است که به صورت مجموعه ارایه شده است نه یک جلد کتاب که این امر باعث می‌شود بیشتر دیده شود.

وی افزود: من که از جوانی تئاتر کار می‌کردم همیشه دنبال منابعی بودم که به صورت کاربردی کار با کودکان را به من آموزش دهد.

فدایی حسین درباره ارایه منبعی کاربردی در تئاتر خلاق عنوان کرد: در این سال‌ها چنین منبعی در دسترس نبود اما این مجموعه دیدگاه‌های و مباحث مختلفی را ارایه می‌کند که افراد می‌توانند باتوجه به روحیات و شرایط کاری خود آن را گزینش کنند. امیدوارم این اتفاق پلی باشد برای ثبت تجربیات مربیان دیگر تئاتر و شاهد گسترش این مجموعه باشیم.

اکرم ابوالمعالی نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: اولین روزی که پیشنهاد این کتاب‌ها را به بهزاد رشیدی دادم بیشتر بحث ما این بود که آیا این کتاب‌ها مخاطبی خواهد داشت؟ در همان ایام هم تاکید می‌کردم که مخاطبان این مجموعه مربیان و والدینی هستند که منتظر چنین مطالبی هستند. در بحث دیگر شاخه‌های تئاتر کاربردی هم باید این اقدام صورت گیرد زیرا مطمئن هستم که مخاطبان خود را دارند که چشم‌ انتظارند.

عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در بخشی دیگر از این مراسم گفت: همیشه حوزه نمایش مورد توجه ما بوده است و ۱۷ سال جشنواره تئاتر دانشجویی را در تالار رودکی برگزار کردیم که بنا به دلایلی برگزاری آن را از ما گرفتند. از معدود نهادهایی هستیم که از آثار دانشجویی حمایت می‌کنیم و بعد از برگزاری جشنواره‌های دانشجویی تعدا زیادی از کتاب‌ها را منتشر می‌کنیم و همکاری ما همچنان ادامه دارد.

او درباره برنامه‌های جهاد برای ترویج کتابخوانی اظهار کرد: همیشه نقد ما این است که به جای بها دادن به کتاب و معرفی کتاب، نویسندگان را مورد توجه قرار می‌دهند. مسابقات «دفاع سه دقیقه‌ای» در جهات ترویج کتاب و کتابخوانی برگزار شده اند. همچنین جلسات نقد کتاب در معرفی آثار بسیار تاثیرگذار است.

حامد علی اکبرزاده رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی گفت: انتشارات جهاد دانشگاهی هنر کمتر از ۶ ماه است که مجوز گرفته است و در این مدت ۶ عنوان کتاب منتشر کرد. شاید جهاد دانشگاهی قدیمی‌ترین و تنها متولی امر ترویج کتابخوانی در دانشگاه‌ها باشد. برنامه‌هایی مانند جشنواره کتاب سال دانشجویی و پایان‌نامه سال دانشجویی را داشتیم که ماسبقات «پایان‌نامه سه دقیقه‌ای» و «کتاب سه دقیقه‌ای» نیز به آن‌ها اضافه شده است.

جشنواره فیلم‌های اقتباسی را برگزار خواهیم کرد

او در پایان از برگزاری جشنواره فیلم‌های اقتباسی خبر داد و گفت: در آینده جشنواره فیلم‌های اقتباسی را برگزار خواهیم کرد. این جشنواره شامل فیلم‌هایی است که با اقتباس از آثار ادبی برجسته جهانی ساخته شده‌اند.

در پایان مراسم با حضور اهالی هنر و مسئولان سازمان جهاد دانشگاهی از پوستر و مجموعه «نمایش خلاق» رونمایی شد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000