احمد مسجدجامعی درباره وضعیت مهم‌ترین نماد شهر تهران هشدار داد | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۲

احمد مسجدجامعی درباره وضعیت مهم‌ترین نماد شهر تهران هشدار داد

احمد مسجدجامعی با اشاره به در پیش بودن پنجاهمین سالروز ساخت بنای برج آزادی، نسبت به کاستی‌هایی که در نگهداری از این یادمان در سال‌های اخیر رخ داده است، تذکر داد.

به گزارش صبا، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: یکی از نمادهای پرمراجعه در تهران برج آزادی است و جز پنج جاذبه گردشگری تهران است. کاخ گلستان اولین جاذبه گردشگری است و آخرین آن برج آزادی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مقدمات خواهرخواندگی برج آزادی با برج ایفل و حتی با دیگر برج‌های بزرگ دنیا فراهم شده است، گفت: این برج در سال ۱۳۵۰ با شتاب افتتاح شد، به همین دلیل به‌رغم دقت‌های زیادی که در ساخت بخش‌های مختلف آن اتفاق افتاده است، در این ۵۰ سال اتفاق ویژه‌ای برای آن نیفتاده و بلکه مقداری هم نگرانی درباره کاستی‌های آن وجود دارد.

مسجدجامعی درباره معماری این بنا گفت: این بنا ترکیبی از معماری اقوام و شهرهای مختلف  ایران است، مثلاً از معماری تخت جمشید و معماری‌های قرون میانه مانند مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد جامع کرمان و معماری‌های معاصر جدید مثل آرامگاه‌های خیام و بوعلی در این اثر استفاده شده است و تدبیری که صورت گرفته این بوده است که مصالح را از تمام نقاط ایران جمع کنند.

او با تشکر از امانی و فخاری، رسولی، علیخانی، نظری و میلانی از اعضای شورای شهر، که در هفته گذشته از این برج بازدید کردند، بیان کرد: خوب است این را بگویم که این بازدید نشانگر رویکرد و توجه مدیریت شهری یا دست کم شورای شهر است.

او در ادامه و خطاب به محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران گفت: می‌خواهم جمع‌بندی ما را در هیات رییسه پیگیری کنید، یعنی جمع‌بندی آن جلسه هفت نفره؛ به هر حال پنجاهمین سال ساخت این اثر مهرماه امسال مصادف با فصل جابه‌جایی در شهرداری و دولت است.

مسجدجامعی اظهار کرد: در گزارش‌هایی که داریم برای این اثر چندان اعتباری پیش‌بینی نشده است، در صورتی که یک وجه رویداد تهران ۱۴۰۰ توجه به همین بناهای فاخر تهران است که مغفول مانده است.

او با اشاره به اینکه اداره برج آزادی با سه دستگاه شهرداری تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  تهران است، عنوان کرد: این یک مشکل مدیریتی است، اما در تمام طول این سال‌ها این مدیریت‌ها با هم هماهنگ شده‌اند. خاطرم است در دوره سوم به دلیل ریزش فراوان آب در آبیاری فضای سبز و قیرگونی باغچه‌ها شهرداری سنگ کف را عوض کرد و از سنگ همان معدنی استفاده کرد که پیشترها استفاده شده بود تا جلوی ریزش آب گرفته شود.

مسجدجامعی افزود: یک لوله انتقال آب به طرف غرب تهران از آنجا می‌گذشت که بسیار بحران‌زا بود اما جا به جا شد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سال‌های پیش در وزارت ارشاد برای بخش غربی برج پارکینگی با ظرفیت ۵ هزار ماشین پیش‌بینی شده بود، گفت: پیشنهاد من این است که برای این نماد شهری ردیفی مشخص کنیم، من روی کاخ گلستان انقدر اصرار ندارم چون کاخ ثبت جهانی شده و ارزشمند است ولی نماد شهر تهران نیست، اما برج آزادی مهم‌ترین نماد شهری است و مهم‌ترین اتفاقات شهری ما در آنجا رخ داده است.

او ادامه داد: هنوز هم ۲۲ بهمن در آنجا جمع می‌شویم، اما به این نماد شهری مقداری بی‌توجهی شده است و افکار و فضای عمومی از ما می‌خواهد  از پنجمین نماد پرجاذبه گردشگری تهران در پنجاهمین سال احداثش محافظت کنیم.

او در پایان اظهار کرد: درخواستم این است به این موضوع به عنوان یک مسئله شهری در هیات ییسه توجه شود تا برای آن اعتباری در حد برج آزادی و اهمیت شهر تهران و اهتمامی که شورا به حفظ این بناها دارد برای آن پیش‌بینی کنیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    120/288/595/500
  • بی‌بدن
    30/533/880/500
  • سال گربه
    26/041/466/500
  • مست عشق
    13/226/218/500
  • آپاراتچی
    4/625/524/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/954/223/000
  • آسمان غرب
    3/777/294/500
  • پرویزخان
    3/346/264/500
  • نوروز
    3/292/711/000