امکان خوانش اثر از مهم‌ترین اولویت‌ها در انتخاب آثار دیوارنگاری بزرگراه امام علی(ع) | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۸

امکان خوانش اثر از مهم‌ترین اولویت‌ها در انتخاب آثار دیوارنگاری بزرگراه امام علی(ع)

عباس اکبری درباره داوری آثار دیوارنگاری ساماندهی بصری بزرگراه امام علی (ع) توضیح داد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، عباس اکبری عضو هیات داوران دیوارنگاری ساماندهی بصری بزرگراه امام علی (ع)، اجرای چنین طرح‌هایی را دارای اثربخشی مثبت بر روی چهره شهر خواند و در این‌باره گفت: طبیعی است که دیوارنگاری و آثار گرافیکی در شهر به دنبال تلطیف فضای شهری و ایجاد روحیه مناسب شهروندان است و چنین کارکردی در تمام دنیا دارد.

او افزود: بدیهی است که بزرگراه امام علی (ع)، با گستردگی نزدیک به ۳۸ کیلومتر، نیازمند چنین اقداماتی است اما این بدان معنا نیست که هر طرحی می‌تواند بر روی دیوار اثرگذاری مثبت داشته باشد. کما اینکه در برخی موارد یک دیوار سیمانی ساده، کارکرد بصری بهتری نسبت به یک نقاشی دیواری نامناسب و نا‌همخوان دارد به همین دلیل ما در انتخاب آثار، سعی کردیم که به مولفه‌های مختلف چه به لحاظ خوانش فرمالیستی و چه به لحاظ مضمونی توجه داشته باشیم.

عضو هیات داوران دیوارنگاری ساماندهی بصری بزرگراه امام علی (ع)، درباره سطح آثار دریافتی در این فراخوان، اظهار کرد: در این دوره نزدیک به ۲۰۹ اثر به دبیرخانه رسید که بیانگر تنوع بسیار بالایی در آثار بود، اما شاید لازم باشد که سازمان علاوه بر انتشار فراخوان، بخش حرفه‌ای و سفارشی را نیز در چنین پروژه‌هایی دنبال کند تا علاوه بر حضور چهره‌های جوانتر و ایجاد یک فضا در راستای معرفی استعدادهای تازه، امکان حضور افراد حرفه‌ای و اساتید نیز برای شهر فراهم شود.

اکبری درباره معیارهای داوری در این رویداد توضیح داد: سعی ما این بود که تمامی ابعاد یک اثر را در شکل کلی بزرگراه مد نظر قرار دهیم به همین دلیل کارهایی انتخاب شدند که در وهله نخست، نگاه شعاری نداشته باشند و الگوها و مصداق‌های تکراری را دنبال نکنند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه بزرگراه امام علی(ع)، در برخی مناطق دارای ترافیک است و در برخی قسمت‌های دیگر اینگونه نیست، سعی ما بر این بود که این ویژگی را مد نظر قرار دهیم. در بخشی دیگری نیز بر اساس سیاست کلی سازمان زیباسازی شهر تهران، ما بر حضور رنگ در شهر تاکید داشتیم. در واقع عمده تلاش ما این بود که چه آثار موضوعی و چه آثاری که یک برخورد آزاد داشتند، امکان تعامل را برای مخاطب داشته باشند.

عضو هیات داوران دیوارنگاری ساماندهی بصری بزرگراه امام علی (ع) در پایان بیان کرد: اگر چه برخی از آثار این فراخوان نیازمند بازبینی و اعمال تغییراتی هستند که به آنان نیز ابلاغ شد اما در مجموع کارهایی وجود داشتند که می‌توان گفت، خوب و در حد کیفی قابل توجهی بودند. به هر صورت اجرای چنین طرح‌هایی در شهر بزرگی مانند تهران یک نیاز است اما من معتقدم که نباید حضور حرفه‌ای‌ها را در این عرصه نادیده بگیریم.

در جلسه داوری ساماندهی بصری بزرگراه امام علی(ع)، هفت اثر در بخش موضوع آزاد، هفت اثر با موضوع مضامین متناسب با نام بزرگراه امام علی (ع) و سه اثر در بخش مرمت و بازپیرایی دیوارنگاری های شهدا از ۱۶ هنرمند انتخاب شدند تا در مرحله بعد اصالت سنجی آثار نیز مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است