باید برای گروه‌های اجرایی کشور برنامه‌ریزی کنیم/ طرح چند مطالبه تئاتری از دولت بعد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۷
گفتگوی صبا با مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنر‌های نمایشی؛

باید برای گروه‌های اجرایی کشور برنامه‌ریزی کنیم/ طرح چند مطالبه تئاتری از دولت بعد

حسن رونده ضمن اشاره به مطالبات کلی اهالی هنر و تئاتر، درباره تئاتر استان‌ها و برنامه‌های در دستور کارش صحبت کرد.

حسن رونده مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، درباره وضعیت تئاتر استان‌ها گفت: ما در حوزه تولید تئاتر، تا قبل از مقوله کرونا از منظر اجراهای عمومی با استقبال خوب گروه‌های نمایشی استان‌ها روبرو بودیم و گروه‌های نمایشی در استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، بوشهر، خوزستان، هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، در حوزه تولید تئاتر بسیار فعال بودند. بعد از پاندمی کرونا و تغییر رنگ‌های مختلف شهر‌ها از لحاظ وضعیت کرونایی، با تعطیلی تالارهای نمایشی و دلهره و ترس مخاطبان برای ابتلا به این بیماری و استقبال کم‌تر از تولیدهای نمایشی مواجه شدیم.

او با اشاره به برنامه‌های در دستور کار خود تصریح کرد: رویکرد استان‌ها حمایت از تولیدهای نمایشی و اجراهای عموم است و ما هر نقطه از کشور که اجرای عموم داشته باشیم حمایت می‌کنیم و می‌توانیم شرایطی را برای گروه هنری ایجاد کنیم که با دغدغه کم‌تر به فعالیتش ادامه بدهد. از جمله برنامه‌های که ما در دستور کار داریم، بحث فعال کردن گروه‌ها و نمایش‌های عروسکی در کل کشور  است. با همکاری اردشیر صالح‌پور رییس یونیمای ایران تصمیم گرفته شده‌است که دفترهای «مبارک یونیما» برنامه ریزی و مدیریت شود که در حوزه تئاتر عروسکی هم بتوانیم شاهد رشد و فعالیت گروه‌های تئاتر عروسکی باشیم و از طریق کانون‌های نمایش عروسکی و نمایندگی‌های «مبارک یونیما» بتوانیم تولیدات تئاتر عروسکی در استان‌های کشور را رصد بکنیم.

مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنر‌های نمایشی ادامه داد: به نظر من چیزی که می‌تواند تئاتر را در استان‌ها زنده نگه دارد، برنامه‌ریزی درست و دقیق برای استمرار اجراهای عمومی و تولید نمایش توسط گروه‌های تئاتری کل کشور است. افق نگاه ما این است که بتوانیم فعالان تئاتر استانی را به شرایطی نزدیک بکنیم و امکاناتی برایشان فراهم کنیم که با مشکلات و دغدغه کم‌تری مواجه شوند. بسنده می‌کنم به این بیتِ حکیم سخن که می‌گوید: گهر بی‌هنر زار و خوار است و سست، به فرهنگ باشد روان تندرست.

ضرورت رسیدگی بیشتر به مطالبه اهالی تئاتر

رونده درباره اصلی‌ترین مطالبه‌های اهالی هنر و تئاتر عنوان کرد: رسیدگی به تولیدها و اجراهای هنری، بیمه و حقوق صنفی اهالی تئاتر مواردی از مطالبه‌های فعالان تئاتر هستند که نیاز به رسیدگی دارند. از این نظر که چه بخشی از این مطالبه‌ها بر عهده دولت و چه بخشی بر عهده اداره‌کل هنرهای نمایشی است، امری مشخص است.

او افزود: در خصوص بیمه، قاعدتا فعالان تئاتر که عضو صندوق اعتباری هنر هستند و هنر کارت دارند، می‌توانند مطالبه‌های هنری‌شان را از اداره‌کل هنرهای نمایشی مطرح کنند. پس از اعلام درخواست، با بررسی سابقه افراد درصورت داشتن شرایط لازم بیمه به ایشان تعلق می‌گیرد.

مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنر‌های نمایشی درباره تولیدها و اجراهای عموم، تصریح کرد: مجوز اجرای عموم چه در استان و چه در تهران از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی صادر می‌شود و در استان‌ها هم اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها متولی انجام این کار است. همچنین بر اساس تفاهمنامه‌ای که وجود دارد، اداره‌کل هنرهای نمایشی از فعالیت‌های مختلف تئاتری استان‌ها از جمله جشنواره‌ها، تولیدهای نمایشی و … حمایت‌های مالی انجام می‌دهد.

رونده به برنامه‌های تئاتری استان‌ها اشاره و اذعان کرد: جشنواره تئاتر استانی را پیش رو داریم که شیوه‌نامه آن ارسال شده، بسیاری از استان‌ها مشغول به انجام انتخابات انجمن‌ هنرهای نمایشی‌شان هستند. بسیاری از استان‌ها مانند قم، چهارمحال و بختیاری، سمنان، همدان و… برای جشنواره تئاتر استانی‌شان فراخوان داده‌اند و مشغول آماده‌سازی تولید‌های هنری هستند تا بر اساس آن‌ها و شرایط کرونایی هر استان، تولیدها به اجرای مجازی و یا حضوری برسند.

در انتظار نمایش‌هایی مانا و اثرگذار

او ضمن اشاره به شرایط حاکم بر حوزه تئاتر کشور پس از شیوع ویروس کرونا، گفت: شرایط پاندمی کرونا کار را برای حوزه تئاتر سخت کرده‌است ولی باید توجه کرد که این شرایط فقط مختص ایران نیست، بلکه سراسر دنیا را در برگرفته است. با این حال برنامه‌ریزی‌ها به سمتی هدایت می‌شود که کم‌ترین خطای ممکن را در این حوزه داشته باشیم.

مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم هرچه سریع‌تر این ویروس منحوس را پشت سر بگذاریم و شرایطی به وجود آید که گروه‌های نمایشی با خیال راحت و بدون دغدغه مبتلا شدن به کرونا به اجرای عموم بروند و تولید‌هایی مانا و اثرگذار داشته و شاهد درخشش فعالان تئاتر استان‌ها باشیم.

پریسا منیر

انتهای پیام/

8 دیدگاه

  • باسلامبه نظر بنده باتوجه به اينكه جناب آقاي دكتر رونده از سوابق خوبي در عرصه فرهنگي كشور برخوردار هست ، به اقاي ريسي پيشنهاد مي شود در گزينه وزارت فرهنگ به ايشان نظر مساعدي داشته باشند چرا كه ايشان باتوجه به روحيه جهادي و روشنفكري اسلامي مي توانند نقش موثري را در دولت پيشرو ايفا كنند.
    • سلام بنده با موضوع مطرح شده کاملا موافق هستم چراکه ایشان در عرصه هنر زحمات زیادی برای کشور عزیزمون کشیدن و حقیقتا لایق سمت وزرات فرهنگ و ارشاد هستند
  • باسلام و عرض ادب احترام بنده نیز به نوبه خودم از خدمات جناب آقای دکتر حسن رونده تشکر میکنم و همچنین برای ایشان آرزوی موفقیت روزافزون دارم
  • سلام علیکم اینجانب احمدرضا دائمی باتوجه به اینکه تقریبا 28 سال در حوزه هنری وزرات فرهنگ فعال هستم هنوز فردی کاردان، مدیر و مدبر مثل جناب دکتر رونده ندیدم و فکر می کنم رئیس جمهور محترم جناب آقای رئیسی می تواند از پتانسیل ایشان در این وزرات خانه حتما استفاده نماید .
  • باسلامبرای ایشان آرزوی موفقیت می کنم انشالله در دولت آینده نام ایشان را در بین وزرای پیشنهادی فرهنگ ببینیم.