بهزاد شیشه‌گران و شهامت بازتعریف رابطه خود با مخاطبان | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۹
یادداشتی به بهانه نمایشگاه مجازی «انتخابات!»؛

بهزاد شیشه‌گران و شهامت بازتعریف رابطه خود با مخاطبان

محمد شمخانی در یادداشتی نمایشگاه «انتخابات!» بهزاد شیشه گران را حضوری آگاهانه در شبکه مجازی و مساله‌مند دانست.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاه مجازی نقاشی‌های بهزاد شیشه‌گران با عنوان «انتخابات!» از ۶ تا ۲۰ خرداد ماه به شیوه ای متفاوت در فضای مجازی برگزار بود به این شکل که این هنرمند هر روز ساعت ۱۰ صبح یکی از آثار خود را منتشر می‌کرد.

حال محمد شمخانی منتقد هنری و عکاس درباره نمایشگاه «انتخابات» یادداشتی نوشته و در اختیار ما قرار گرفته است.

متن یادداشت بدین شرح است: «بهزاد شیشه‌گران بارها و به انحای مختلف نشان داده که هنرمندی آرمان‌گرا، ملتزم و در معنای فلسفی کلمه پروبلماتیک (مساله‌مند) است و همواره در ارتباطِ موثر با واقعیت و جامعه می‌آفریند. از جمله کارهای درخوری که شیشه‌گران در سال‌های اخیر انجام داده، پیوستنِ آگاهانه به شبکه‌های اجتماعی مجازی، در پی درک عمیقِ تحولاتِ چشمگیری است که در زندگی بشر و در تعامل با فناوری‌های رسانه‌ای-‌شبکه‌ای امروز به وجود آمده است.

فناوری‌هایی که هنر را نیز مثل خیلی چیزهای دیگر در سویه کاربردی‌اش «همگانی» و در جوهرِ اندیشه‌گانی‌اش همچنان وابسته به ادراک اقلیتی پیگیر نگه داشته‌اند و در عین حال، مشخصه کلی آن‌ها کاستن و یا افزودن مداوم بر این فاصله به ظاهر ناپیمودنی میان وجوهِ همگانی و اندیشه‌گانی هنر است.

گرایش شیشه‌گران به شبکه‌های اجتماعی مجازی باعث شده وی در هشت سال اخیر چند دوره از آخرین آثارش را به جای عرضه در فضای گالری، به طور آنلاین در معرضِ دید و داوری دیگران قرار دهد. در آخرین ایستگاه از این حرکت پیشرو، نمایشگاه آنلاین «انتخابات!» را شاهدیم که مجموعه‌ای از آثار انتزاعی هنرمند را در برمی‌گیرد.

شاید تا یکی دو دهه پیش تصور این‌که هنرمند، اثر هنری، مخاطب، منتقد و… در فضایی بی‌زمان و بی‌مکان گردهم بیایند و تبدیل به جزئی از جریانِ زنده و بالنده شبکه‌های اجتماعی مجازی بشوند، تصوری سراسر دور از ذهن به حساب می‌آمد. شبکه‌های اجتماعی مجازی، در اصل رسانه‌هایی‌ هستند ساختارشکن، چند‌سویه، مرکز‌گریز و تعاملی، که با ترکیب‌ امکانات صوتی، تصویری و نوشتاری، معجونی از اطلاعات را با هزینه بسیار اندک و در فضایی سیال، بدون سلسله‌مراتب و به دور از فاصله‌های زمانی و مکانی به نمایش می‌گذارند.

دسترسی همگانی به شبکه‌های اجتماعی مجازی در کنار دیگر قابلیت‌های این فضای رسانه‌ای-شبکه‌ای، همچنین ارتباطات جدیدی را رقم زده است. یکی از این گونه‌های ارتباطی جدید، تحول در عرضه و نمایشِ آثار هنری و شیوه تعامل پویای مخاطب با آفرینش‌های هنری است.

در این فضای جدید، قطعا هنرمند که به قول آرنولد هاوزر «همیشه روی سخن با معاصران خود را دارد» به بازتعریفِ رابطه خود با مخاطب، جامعه، و حتی جهان می‌پردازد و بی‌تردید آن‌که اندیشه‌های اجتماعی و فرهنگی بزرگ‌تری دارد، گام‌های بلندتری برای تکوین این رابطه جدید برمی‌دارد و مجدانه، هم در بازتاب متعهدانه وقایع جاری جامعه و جهان می‌کوشد و هم در تاثیرگذاری بر جمعیت هدف.

این‌ها همگی نکاتِ مهمی است که از نگاه تیزبین شیشه‌گران به دور نمانده است.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است