حوزه طنز ما به نظارت نیاز دارد نه سانسور/ لزوم حمایت دولت جدید از تمام ناشران | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۶
احمد عربلو با صبا مطرح کرد:

حوزه طنز ما به نظارت نیاز دارد نه سانسور/ لزوم حمایت دولت جدید از تمام ناشران

یک طنزنویس اعتقاد دارد دولت جدید باید به طور جدی در حوزه کتاب ورود کند و نظارت بر حوزه طنز برای این عرصه لازم است.

احمد عربلو نویسنده و طنزنویس در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره مطالبات اهالی فرهنگ از دولت جدید گفت: مطالبات فرهنگی ما زیاد است اما متاسفانه چیزی که مشخص است این است که ما در طول این چند سال، به لحاظ حمایت‌هایی که باید از ناشران و نویسندگان شود، بحث سخت‌افزاری کتاب، حق‌التالیف، حوزه مالیات انتشارات و گرانی کاغذ دچار مشکل بوده‌ایم و همیشه مطالباتی در این زمینه داشتیم و خواهیم داشت.

او درباره سختی‌های حوزه نشر کتاب و لزوم حمایت از ناشران بیان کرد: هرکجا بحث حمایت از حوزه فرهنگ و کتاب پیش می‌آید ما با شعار و به صورت جدی جلو می‌آییم اما به مشکل برمی‌خوریم و در عمل متوقف می‌شویم. چندوقتی‌ست از نزدیک در کار نشر کتاب فعالیت دارم و مشکلات این حوزه را کاملا درک می‌کنم. احساس می‌کنم دولت باید به طور جدی و عمیق وارد حوزه فرهنگ به خصوص حوزه کتاب شود.

وی افزود: اگر قرار است حمایتی صورت گیرد باید شامل حال تمام ناشران شود نه اینکه فقط از ناشران قدرتمند حمایت شود و ناشران نوپا و کوچک عقب بمانند و نادیده گرفته شوند.

این طنزنویس با بیان اینکه در حوزه طنز باید دریچه‌های جدیدتری باز شود و امکان طنزنویسی برای نویسندگان ما فراهم شود، اظهار کرد: مردم ما بسیار به مطالب طنز نیاز دارند. من چندین طرح در حوزه طنز کودک و نوجوان دارم اما متاسفانه به دلیل مشکلات موجود عملیاتی نمی‌شوند. مگر اینکه ما با ذوق و سلیقه شخصی خودمان فعالیتی داشته باشیم که این درست نیست. استعداد زیادی در حوزه طنزنویسی داریم‌ اما در مسئله اجرا عقب مانده‌ایم.

او درباره نظارت بر حوزه طنز تشریح کرد: در حوزه طنز باید نظارت وجود داشته باشد، نه سانسور. ما اگر حوزه طنز را به حال خود رها کنیم صددرصد سر از بیراهه درمی‌آورد زیرا در عین شیرینی روی لبه تیغ راه می‌رود.

وی ادامه داد: چیزهایی به عنوان طنز به خصوص به کودکان و نوجوانان ارایه می‌شود که ما را در آینده با مشکل مواجه خواهد کرد، اما نباید عرصه خیلی تنگ شود که طنزنویس نتواند کاری ارایه کند.

عربلو در پایان با اشاره به اینکه طنز به مشکلات جامعه می‌پردازد، عنوان کرد: خیال نکنیم هرچیزی که می‌نویسیم و مردم به آن‌ می‌خندند، طنز نام دارد. طنز هدف خوبی پشت خود دارد و دردهای جامعه را بیان می‌کند. اگر قرار باشد به لودگی، تمسخر و هزل کشیده شود، دیگر طنز نیست. اعتقاد دارم که حوزه طنز ما باید پویاتر شود و از حالت خمودگی خود خارج شود.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است