امکان بازدید مجازی از گالری‌ها با تکنولوژی سه‌بعدی

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نشست خبری حوزه هنری دیجیتال درباره راه‌اندازی «گالری مجازی حوزه هنری» صبح امروز شنبه ۲۲ خردادماه در سالن جلسات طاهره صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

امین نادری مدیر حوزه هنری دیجیتال در این نشست گفت: امروزه ضرورت حضور با برنامه‌ریزی در فضای مجازی برای همه حوزه‌ها اثبات شده است. بعضی مواقع شاهد آسیب‌ها و آفت‌هایی در فضای مجازی هستیم که موجب بدبینی افراد می‌شود اما نباید از امکانات و نکات مثبت فضای مجازی غافل شویم. این‌روزها که تمام شئونات زندگی روزمره ما با فضای مجازی گره خورده است شاهد محتوای نامناسب در این قضا هستیم ما وظیفه تولید محتوای مناسب و مرغوب را در این فضا داریم.

او درباره راه‌اندازی گالری‌ مجازی حوزه هنری تشریح کرد: هنرهای تجسمی همیشه دچار مظلومیت در فضای مدیا بوده‌اند. آثار باکیفیتی در این زمینه تولید می‌شود اما بستر مناسبی برای عرضه آن‌ها وجود ندارد. نهاتا آثار در گالری‌های شهر تهران به مدت محدودی ارایه شوند.

وی افزود: ما در سایت حوزه هنری این گالری‌ها را به صورت سه‌بعدی با تکنیک VR و AR به نمایش می‌گذاریم و در تمام کشور قابل دسترس است. افراد می‌توانند آثار با همان حال و هوای بازدید حضوری تماشا کنند و قابلیت دانلود نیز فراهم است. همچنین آرشیو گالری‌های پیشین هم در این بستر قرار داده شده است. در کنار هر اثر شناسنامه آن به صورت نوشتاری قابل مشاهده است.

او درباره امکان فروش آثار در سامانه بیان کرد: لینک خرید در ‌کنار هر اثر قرار دارد و افراد می‌توانند فایل، نسخه اصلی و کپی اثر را سفارش دهند‌. این بستر کمک می‌کند تا هنرمندان به یک درآمد در زمینه هنری دست پیدا کنند.

نادری در ادامه گفت: مهم‌ترین ماموریت حوزه هنری دیجیتال در دسترس بودن فعالیت‌های هنری خواهد بود؛ اتفاقی که در زمینه کتاب و فیلم و نمایش‌های خانگی زیرساخت‌های خوبی برای آن رقم زدیم.

مدیر حوزه هنری دیجیتال درپایان تشریح کرد: درصدی از فروش آثار در بستر مجازی مربوط به سامانه است. این بستر بعد از اتمام ویروس کرونا از بین نمی‌رود بلکه می‌تواند در پوشش خلاهای موجود در ارایه آثار هنری را کمک کند.

محمدعلی شادزاد مدیر واحد نوآوری و فناوری سوره (نفس) نیز در این نشست عنوان کرد: ما تجربه راه‌اندازی چهار نمایشگاه مجازی را داشته‌ایم و در این اتفاق گالری‌های ابوالفضل عالی، خانه عکاسان یک و دو، با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده طراحی و ارایه شده است.

او  در پایان درباره صفحه اختصاصی در استان در این بستر توضیح داد: هر استانی صفحه گالری مخصوص به خود را دارد و می‌تواند آثار نمایشگاه‌های خود را به صورت مجازی در این فضا به نمایش بگذارند.

انتهای پیام/