«تا بهار صبر کن، باندینی» داستان امید در زمستان سخت/«جاده لس‌آنجلس» در راه است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۶
محمدرضا شکاری به صبا گفت:

«تا بهار صبر کن، باندینی» داستان امید در زمستان سخت/«جاده لس‌آنجلس» در راه است

محمدرضا شکاری درباره ترجمه کتاب «تا بهار صبر کن، باندینی» و آثار جان فانته گفت.

محمدرضا شکاری مترجم آثار جان فانته در ایران این‌بار سراغ کتاب «تا بهار صبر کن، باندینی» اولین جلد از چهارگانه باندینی رفته است. او در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا عنوان کرد: از وقتی کار ترجمه را شروع کردم، دوست داشتم رمان «از غبار بپرس» جلد سوم چهارگانهه باندینی نوشته جان فانته را ترجمه کنم؛ یعنی از حدود ۱۲ سال پیش اما در شروع سراغ رمان «سرشارِ زندگی» رفتم که به همت نشر اسم منتشر شد و مخاطبان هم استقبال خوبی از آن کتاب کردند. بعد کتاب «رگ و ریشه» را ترجمه کردم سپس فکر ترجمه چهارگانه باندینی که «تا بهار صبر کن، باندینی» جلد اول آن است به سرم زد و تصمیم گرفتم روی آن کار کنم.

او درباره روند ترجمه کتاب توضیح داد: ترجمه آثار فانته در نگاه اول ممکن است آسان به نظر برسد اما او زبانی دارد که چیزی است میان عامیانه و ادبی، به‌ ویزه در رمان‌های اول‌شخصش. ظرافت‌های زبانی و شوخ‌طبعی‌اش کار ترجمه را سخت می‌کند. در «تا بهار صبر کن، باندینی» نویسنده رمان را گاه از زاویه دید شخصیت‌های گوناگون روایت می‌کند و تفاوت این دیدگاه‌ها در برگردان اثر چالش دشواری برای مترجم است.

وی افزود: خوشبختانه از آنجا که من سال‌هاست با فانته آشنا هستم و ویراستار خوبی چون رضا فیض همراهی‌ام کرد تا جایی که خودم می‌دانم، توانستم از پس کار بربیایم و تجربه لذت‌بخشی داشته باشم. امیدوارم خواننده‌ها هم لذت ببرند.

این مترجم با بیان اینکه کتاب، داستان امید به روزهای بهتر در میانه زمستانی سخت را روایت می‌کند، اظهار کرد: «تا بهار صبر کن، باندینی» روایتگر کودکی آرتورو باندینی است؛ یکی از شخصیت‌های مهم ادبیات آمریکا، همچون هاکلبری فین و نیک آدامز. داستان زندگی خانواده‌ای ایتالیایی آمریکایی در دهه سی و در دوران رکود اقتصادی.

او همچنین از انتشار جلد دوم این مجموعه خبر داد و گفت: جلد دوم این چهارگانه با نام «جاده لس‌آنجلس» آماده است و تا چند وقت دیگر منتشر خواهد شد.

شکاری در پایان درباره اهمیت و تاثیر جان فانته در ادبیات خاطرنشان کرد: جان فانته نویسنده مهمی است؛ چنان مهم که روی نویسندگان بزرگی مانند لویی فردینان سلین و چارلز بوکوفسکی تاثیر گذاشته است. نویسنده‌ای که آثارش در کمال تعجب پس از این همه سال طراوت و تازگی خود را حفظ کرده‌اند و روز به روز به مخاطبانش اضافه می‌شود. هر خواننده جدی ادبیات باید رمان‌های جان فانته را بخواند؛ رمان‌هایی که در دنیای ادبیات کم‌نظیر و چه‌بسا بی‌نظیرند‌.

کتاب «تا بهار صبر کن، باندینی» در نوبت چاپ اول با قیمت ۴۵۰۰۰ تومان به همت نشر افق روانه بازار کتاب شد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است