پیشنهادهای فرهنگستان هنر برای نامزدهای ریاست جمهوری

به گزارش صبا به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، متن فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران که تحت عنوان پیشنهادهایی به نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری منتشر شده، بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

پیشنهادهای فرهنگستان هنر برای نامزدهای ریاست جمهوری

انتخابات ریاست جمهوری یکی از مؤثرترین و مهم‌ترین انتخابات جمهوری اسلامی ایران است که همواره در ادوار گذشته با مشارکت و استقبال کم‌نظیر مردمی برگزار شده است. نظر به اهمیت این رویداد سرنوشت‌ساز، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی به‌عنوان نهاد اندیشه – سیاست‌پرداز در عرصه هنر، پیشنهادهایی به نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، به شرح زیر ارائه می‌نماید:

۱- جایگاه هنر در ترویج فرهنگ و نیز اقتصاد به هیچ‌وجه با گذشته قابل قیاس نیست زیرا در تمامی جهان به قوه‌ای نوین در عرصه حکمرانی تبدیل شده است؛ چنانچه بدون توجه به آن، برنامه برای مدیریت کشور کامل نخواهد بود. لذا ضرورت دارد با مشورت استادان و هنرمندان صاحب‌نظر، برای حوزه هنر به‌منزلة یکی از محورهای اصلی سیاست‌های دولت آینده، برنامه‌هایی جدی و کارآمد تدوین و ارائه شود.

۲- رشد متوازن کمی و کیفی هنر متناسب با تحولات معاصر جامعه ایرانی، نظیر تغییر نسلی و پیدایش گروه‌های جدید اجتماعی و اقشار وسیع جوانان، گسترش آموزش عالی، فراگیر شدن روزافزون فناوری‌ها و رسانه‌های نوین ارتباطی و واقع شدن در مسیر تبادلات جهانی، از عوامل مهم در توسعه فرهنگی و اجتماعی است. لذا ضرورت دارد در تحقق این هدف، با تمرکز بر هویت فرهنگی و بنیان‌های معنوی و حکمی هنر و شناخت درست ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود، طرح‌ها و برنامه‌های مدوّن و شفاف ارائه نمایند.

۳- هنر یکی از مزیت‌های کشور ما به حساب می‌آید و بیش از بسیاری دیگر از کشورها، موجب تعالی فرهنگی و اشتغالزایی است، زیرا کماکان هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور فعال بوده و چند میلیون نفر را در این حوزه وارد چرخه اشتغال کرده است. بی‌گمان این بخش از هنر، به توجه جدی و فوری و درنتیجه برنامه‌ای مدون، کارآمد، به‌روز و ویژه نیاز دارد.

۴- ضروری است در برنامه‌های اقتصادی، حتماً جایگاه مناسبی را برای اقتصاد هنر قائل شوند. امروزه یک گروه هنری، در سینما، نمایش، تجسمی، موسیقی و سایر حوزه‌های هنری و یا یک رشته هنری، مانند سنگ‌های قیمتی، بیش از صادرات نفت بسیاری از کشورهای صادرکننده، چرخش مالی و سودآوری به همراه دارند.

۵- در حوزه صنعت نیز، صنایع خلاق که از هنرهایی مانند صنایع دستی، سینما، نمایش، طراحی، ادبیات، موسیقی و انیمیشن شکل گرفته، جایگاه ویژه‌ای را می‌طلبد. امروز در جهان به‌طور گسترده، سرمایه‌ها از حوزه‌های دیگر به این صنایع مهاجرت می‌کنند و کشور ما با وجود استعدادهای فراوان، از آن چندان بهره نبرده است.

۶- یکی از شاخص‌های مهم هنرمندان برای ارزیابی نامزدان ریاست جمهوری، گروه مدیریت فرهنگی و هنری پیشنهادی آن‌هاست. لذا ضرورت دارد مدیران ارشد این حوزه، به‌خصوص وزیران پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در طول رقابت‌های انتخاباتی معرفی نمایند. تجربه نشان داده است که بهتر است این مدیران، نه خام باشند و نه خسته، زیرا به پختگی و پشتکار کار برآید. بنابراین شایسته است با تأمل کافی، انسان‌های متعهد، مدیر، آگاه به بطن و متن مسائل هنر و فرهنگ کشور انتخاب شوند.

۷- امروزه هنر به عنوان عاملی تعیین‌کننده و غیرقابل اجتناب در روابط میان‌فرهنگی، نقشی مهم ایفاء می‌کند. داشتن گروه هنری گسترده و قوی می‌تواند نه فقط در دیپلماسی هنر تأثیرگذار باشد، بلکه در نشر و ترویج زیبایی‌شناسی بومی نیز فرصتی کم‌نظیر پدید آورد. شایان ذکر است هنر ایرانی همواره ارزآور بوده و قابلیت‌های جهانی زیادی دارد که در صورت بهره‌گیری مناسب، می‌تواند درآمدهای ارزی کشور را ارتقاء جدی ببخشد.

۸- هنرهای ایرانی اسلامی، یکی از اصیل‌ترین و ناب‌ترین هنرهای تاریخ است و می‌توان در تبلیغات با بهره‌مندی از این هنرهای فاخر ایرانی اسلامی، به‌ویژه هنرهای تجسمی و موسیقی، بر جذابیت و تأثیرگذاری آن افزود. بدیهی است در این راه باید از تکرار عناصر زیبایی‌شناسی غیربومی و تقلیدی و همچنین داشتن نگاهی ابزاری به هنر و هنرمندان پرهیز کرد.

۹- ضروری است نامزدهای محترم در حوزه هنر، مشاور یا گروه مشاوران خبره، دلسوز و متعهد را به‌کار گیرند؛ کسانی که خود هنرمند یا هنرشناس بوده و به‌ویژه در تجربه مدیریت خوب هنری اشتهار داشته، ظرایف هنری در ابعاد کلان آن را بشناسند. چگونگی حضور هنرها و هنرمندان در رقابت‌های انتخاباتی، شاخصی برای ارزیابی برداشت داوطلبان از هنر تلقی می‌گردد.

امید است با انتخاباتی پرشور، با حفظ زیبایی‌شناسی ایرانی و اخلاق اسلامی، بتوان فصل نوینی از رشد و توسعه کشور، به‌خصوص در حوزه هنر و فرهنگ را شاهد باشیم.

انتهای پیام/