صحبتی از فرهنگ در مناظره‌ها نشد چراکه نامزدها شناختی از آن ندارند/ نیاز صدا و سیما به افراد متخصص | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۲
اسماعیل قدیمی در گفتگو با صبا:

صحبتی از فرهنگ در مناظره‌ها نشد چراکه نامزدها شناختی از آن ندارند/ نیاز صدا و سیما به افراد متخصص

اسماعیل قدیمی کارشناس ارتباطات و استاد دانشگاه معتقد است علت پرداخته نشدن به فرهنگ که موضوع مناظره دوم نامزدهای ریاست جمهوری بود، اشراف نداشتن کاندیداها به این حوزه است.

اسماعیل قدیمی کارشناس ارتباطات و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره مناظرات انتخاباتی که در این روزها دو برنامه از آن از صدا و سیما پخش شده است، گفت: مفهمومی به نام مناظره فقط در انتخاباتی که سیستمی کاملا دموکراتیک و سازمان یافته تحقق پیدا می‌کند. به این معنا که نامزدهای انتخاباتی راهبردهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و… خود را عنوان کنند؛ یعنی این نامزد که در این زمان کاندیدای ریاست جمهوری شده است چه برنامه‌هایی برای این ایرانی که درحال حاضر درگیر مشکلات زیادی است، دارد.

او افزود: باید از طرح‌ها، برنامه‌ها، اولویت‌ها و چشم‌اندازهای خود و به طور کلی از اختیارات و جایگاه خود صحبت کنند. رئیس جمهوری در قانون اساسی جایگاه مشخصی دارد و نامزدهای انتخاباتی باید درباره اختیارات خود و گام‌هایی که می‌توانند در این مسیر بردارند به مردم آگاهی دهند.

این استاد دانشگاه درباره مفهوم مناظره عنوان کرد: مناظره در یک سیستم دموکراتیک حزب جریان دارد. احزابی که اساسنامه دارند و مجموعه‌ای از افراد شناخته شده‌ای هستند که با شناخت و نقاط مشترکی که از یکدیگر دارند در طول سال و در کنار هم کار می‌کنند. اما درحال حاضر به هرکدام از نامزدها که نگاه می‌کنیم هیچکدام سابقه حضور در نهادها و سازمان‌ها و موسسات دولتی را به صورت بنیادی ندارند و تنها یک نفر از آن‌ها تنها کار بانکی کرده و حضور یک فرد دیگر آن‌ها فقط در مسائل قضائی بوده است.

قدیمی ادامه داد: مناظره‌ها را باید در شرایط، دیدگاه‌ها و تاکیدهای حزبی درنظر بگیریم. چراکه این افراد، شخصیت‌های شناخته شده‌تری هستند. هشت روز دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، من چطور به این دیدگاه برسم که باید به چه فردی رای دهم آن هم زمانی که هیچکدام از نامزدها مبانی فکری و رویکردهای خود را به ما مردم نشان نداده‌اند.

این کارشناس ارتباطات درباره نامزدهای این دوره ریاست جمهوری گفت: آقای همتی که به عنوان رئیس بانک مرکزی درحال فعالیت بوده است، چه دیدگاه فرهنگی دارد؟ شاید بگویند فردی را در این حوزه در دولت خود بر سر کار می‌آورد اما فردی که تا این لحظه کار حزبی نکرده است و یک تیم حزبی ندارد قطعا افراد را به شکل شخصی انتخاب می‌کند چرا که نمی‌تواند به صورت سیستمی دست به انتخاب بزند. یا فردی فقط در حوزه قضائی فعالیت کرده چه دیدگاه‌هایی در فضای سیاست خارجی، مسائل فرهنگی، اقتصادی و… دارد؟

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اشرافی به حوزه فرهنگی ندارند

قدیمی درباره علت نادیده گرفته شدن دیدگاه‌های فرهنگی در مناظره دوم کاندیداهای ریاست جمهوری بیان کرد: این اتفاق به این دلیل است که هیچکدام از این هفت نامزد ریاست جمهوری نه تنها تعریفی از حوزه فرهنگی ندارند بلکه اشرافی هم در مسائل فرهنگی ندارند. این باعث می‌شود که نظریات، مبانی، نهادها، سازمان‌ها و عناصر فرهنگی را نشناسند و شخصی که قرار است به مساله فرهنگ بپردازد باید با تفاوت‌ها و دیدگاه‌های فرهنگی به خوبی آشنا باشد.

او افزود: اگر هیچکدام از نامزدها به دیدگاه‌ها و مسائل فرهنگی نپرداخت به این دلیل است که فرهنگ یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های یک جامعه است. صحبت کردن درباره خرده فرهنگ‌ها، چگونگی بکارگیری ابزارهای فرهنگی و شیوه نفوذ به جامعه‌ای که به شدت دچار تفرق فرهنگی شده است، تخصص می‌خواهد. فکر می‌کنم با همه این تفاسیر این مناظرات از اساس دچار مشکل هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید بگویم در نحوه اداره مناظرات همین بس که شان جمهوری اسلامی با ۴۰ سال تجربه در حوزه انتخاباتی نیست که یکی از نامزدها به شکل یک کلاس درس در حین مناظره به دیگر کاندیداها یاد دهد از برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود سخن بگویند. چراکه نه تنها همه این افراد باید بدانند که چه عملکردی در مناظره باید داشته باشند بلکه باید یک تیم کارشناس نیز برای عملکرد بهتر در این مناظرات در کنار آن‌ها باشد.

قدیمی درباره نقش صدا و سیما در کیفیت این مناظره‌ها عنوان کرد: اتاق فکری که طراح سوال‌های مناظرات است باید بداند که با ۸۵ میلیون نفر مواجه‌ است که ۴۰ سال تمرین دموکراسی کرده‌ و باید با سوالاتی مهم و تاثیرگذار و همچنین با گرداننده‌ای متخصص در مسائل و مشکلات کشور به آن‌ها احترام بگذارد. بخش عظیمی از این افراد تلویزیون و ماهواره نگاه می‌کنند و به رادیوی خارجی گوش می‌دهند. بنابراین به افرادی کار بلد و متخصص نیاز دارد. جای مناظره در تلویزیون است ولی نه به این شکل، فکر می‌کنم این روزها صدا و سیما و همه پلتفرم‌ها باید به انتخابات بپردازند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از ضعف‌های صدا و سیما این است که نتوانسته است مدیریت افکار عمومی را به درستی انجام دهد و بر اساس قانون اساسی نیز بالاترین وظیفه صدا و سیما تنویر افکار عمومی است که تا این لحظه نتوانسته مدیریتی داشته باشد که ثمربخش باشد.

او افزود: با همه این تفاسیر صدا و سیما هم خارج از قانون عمل نمی‌کند و نمی‌توانیم ۱۰۰ درصد این سازمان را مقصر بدانیم.

این کارشناس ارتباطات در پایان عنوان کرد: الان وقت آن است که به یک بلوغ سیاسی برسیم که شایسته مردم ایران است و به طور کلی در ساختار انتخابات تجدیدنظر کنیم و بازنگری‌هایی را در قوانین و مقررات آن داشته باشیم.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است