فرهنگ برای نامزدهای ریاست جمهوری بی اهمیت است/ در جلسه فرهنگ درباره غیر فرهنگ صحبت شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۷
مدیر عمارت نوفل لوشاتو در گفتگو با صبا:

فرهنگ برای نامزدهای ریاست جمهوری بی اهمیت است/ در جلسه فرهنگ درباره غیر فرهنگ صحبت شد

داوود نامور از جریان دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری که حتی در حد ویترین به حوزه فرهنگ و هنر اشاره نشد، گلایه و از آینده هنری جامعه ابراز نگرانی کرد.

 

داوود نامور مدیر عمارت نوفل لوشاتو و آکادمی هنرهای اجرایی افرا درباره دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که دیروز ۱۸ خرداد ماه با محوریت فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا عنوان کرد: نامزد‌ها در مناظره انتخاباتی به قدری به دنبال تخریب یکدیگر هستند که با توجه به عملکرد، صحبت و رفتارشان اصلا بحثی به عنوان فرهنگ برای ما نمی‌ماند. وقتی کاندیداهای ریاست جمهوری ما با رفتار و صحبت‌‌هایشان یکدیگر را خراب می‌کنند، عملا فرهنگ را زیر پا می‌گذارند.

او ادامه داد: از سوی دیگر وقتی بحثی از فرهنگ می‌شود، هیچ اسمی از سینما، تئاتر، موسیقی، کتاب و دیگر رشته‌های فرهنگی و هنری به گوش نمی‌رسد. فرهنگ یعنی چه؟ مگر مقام معظم رهبری نفرمودند که فرهنگ از اقتصاد مهم‌تر است؟ با این حال کانداهای ریاست جمهوری حتی یک بار هم به این موضوع فکر نکرده‌اند و در دومین مناظره‌ای که با محوریت فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، یک بار هم در این باره بحث نکردند. در جلسه فرهنگ درباره غیر فرهنگ صحبت شد.

مدیر عمارت نوفل لوشاتو تصریح کرد: من انتظار داشتم که در مناظره دیروز حداقل در بحث فرهنگ به حوزه هنرهای نمایشی و تصویری که خود مقام معظم رهبری همین امسال تاکید شدیدی برای ساخت پروژه‌های تئاتری و سینمایی در خصوص موضوعات مختلف مثل مواد مخدر داشتند، بپردازند. حتی آقای ابراهیم رییسی طی جلسه‌ای که قبلا با فیلمسازان داشت، درخواست کرده بود که فعالان این حوزه برای زندانیان فیلم بسازند، چراکه معتقد بود تاثیر فیلم، کتاب و تئاتر خیلی بیشتر از گفتگو و متدهای روانشناسی است. آقای عبدالناصر همتی که می‌گوید یک رئیس جمهور اقتصاددان می‌خواهیم باید توجه کند که فرهنگ خیلی مهم‌تر از اقتصاد است! آقای همتی شما اگر فرهنگ‌سازی کنید، در حوزه اقتصاد هم می‌توانید موفق باشید.

نامور از آینده پیش روی حوزه هنر و فرهنگ اظهار ناامیدی کرد و گفت: متاسفانه هیچ‌کدام از این موارد توسط هیچ کاندیدایی مطرح نشد. امیدوارم که قبل از روز انتخابات میان کاندیداها بحث و گفتگویی درباره حمایت از سینما، تئاتر و فرهنگ و هنر انجام شود. در حال حاضر ما واقعا نمی‌دانیم کدام‌یک از این اشخاص به ما و حوزه هنر نزدیک است و نمی‌دانیم کدام‌شان به لحاظ حرفه‌ای و کاری به فعالان هنر و فرهنگ کمک خواهد کرد. در دولت آقای روحانی که هیچ اتفاقی برای ما نیفتاد، انتظار داشتیم حداقل یکی از این کاندیداها حرف از فرهنگ و هنر بزند و از رشته‌های هنری دفاع کند. با این حال بعید می‌دانم که اگر دولت جدید در همین ابتدا هیچ صحبتی راجع‌به حوزه فرهنگ و هنر نکند، حمایتی از سینما و تئاتر انجام گیرد.

او افزود: من همیشه گفته‌ام که فرهنگ خیلی مهم است و فرهنگ است که می‌تواند در تمامی ارکان اصلی حکومتی و دولتی و هر چیزی که مربوط به اداره دولت و مردم است، موثر باشد، اما می‌بینیم که هیچ توجهی به آن نشده‌ است. این اتفاقی نگران‌کننده است که آینده من و همکارانم چگونه خواهد بود و به این فکر می‌افتیم که اصلا آیا دولت تئاتر و سینما می‌خواهد؟ وضعیت حوزه هنر و سینما بهتر خواهد شد یا بدتر؟ اینها را نمی‌دانیم و در انتخاب کاندیدای اصلح برای ریاست جمهوری بلاتکلیف هستیم. امیدوارم این دغدغه به گوش کاندیداهای محترم برسد که قبل از انتخابات بتوانیم با شناخت مناسب، فرد مورد نظرمان را انتخاب کنیم.

مدیر آکادمی هنرهای اجرایی افرا در ادامه اظهار کرد: همیشه و در هر دوره‌ای از دولت تئاتر مظلوم واقع شده‌ است، چرا؟ به دلیل اینکه هیچ‌وقت شغل محسوب نشده‌ است. سرمایه‌داران می‌آیند و در حوزه سینما سرمایه‌گذاری می‌کنند و به دلیل اسپانسرهای قدرتمند و سلبریتی‌هایی که در آن حوزه حضور می‌یابند، ممکن است حمایت شود، ولی تئاتر این‌طور نیست. مظلومیت تئاتر از روی بودجه سالانه‌ای که دولت برای این حوزه در نظر می‌گیرد، قابل فهم است و متوجه می‌شویم که تئاتر چقدر مظلوم است و جایگاه پایینی در جامعه دارد.

نامور در پایان خطاب به رییس جمهور آینده خاطرنشان کرد: به نظر من رییس جمهور جدید، هر کسی که باشد، حتما باید از بخش خصوصی تئاتر بیشتر از قبل حمایت کند. اگر تصدی‌گری دولت از بخش خصوصی کم‌تر باشد، می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و‌ به سمت خصوصی‌سازی برود و خصوصی‌سازی آورده‌های مالی و فرهنگی بیشتری نسبت به دولت داشته باشد. من به عنوان نماینده بخش خصوصی موظفم کار خوب تولید کنم، به بحث مالی فکر کنم و درآمدم با هزینه‌هایم جور در بیاید و مجبورم تبلیغات خوبی انجام دهم و کارهای حرفه‌ای روی صحنه ببرم و حواسم بیشتر به کارمندان و استخدام آن‌ها باشد. اگر این اتفاق بیفتد دولت می‌تواند در حیطه هنرهای نمایشی بخش خصوصی موفق باشد که به نظرم برای رقم خوردن اتفاقات مطلوب مهم است.

پریسا منیر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است