سیاست جشنواره فیلم کوتاه تهران با تغییر دولت عوض نمی‌شود/ ترکیب مجازی و حضوری | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۲
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان در گفتگو با صبا:

سیاست جشنواره فیلم کوتاه تهران با تغییر دولت عوض نمی‌شود/ ترکیب مجازی و حضوری

سید صادق موسوی دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران از برگزاری حضوری و غیرحضوری این جشنواره خبر داد و درباره آخرین جزییات آن گفت.

سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره آخرین تغییرات این جشنواره در دوره پیش رو با توجه به تغییر دولت و مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی گفت: ۳۸ دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران گذشته و این رویداد دیگر بزرگ شده و  شاید بتوان گفت این جشنواره دیگر دستخوش تغییرات جدی‌ نخواهد شد یعنی به ثباتی از برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این دوره از رویداد با دوره قبلی یک اشتراک موضوعی دارد، توضیح داد تشابه موضوعی میان جشنواره امسال و سال گذشته وجود دارد و آن هم وجود بخش «کووید ۱۹» به عنوان بخشی از مسابقه است. علاوه بر آن یکسری اولویت‌های محتوایی هم هر سال منتشر کردیم، امسال هم با همان جدیت در فراخوان آورده شده است.

دبیر چند دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره چگونگی انتخاب اولویت‌های محتوایی در جشنواره بیان کرد: این اولویت‌ها برگرفته از سیاست‌های ابلاغی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس مولفه‌ها و شاخص‌های گوناگونی است که درباره آن‌ها به مطالعه پرداخته و استخراج کرده‌اند. وزارتخانه این مولفه‌ها را که در حوزه تولید محتواست به همه معاونت‌های تخصصی پیشنهاد می‌دهد ما هم سعی می‌کنیم از همان اولویت‌ها در جشنواره فیلم کوتاه تهران استفاده کرده و از آثاری که با موضوعاتی مثل توجه به خانواده، امید و نشاط، مبارزه با فساد و عدالت‌طلبی ساخته شده‌اند، حمایت کنیم.

جشنواره را به همان شکل حضوری و مجازی برگزار می کنیم

موسوی درباره حضوری یا غیرحضوری برگزار شدن جشنواره اظهار کرد: همانطور که جشنواره سال گذشته هم به شکل فیزیکی و هم به شکل آنلاین برگزار شد، امیدواریم امسال هم بتوانیم با فراگیرتر شدن واکسیناسیون در کشور، جشنواره را به همان شکل حضوری و مجازی برگزار کنیم. به نظر من حتی اگر کرونا به صورت کامل از جهان برچیده شود، حتما بخش‌هایی از جشنواره برای همیشه به شکل مجازی ارایه خواهد شد چراکه دسترسی به مخاطب مخصوصا در حوزه آموزش و کارگاه‌های بین‌المللی و نشست‌های تخصصی راحت‌تر است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درباره پلتفرم بخش آنلاین جشنواره خاطرنشان کرد: هنوز درباره اینکه کدام پلتفرم می‌خواهد بخش غیرحضوری جشنواره را میزبانی کند، توافقی صورت نگرفته است، اما در آینده درباره آن گفتگو خواهیم کرد و تصمیماتی می‌گیریم.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره بخش بین‌الملل جشنواره عنوان کرد: فراخوان بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران همیشه اسفندماه منتشر می‌شود. هیات انتخاب این بخش انتخاب شده و مشغول گزینش آثار هستند. همچنین باید گفت همانطور که سال گذشته ۱۰ نشست بین‌المللی و ۱۰ نشست ملی را برگزار کردیم، درحال حاضر مشغول رایزنی برای انتخاب مدرسان به منظور برگزاری ورک‌شاپ‌های تخصصی بین‌المللی هستیم.

هر کسی که مدیرعامل انجمن باشد دبیر جشنواره نیز خواهد بود

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره محورهای انتخاب فیلم‌ها در جشنواره مطرح کرد: کم‌تر از ۱۰ درصد آثار برای حضور در جشنواره انتخاب می‌شوند یعنی از هر ۱۰۰ اثر متقاضی، بیش از ۹۰ اثر رد می‌شود، وقتی در این فضا قرار می‌گیریم قاعدتا رقابت هم تنگاتنگ شده و عده‌ای معترض می‌شوند. مولفه‌هایی که هیات‌های انتخاب و بازبینی بر اثر کسوت و تجربه در ذهن خود دارند، هم مولفه‌های تکنیکال و هم مولفه‌های محتوایی است. به هر ترتیب سعی می‌کنیم مولفه‌های فیلم کوتاه در جهان را در این جشنواره پیگیری کنیم.

این مدیر سینمایی خاطرنشان کرد: برای اینکه از آفات سلیقه‌ای عمل کردن داوران به دور باشیم، به عنوان مثال در بخش داستانی جشنواره که مهم‌ترین بخش سال‌های گذشته است، ۱۰ نفر عضو را به عنوان هیات انتخاب قرار داده‌ایم. هیچکس نمی‌تواند نظر ۱۰ نفر را تغییر دهد یا چیزی را به آن‌ها تحمیل کند. نوعی تنوع و تکثر فرهنگی در میان دیدگاه‌های اعضای هیات انتخاب وجود دارد و معدل آن چیزی‌ خواهد بود که بالا می‌آید.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اینکه چنانچه در جریان تغییر دولت در سمت کنونی نباشد چه تمهیداتی برای دوره سی و هشتم جشنواره فیلم کوتاه تهران اندیشیده شده است، تصریح کرد: ما سیاست‌های سال گذشته که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص شده‌اند دنبال می‌کنیم و فرقی نمی‌کند که من دبیر باشم یا شخص دیگری. همانطور که گفتم ۳۸ سال از عمر این جشنواره می‌گذرد و به ثبات و جایگاه مشخصی رسیده است، ما باید کار اداری و سازمانی خودمان را انجام دهیم و هر کسی که مدیرعامل انجمن باشد، دبیر جشنواره نیز خواهد بود.

موسوی در پایان تاکید کرد: روح برگزاری جشنواره با کلیات سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی تناسب دارد و تغییر در آن ربطی به تغییر دولت‌ها نخواهد داشت، مثلا مقوله مبارزه با فساد و تبعیض و عدالتخواهی که در جشنواره وجود دارد، ربطی به دولت هشتم و نهم و دهم ندارد، بلکه به روح سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران بازمی‌گردد.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است