«نهان بر عیان» در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد/ مهندسی تصویر در نگارگری ایران | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۶

«نهان بر عیان» در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد/ مهندسی تصویر در نگارگری ایران

نمایشگاه «نهان بر عیان» 18 خرداد ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاه گروهی «نهان بر عیان» با کیوریتوری شهریار حاتمی عصر روز سه‌شنبه ۱۸ خردا ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

در این مراسم احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران سخن خود را با شعر «میراث» از مهدی اخوان ثالث شروع کرد و گفت: میان شعر «میراث» اخوان با پروژه شهریار حاتمی ارتباطی معنایی وجود دارد. اخوان در این شعر از میراثی سخن می‌گوید که در هر زمان و دورانی با طوفانی از سیاهی و ظلم از بین رفته است. ما نیز در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که همه‌چیز در آن کوتاه مدت است. ما با تغییرات کوتاه مدت و حتی گذشته کوتاه مدت مواجه هستیم.

وی د رپایان صحبت هایش کوتاهش درباره میزبانی از این آثار در موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: زمانی که طرح این نمایشگاه را دیدم بسیار افسوس خوردم که هنر امروز ما با میراث گذشتگان خود قطع ارتباط کرده است. گاهی ما متهم به هنر بی‌ریشه می‌شویم دلیلش همین است که نتوانستیم روش و پیشینه گذشتگان را ادامه دهیم.

شهریار حاتمی کیوریتور نمایشگاه گروهی «نهان بر عیان» نیز اظهار کرد: تحقیقات درباره نگارگری ایرانی به زحمت به صد سال گذشته می‌رسد و منابع اصلی ما در این حوزه بیشتر در خارج از ایران تولید شده است. مساله من در این نمایشگاه ملی‌گرایی نیست بلکه مساله دیدن تاریخ نقاشی ایرانی است که با بررسی آن می‌بینیم که ریشه هنر ایرانی از علم نشات گرفته است و نقاشی ایرانی ریشه عمیقی در علم هندسه و ریاضیات دارد.

وی لا اعلام اینکه ابتدا ۱۲۰ نسخه تصویری از ۳۰۰ سال نقاشی ایران بررسی شد و اولین نسخه «جامع‌التواریخ رشیدی» است، توضیح داد: نکته مهم اینکه اغلب نسخه‌ها تاریخ دقیقی نداشتند اما در این نمایشگاه برای همه آن‌ها فهرست‌نویسی شده است و اندازه و شهر تولیدی آثار به صورت تصویری نمایش داده می‌شود همچنین کیوآرکدهایی در هر تالار قرار دارد که توضیحات متنی و صوتی نسخه‌ها را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

این کیوریتور درباره مهندسی تصاویر نمایشگاه بیان کرد: مهندسی تصاویر در ۶۶ لایه انجام شده است. لایه اول مربوط به جدول‌کشی، بوم یا زمینه کار است. این پژوهش از بیرون به درون یعنی از جدول‌کشی آثار به درون جزئیات آن حرکت می‌کند. یک لایه هم مربوط آنالیز رنگی و هندسی نقاشی‌های ایرانی و گره و گره‌بندی است.

حاتمی در پایان تاکید کرد: تاریخ همواره محل نزاع خطاطان و نقاشان بوده است. در گذشته به دلیل اینکه خطاطان قرآن را کتابت می‌کردند محبوبیت بیشتری بین مردم داشتند.

سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطر علی مرادخانی خاطرنشان کرد: همین رازهای نهان در هنر است که علاقه‌مندان را به دنبال کردن آن علاقه‌مندان می‌کند و هردفعه با طراوت و تازگی آن مواجه و نکته جدیدی می‌آموزند مانند هنر نگارگری ایرانی.

او در با اشاره به سخنان شهریار حاتمی درباره جایگاه خطاطان در گذشته تصریح کرد: کرامت خطاطان در گذشته نه تنها به دلیل کتابت قرآن بلکه به این دلیل بود که آن‌ها راوی ادبیات بودند و ایرانیان هم همیشه تشنه حکمت و ادبیات بوده‌اند.

حسینی در پایان این نمایشگاه را اتفاق مبارکی خواند و بیان کرد: هنر نگارگری  به دلیل به دلیل پیچیدگی‌های نهان و عریان آن دستمایه نمایشگاه‌های مختلفی قرار گرفته است، این نمایشگاه هم می‌تواند نهضت مبارکی باشد برای اینکه از این هنر لذت ببریم و به رازهای آن پی ببریم.

در پایان این مراسم نمایشگاه «نهان بر عیان» با حضور مسئولان مربوطه افتتاح شد.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است