جدیدترین خبرها از «سینماحقیقت» پانزدهم/ تا وقتی هستم کارم را درست انجام می‌دهم | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۰
محمد حمیدی‌مقدم در گفتگو با صبا:

جدیدترین خبرها از «سینماحقیقت» پانزدهم/ تا وقتی هستم کارم را درست انجام می‌دهم

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از دوره پانزدهم جشنواره «سینماحقیقت» و تغییراتی که در آن صورت گرفته است، گفت.

محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره آخرین جزییات دوره پانزدهم این جشنواره باتوجه به اینکه با تغییر دولت گفت: برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز برای دوره پانزدهم جشنواره «سینماحقیقت» صورت گرفته است و اینکه من دبیر این دوره باشم یا نه اصلا اهمیتی ندارد زیرا مادامی که در یک منصب قرار داریم باید کارمان را درست انجام دهیم؛ کار درست این است که زیرساخت‌های مورد نیاز برای یک حرکت را ایجاد کنیم تا فرد بعد از ما هم بتواند بدون مانع و مشکل آن را ادامه دهد.

وی افزود: جشنواره یک حرکت پیوسته است و عقبه‌ای دارد؛ عقبه‌ آن این است که یک اتاق فکر درباره آن، کار کرده باشد. جشنواره‌ای که پانزده دوره خود را سپری می‌کند یعنی به بلوغ رسیده است پس باید از حرکات و اتفاقات ابتدایی عبور کند. ما نمی‌توانیم منتظر این باشیم که ببینیم در جریان تغییر دولت ها چه اتفاقی خواهد افتاد زیرا ممکن است یک جشنواره در پانزدهمین سال خود افت کند، بنابراین بدون توجه به این مسائل کار درست را در استاندارد جشنواره‌های جهانی انجام دادیم به طور مثال امسال سریع‌ترین زمانی بود که فراخوان جشنواره «سینماحقیقت» در ۲۶ اردیبهشت‌ماه منتشر شد.

حمیدی‌مقدم با اشاره به اینکه در دوره پانزدهم جشنواره «سینماحقیقت» از گروه مشاوران به جای هیات‌های انتخاب استفاده می‌شود، اظهار کرد: امیدوارم امسال فضا برای پوست‌اندازی این جشنواره با وجود گروه مشاوران در انتخاب فیلم‌ها به جای هیات‌های انتخاب صورت گیرد. این مشاوره برای انتخاب فیلم‌ها باید سریع‌تر انجام شود، درنتیجه ما زمان ۲ تا سه ماه را برای ثبت‌نام فیلم‌ها تعیین کرده‌ایم.

این دبیر عنوان کرد: از سالی که من آمده‌ام قرار بود اتفاق بزرگ و مهمی در جشنواره صورت گیرد اما آن را ۲ سال به تعویق انداخته‌ام ولی امسال این تغییر صورت گرفت و آن این است که فقط فیلم‌هایی می‌توانند در بخش مسابقه سینمای ایران شرکت کنند که قبلا در هیچ جشنواره داخلی‌ای شرکت نکرده باشند. این قانون مانند هر استاندارد جهانی دیگر است و باعث می‌شود نمایش اول و رونمایی فیلم‌ها در «سینماحقیقت» اتفاق بیفتد.

مستندسازان ۲ سال است که آماده شده‌اند 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این تغییر واکنش منفی مستندسازان را به دنبال نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: شورای سیاستگذاری «سینماحقیقت» با تعامل ۲ صنف اساسی سینمای مستند شکل می‌گیرد؛ انجمن صنفی کارگردانان و انجمن صنفی تهیه‌کنندگان. در کنار آن‌ها تلویزیون، هیات امنای مرکز گسترش و نخبگان سینمای مستند حضور دارند، این تصمیم و توافق در ۲ سال گذشته انجام شده و مستندسازان را آماده کرده بود ولی به دلایلی عملی نمی‌شد، دلایل آن این است که چون هرسال فراخوان را دیر منتشر می‌کردیم پس ممکن بود فیلمسازان فیلم‌های‌شان را در جشنواره‌های دیگر شرکت می‌دادند اما امسال فراخوان این رویداد فرهنگی به دلیل اجرا شدن این آیتم زودتر از هر سال منتشر شد تا ما وارد حوزه استانداردسازی جدید دیگری شویم زیرا نمایش اول از همین استانداردسای‌های جهانی‌ست.

مدیرعامل مرکز گسترش ادامه داد: ما برای تعامل، رقابت و قرارگیری در حوزه استانداردسازی‌های جهانی، به این تغییرات نیاز داریم؛ نمایش اول برای فیلم‌های یک جشنواره مهم‌ترین نکته است و بزرگ‌ترین امتیاز آن این است که از چه فیلم‌هایی رونمایی می‌کند بنابراین باقدرت، همراهی، پیشنهاد و همکاری ۲ صنف انجمن صنفی کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینمای مستند این مساله را اجرا کردیم و در فراخوان قرار دادیم.

حمیدی‌مقدم درباره حضوری یا غیرحضوری برگزار شدن جشنواره در دوره پانزدهم خاطرنشان کرد: سال گذشته با اجرای تمام برخط و آنلاین بودن جشنواره تجربه بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم که به جشنواره‌های دیگر هم خیلی کمک کرد. این شیوه توسط جشنواره «سینماحقیقت» اجرا شد، دوستان زیادی با ما همکاری کردند و باعث شد وارد تعاملی جدید با مخاطب شدیم؛ رویارویی با حدود ۵۰ یا ۶۰ هزار مخاطب.

این تهیه‌کننده افزود: امسال قرار است این تجربه را گسترش دهیم یعنی زیرساخت‌های آنلاین جشنواره به هیچ وجه متوقف نمی‌شود بلکه از منظر مباحث تکنولوژیک و ورود به وی‌اودی‌ها گسترش می‌یابد درنتیجه هدف اول‌مان این است که جشنواره به صورت آنلاین و فیزیکی برگزار شود، اگر قرار است که در چارسو یا فضای باغ کتاب به صورت حضوری اجرا کنیم، جهان آنلاین و مخاطبان کل ایران هم با ما همراه هستند و گروه نخبه و مخاطب خاص هم همچون گذشته در فضای حضوری درکنار ما خواهند بود.

بخش بین‌الملل پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» وارد بخش مسابقه شده است

وی درباره بخش بین‌الملل جشنواره مطرح کرد: امسال بخش بین‌الملل جشنواره «سینماحقیقت» برخلاف سال گذشته وارد بخش مسابقه شده است و اگر بتوانیم و وضعیت کشور مستعد باشد به اندازه بضاعت خودمان مهمان بین‌الملل خواهیم داشت، اگر این اتفاق نیفتاد با همان تجربه‌ای که از جشنواره «سینماحقیقت» و جشنواره جهانی فیلم فجر به دست آوردیم این بخش با فضای آنلاین ۲ طرفه‌ای برگزار می‌شود تا جشنواره‌های خارجی هم از آن استفاده کنند، بدین صورت که فیلم را خواهیم داشت اما مهمان‌ها در فضای مجازی در جشنواره مشارکت می‌کنند.

دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» درباره دیگر بخش‌های جشنواره بیان کرد: بازار قطعا وجود دارد، کتابخانه ویدیویی ما قدرتمندتر از گذشته اجرا خواهد شد و گفتگو با ارتباط‌های بین‌المللی‌مان هم متوقف نخواهد شد.

حمیدی‌مقدم در جواب این سوال که آیا ممکن است با تغییر او به عنوان دبیر جشنواره، سیاست‌های مورد نظر و تعیین شده چطور اجرا می شود، بیان کرد: نمی‌دانم، ممکن است تغییر کند ولی معمولا در ریل جشنواره‌های جهانی، فرآیند اجرا با سیاست‌های محتوایی متفاوت است، کارهایی که ما انجام می‌دهیم در سیاست‌های اجرایی است و چون استانداردهای تعاملی با دنیاست، فکر می‌کنم هر نگاه خردمند و آگاهی از دسترنج و ساعت‌ها تلاش اتاق فکرها برای بهبود و موفقیت آن اتفاق به خوبی استفاده کند ولی هرچیزی ممکن است.

این کارگردن در ادامه تصریح کرد: امیدوارم استانداردسازی جهانی برای جشنواره‌های‌مان به خصوص سینمای مستند وجود داشته باشد زیرا دیگر نمی‌توانیم به قبل برگردیم یعنی باید هرچه بیشتر آنالیز کرده و مخاطب‌مان را با بسته‌های محتوایی درست روبرو کنیم زیرا مخاطب ما گزیده‌کار و نخبه‌تر شده است. فکر می‌کنم چیزی که طراحی کرده‌ایم شکل خوبی‌ست و کسانی که بدون نگاه‌های سیاسی و جناحی وارد این عرصه می‌شوند باید بتوانند از این دسترنج به خوبی استفاده کنند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره دوره چهاردهم جشنواره «سینماحقیقت» و فقدان مستندهایی که به میراث فرهنگی و محیط‌زیست اختصاص داشتند، خاطرنشان کرد: هیچ علتی برای این مساله وجود ندارد، باید بگویم هزاران فیلم خوب در جهان ساخته می‌شود ولی وقتی جشنواره‌ای کار خود را آغاز می‌کند، می‌تواند ۲۰ مورد از آن فیلم‌ها را براساس نگاه و سیاست خود انتخاب کند اگر ما قرار است با این نگاه به این مساله نگاه کنیم که علتی پشت حذف فیلم‌ها یا انتخاب نشدن‌شان وجود دارد، پس همه فیلمسازان باید با آن جشنواره دشمنی داشته باشند. خوشبختانه، اتفاق خوب این است که هیچکس در دنیا با حذف فیلمش مخالفت نمی‌کند زیرا می‌پذیرد که نگاه این جشنواره محترم است.

مستندهای اجتماعی ویترین یک جشنواره‌ها را می‌گیرند

وی در ادامه اظهار کرد: کل گروه‌های انتخاب و داوران ۲ دوره‌ جشنواره «سینماحقیقت» که من دبیر آن بودم کاملا می‌توانند شهادت دهند که هیچ اعمال نظر، گفتگو یا خط مشی معین شده‌ای درباره فیلم خاصی از سوی من انجام نشده است. فیلم‌ها در یک سیر طبیعی گزینشی، انتخابی برای حضور در جشنواره انتخاب می‌شوند درنتیجه این فضا همیشه وجود دارد.

حمیدی‌مقدم تاکید کرد: جشنواره‌های فیلم به ویژه مهم‌ترین جشنواره مستند کشور، بخواهیم یا نخواهیم بیشتر به سمت مستندهای اجتماعی گرایش دارند، در دنیا هم به همین طریق است ولی دوستان این را نمی‌پذیرند. مستندهای اجتماعی ویترین یک را می‌گیرند نه مستندهای میراثی، آن‌ها وارد دسته‌بندی جشنواره‌های دیگری مثل جشنواره‌های فیلم‌های تلویزیونی می‌شوند. باید گفت این جدال همیشه وجود دارد، البته خوشبختانه این مستندها در دوره گذشته در ترکیب مسابقه قرار داشتند. کسی نمی‌تواند بگوید مستند شاخص و قابل توجهی بوده که در جشنواره حضور نداشته است. این حجم از اعتراض هیچ جای دنیا مثل ایران وجود ندارد.

این مدیر درباره امکان درنظر گرفتن بخش جداگانه با عنوان بخش میراث فرهنگی و محط زیست تصریح کرد: بخش، خودش را با قدرتش تحمیل می‌کند نه با چند عنوان فیلم، اگر در دوره‌های مختلف تعداد زیادی تولیدات فاخر در یک موضوع وجود داشته باشد، بخشی جداگانه برای آن‌ها درنظر گرفته می‌شود.

کارم را به عنوان یک شغل دولتی حس نکردم

این مستندساز درباره پیش بینی اش از کسی که پس از پایان دولت و در دولت بعدی ممکن است جایگزین او شود، بیان کرد: من یک چیز را یاد گرفتم؛ اینکه هرجا هستی مهم نیست کجاست، مهم این است که تا لحظه‌ای که هستی به کارت عشق بورزی. من سال‌ها هم فیلم ساختم و هم تهیه‌کننده بودم، اگر کسی با من همراه بوده به این خاطر است که عاشقانه برنامه ساختم، تمام سلول‌هایم پای آن برنامه بوده و به کس دیگری نسپارده‌ام، همیشه با مهمان‌هایم قبل از ضبط یک ساعت گفتگو کردم. در دوره‌ای که برای اولین بار به مرکز گسترش آمدم و به این باور رسیدم که باید با این شغل زندگی کنم و کردم. کارم را به عنوان یک شغل دولتی حس نکردم.

وی ادامه داد: هرکسی که به کارش در حوزه دولتی و مدیریت فرهنگی عشق بورزد قطعا به جلو پیش می‌رود. به این فکر نکن چه مدت زمانی سر کار خواهی بود تا روزی که هستی عاشقانه کارت را انجام بده و ریلی که می‌سازی برای آینده‌ات به خوبی به ارمغان بگذار، این هدف من بوده و امیدوارم کسی که بعد از من می‌آید همین هدف را پیش بگیرد. به نظر من ما راهی جز این نداریم زیرا هر حوزه‌ای اگر بخواهد رشد کند باید این این مسیر را دنبال کند.

حمیدی‌مقدم در پایان درباره مسیر شغلی خود بیان کرد: صد در صد باز هم در حوزه فرهنگ کار می‌کنم، قطعا به حوزه تهیه‌کنندگی، فیلمسازی، آموزش خودم که خیلی هم دلتنگ آن هستم برمی‌گردم زیرا این‌ها کار اصلی من است. البته من درحال حاضر به این حوزه کاری فکر می‌کنم اما نمی‌دانم دست تقدیر برای من چه چیزی را درنظر گرفته است حتی مهم هم نیست چه پیش می‌آید، مهم این است که الان اینجا هستم و باید کارم را درست انجام دهم.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000