تغییر کاربری موقت سینما بدون تعطیلی/ بیایید فوتبال و والیبال تماشا کنید | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۴۱
صبا بررسی کرد؛

تغییر کاربری موقت سینما بدون تعطیلی/ بیایید فوتبال و والیبال تماشا کنید

پردیس سینمایی ملت پخش مسابقات فوتبال و والیبال در سالن‌هایش را راهکاری برای فراموش نشدن در دوره بحران سینماها انتخاب کرده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، مدت‌هاست باتوجه به شیوع ویروس کرونا و نبود فیلم‌های مناسب روی پرده عریض سینما، مخاطب و تماشاگران این صنعت رو به افول نهاده‌ و غیبتی جدی را آغاز کرده‌اند؛ غیبتی که به ضرر سینماداران، سینما و صاحبان آثار است.

از زمانی که سینماداران از حضور مردم در سالن‌ها ناامید شده‌اند، راه‌حل‌های مختلفی برای خروج از این بحران و استفاده های دیگر از سالن‌های سینما اندیشیده‌اند. عده‌ای با نزدیک شدن به روزهای انتخابات پیشنهاد برپایی مناظره‌ها در سالن‌های سینما را می‌دادند، عده‌ای دیگر این مکان را به صورت وی‌آی‌پی یا خصوصی به خانواده‌ها اجاره می‌دادند. تماشای سریال‌ها در سالن‌های سینما از دیگر راه‌حل‌ها بود.

در این راستا بسیاری از سینماهای کوچک و قدیمی هم به طور کلی از سینما بودن سر باز زدند، مثل سینما ایران که به صورت رستوران و کافی‌شاپ خدماتش را ارایه می‌کند، یا سینما بولوار که به محلی برای برگزاری سمینارهای مختلفی برای دانشجویان تبدیل شده است. مثال‌های دیگری نیز وجود دارند که جز تلخی کام و نابودی خاطرات چیزی از مثال زدن‌شان عاید‌مان نمی‌شود.

حال در تازه‌ترین اتفاقات این روزها، سینما ملت پیشرو در تغییر کابری شده است، البته نه تغییری که به تعطیلی همیشگی سالن‌هایش بینجامد بلکه می‌توان آن را راه‌حلی برای مدتی دانست که مخاطبان از حضور در سالن‌ها خودداری می‌کنند؛ راه‌حلی برای زنده ماندن، جان گرفتن و از نو شروع کردن.

سینما ملت پخش مسابقات والیبال و فوتبال را از ۱۳ خردادماه در پردیس سینما گالری ملت خآغاز کرده و اولین مسابقات ساعت ۱۴:۳۰ دیروز و مربوط به نمایش رقابت تیم‌های والیبال ایران و کانادا بود. علاوه بر این مسابقه، تماشای بازی فوتبال ایران و هنگ‌کنگ ساعت ۱۹:۰۰ در پردیس ملت میسر شده است.

علاوه بر این دوشنبه ۱۷ خرداد ایران و بحرین ساعت ۲۱ به مصاف یکدیگر می‌روند، بازی ایران و کامبوج جمعه ۲۱ خرداد ساعت ۱۹ تماشایی می‌شود و سه‌شنبه ۲۵ خرداد ساعت ۲۱ تماشای بازی ایران و عراق در پردیس سینما گالری ملت میسر می‌شود. البته باید گفت تمامی این بازی‌ها مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ است که بر حساسیت آن می‌افزاید.

نکته جالب توجه این است که تماشای فوتبال برخلاف دیدن فیلم با سکوت سنخیتی ندارد و با شور فراوانی همراه است. از صدای شیپور و شعار گرفته تا موج مکزیکی‌هایی که هواداران را به شعف وامی‌دارد. شاید دیگر در سینما ملت کسی از صدا و نور ناراحت نشود و به بغل دستی‌اش تدکر نخواهد داد. باید دید این تجربه چگونه خواهد بود؛ شاید ورزش‌دوستان بیشتر از هواداران فیلم به سینما کمک کنند. البته تجربه تماشای فوتبال در سینما قبلا در ایران تجربه شده و از استقبال مردم و مخالفت مسئولان انتظامی را به دنبال داشته است ولی درنهایت این تجربه رقم خورد و خاطرات خوبی برای مردم به جا گذاشت.

از دیگر فعالیت‌هایی که سینما ملت انجام داده برگزاری رقابت‌های نهایی ششمین دوره مسابقات جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران است. علاقه‌مندان می‌توانند این رقابت‌ها را پنجشنبه ۲۰ و جمعه ۲۱ خردادماه روی پرده سینما تماشا کنند.

ایده‌های این سینما برخلاف سینما ایران و بولوار و عصر جدید که تعطیلی همیشگی را جان خریده‌اند می‌تواند راهکاری موقتی برای همراهی مخاطبان در روزهای کساد کرونایی باشد. البته باید اشاره کرد که همه این‌ها زمانی خوب و مناسب است که با رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی همراه باشند.

همچنین فراموش نمی کنیم که سینماملت یک سینمای خصوصی نیست بلکه در اختیار شهرداری تهران است ولی راه برای سینماهای خصوصی بسیار دشوارتر است.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است