جزییات طرح حوزه هنری برای خروج سینما از بحران/ گارانتی فروش با «سرمایه در گردش» | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۱
معاون سینمایی حوزه هنری با صبا مطرح کرد؛

جزییات طرح حوزه هنری برای خروج سینما از بحران/ گارانتی فروش با «سرمایه در گردش»

معاون سینمایی حوزه هنری ضمن بیان جزییاتی از طرح این نهاد برای خروج تدریجی سینما از بحران، ایجاد سرمایه در گردش و ترغیب صاحبان فیلم به نمایش آثار را محور این طرح عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، عصر یکشنبه ۹ خرداد ماه حمیدرضا جعفریان معاون سینمایی حوزه هنری در مراسم افتتاح پردیس سینمایی عصرجدید گرگان از ارائه طرحی برای بهبود وضعیت سینماها و رونق بخشیدن به اقتصاد سالن‌ها، به سازمان سینمایی خبر داد. برای مشخص شدن جزییات بیشتری از این طرح با جعفریان گفتگو کردیم.

حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی حوزه هنری در این باره به خبرنگار صبا گفت: ۱۱ خرداد نسخه نهایی طرح حمایت از آثار سینمایی و زنجیره توزیع سینمای ایران را به صورت مکتوب خدمت آقای انتظامی رییس سازمان سینمایی ارسال کردیم، البته بنده پیشتر جزئیاتی از این طرح را خدمت ایشان گفته بودم و استقبال کرده بودند. بر اساس این طرح اگر وزارت ارشاد موافقت و سرمایه اولیه را با مشارکت حوزه هنری تامین کند به صورت جدی‌تر وارد اجرای طرح می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه محور شکل‌گیری این طرح بهره‌گیری از زنجیره سینمایی و توزیع حوزه هنری است، توضیح داد: ما در سازمان سینمایی حوزه هنری در پخش سینمایی، نمایش خانگی، پخش بین‌الملل و تبلیغات ظرفیتی داریم که با یکپارچه‌سازی این بسترها، می‌توانیم خدماتی را در سطوح مختلف ارائه دهیم و زیرساخت لازم در اختیار فیلم‌ها قرار گیرد تا روند مختل بازگشت سرمایه فیلم‌ها احیا شود.

طرحی برای ترغیب فیلم ها برای اکران

این مدیر سینمایی افزود: در وضعیت فعلی به دلیل نبود قابلیت بازگشت سرمایه در فرآیند اکران سینمایی با فقدان تمایل صاحبان آثار و خلاء فیلم برای اکران روبرو هستیم و به همین دلیل معتقدیم این طرح با تخصیص یک سرمایه در گردش برای فیلم‌های مستعدِ در صف که ریسک بالایی برای اکران ندارند، آنها را به اکران زودتر ترغیب می‌کند.

جعفریان در توضیح این روند ترغیبی عنوان کرد: ما پیش بینی کردیم برای فیلم‌هایی که مشمول این طرح شوند و به قرارداد و تفاهم مشترک برسند، یک بسته خدمات تبلیغاتی نیز تدارک ببینیم. همچنین آمادگی داریم از اوایل تابستان با اکران اولین فیلم‌ها این طرح شروع شود و حداقل سه هفته از نمایش مداوم در سینماها برخوردار شوند. طی آن فیلم‌ها پس از کارشناسی و تفاهم مشترک در خرید رایت با سرمایه در گردش گارانتی می‌شوند و بسته به نوع فیلم و طراحی تبلیغاتی آن، اکران آنلاین و پخش بین‌المللی آن نیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌ای که از لیست اولیه داریم، فیلم‌ها در ۴ دسته قرار می‌گیرند و متناسب با هر دسته، سطح خدمات متفاوتی از نظر جزییات تبلیغات محیطی، اکران سینمایی، شبکه خانگی، بین‌الملل و… دریافت می‌کنند.

تلاش برای دریافت تیزر تلویزیونی

معاون سینمایی حوزه هنری همچنین خبر داد: همچنین در حال آغاز گفتگویی با صداوسیما هستیم که بتوانیم برای فیلم‌ها تیزر تلویزیونی بگیریم. اگر از سرگیری پخش تیزر تلویزیونی قطعی شود و صداوسیما با ما همکاری کند، یکی از مقدمات اصلی بازگشت مخاطب رخ خواهد داد. چراکه یکی از چالش‌های اصلی رونق سینما، تبلیغات تلویزیون است که کمرنگ شدنش باعث کم‌رونق شدن سینماها نیز شده است.

جعفریان در پاسخ به این پرسش که اگر فیلمی در بررسی شورای بازرگانی صداوسیما رد شد، چه اتفاقی می‌افتد، بیان کرد: در مراحل مذاکره و تفاهم، تبلیغات تلویزیونی را به عنوان قول اصلی ارائه نمی‌دهیم. روال عادی آن شورا این بوده که در یکی دو سال اخیر به خاطر شرایط سینما، کمتر سراغ تبلیغات فیلم‌ها رفته است، ولی ما با صداوسیما مذاکره می‌کنیم و به این همکاری امیدواریم.

با فیلم گیشه‌ای شروع نمی‌کنیم

جعفریان با اشاره به لزوم طراحی سنجیده برای احیای سینما اظهار کرد: به تازگی طرح‌هایی مطرح شده که یارانه‌ دولتی بلاعوض به برخی فیلم‌های ویژه داده شود که به اصطلاح فیلم گیشه هستند یا امکان رکوردزنی دارند. نمایش این فیلم‌ها خوب است اما تحلیل ما این است که برای شروع، این راهکار مناسبی نیست چون در این شرایط، هم صاحبان این جنس فیلم‌ها خیلی سخت‌تر ریسک می‌کنند و هم پرداخت یارانه سینمایی به این شکل، خلاف منطق اقتصاد گیشه سینماست. اتفاقا این آثار برای دعوت به اکران در ابتدا نیازمند خروج از وضعیت رکود گیشه هستند تا امنیت کافی یابند.

وی توضیح داد: ما بسیاری فیلم مستعد و جذاب در صف اکران داریم که هم مخاطب دارند و هم ریسک اکرانشان کمتر است و می‌توانیم با خلق یک سرمایه در گردش، خدمات تبلیغاتی و توزیعی متنوعی ارائه دهیم تا فضایی عادلانه و رقابتی برای همه صاحبان آثار شکل گیرد. مساله در این نقطه ایجاد بسته‌ تشویقی برای ترغیب صاحب اثر و امیدواری برای بازگشت سرمایه‌اش است. جنس فیلم‌هایی که ما در نظر گرفتیم، فیلم‌هایی هستند که در شرایط عادی سینما هم انتظار رکوردشکنی ندارند اما آثار مستعدی هستند که با این اتفاق بازگشت سرمایه آن‌ها تسریع خواهد شد. از سویی در شرایط عادی هم اگر تا چند ماه آینده سینماها به روال عادی بازگردند، این‌ها فرصت اکران نمی‌یابند. در غیر این صورت چه کسی باید تعیین کند سوپسید دولتی می‌بایست حق کدام فیلم باشد؟!

آماده همکاری با دفاتر پخش هستیم

این مدیر سینمایی درباره حضور دیگر سینماداران و پخش‌کنندگان در این طرح گفت: هر میزان بقیه پخش کنندگان و سینماداران کمک کنند، ما استقبال می‌کنیم اما این طرح بر محور ظرفیت‌های توزیعی حوزه هنری طراحی شده است و مشخصا مذاکرات ما از طریق موسسه بهمن سبز و هنرهای تصویری سوره انجام می‌شود.

جعفریان در پاسخ به این پرسش که با محدود شدن طرح به پخش حوزه هنری باز هم تنها فیلم‌های مربوط به این نهاد حمایت می‌شوند، بیان کرد: خیر! در این طرح سطوح مختلف خدمات تعریف شده و ممکن است فیلمی با دفتر پخش دیگری از پیش قرارداد داشته باشد، اتفاقا ما برای این فیلم‌ها نیز در یک سطح آماده تفاهم هستیم.

معاون سینمایی حوزه هنری درباره شیوه اجرای این طرح توضیح داد: تاکنون توافق با تعدادی فیلم انجام شده و احتمالا به ۲۰ فیلم برسد. نمایش این تعداد فیلم، همزمان شروع نمی‌شود و به مرور وارد چرخه ‌می‌شوند. شاید باید مثلا یکی دو فصل اکران بگذرد تا چرخ سینما راه بیفتد.

جعفریان در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال همکاری نکردن دولت بعدی با این طرح اظهار کرد: دولت فعلی در توسعه سینماهای حوزه هنری همراهی بسیاری داشته و از این طرح نیز با گشاده‌رویی استقبال کرده است و تا اواسط تابستان نیز حضور دارد. بعید می‌دانم که تا ۴ یا ۵ ماه آینده، تغییرات جدی در دولت آینده نیز اتفاق بیفتد. تا آن موقع، یک بخش جدی از این طرح پیش رفته و اگر اتفاقات و نتایج مثبت داشته باشد و همه آن را ببینند، فکر نمی‌کنم دولت بعدی، فارغ از نتیجه انتخابات، همراه نشود مگر اینکه خود طرح توفیقاتی را که می‌خواستیم، نداشته باشد. از سویی این طرح طرحی برای دوران گذار است و قرار است گرهی برای این دوران پیشرو باز کند و قطعا با تغییر شرایط فازهای بعد آن باید طراحی شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه ادعا ندارند که سینما را نجات خواهند داد، گفت: سینما برای دوران تازه نیاز به خلق تجربه تازه دارد. ما پیشنهادی مطرح کردیم و گفتیم نقش و کارکرد خود را انجام می‌دهیم و مابقی هم همت و به خروج از وضعیت فعلی دلسوزانه کمک کنند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/299/513/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/683/755/500
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500