نامزدهای ریاست‌جمهوری فقط درباره سینما حرف می‌زنند/ از هنرمندان استفاده ابزاری نکنید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۲
مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس:

نامزدهای ریاست‌جمهوری فقط درباره سینما حرف می‌زنند/ از هنرمندان استفاده ابزاری نکنید

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نظرات خود را درباره ضرورت نگاه جدی دولت آینده به عرصه فرهنگ، هنر و رسانه و تحول اساسی در این عرصه بیان کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به اینکه هنرمندان و فعالان عرصه‌های مختلف هنری اعم از سینما و تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، صاحبان نشر و نویسندگان، پژوهشگران و حتی مخاطبان آثار هنری در سراسر کشور حال و روز خوبی را سپری نمی‌کنند، توضیح داد: بنا به دلایل متعددی چون سیاست‌های غلط و ناکارآمد فعالان عرصه هنر و فرهنگ شرایط سخت و بغرنجی را سپری می‌کنند.

وی افزود: هنرمندان در سراسر کشور باید به معنای واقعی کلمه جدی گرفته و از سوی نهادهای قانونی و رسمی کشور به رسمیت شناخته شوند. امروزه شرایط فارغ‌التحصیلان هنری در عرصه‌های گوناگون با یک دهه پیش بسیار متفاوت است و تحصیل‌کردگان و فارغ التحصیلان این رشته‌ها امیدوارند تا از پس از اتمام تحصیل بتوانند از رشته تحصیلی خود کسب درآمد کنند و به عنوان یک فرصت شغلی جدی به حرفه خود بنگرند.

نیلی همچنین تمرکززدایی بخش فرهنگ و هنر از کلانشهر تهران را بسیار ضروری برشمرد و گفت: فرصت‌ها و امکانات مادی و معنوی و نیز بسط و گسترش زیرساخت‌ها و تعاملات سخت افزاری چه در حوزه برنامه و بودجه و چه در عرصه عمران و کادر مجرب و نیروی انسانی می‌بایست در سراسر کشور به صورت یکسان و مساوی تقسیم شود تا شاهد بالفعل شدن ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه در تمام نقاط و استان‌های کشور باشیم.

دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با اشاره به سخنان مطرح شده برخی از نامزد‌های ریاست جمهوری عنوان کرد: هنر این مرز و بوم تنها سینما نیست و متاسفم که برخی از نامزدهای ریاست جمهوری نگاهی ابزاری به هنر و هنرمندان دارند، در صورتی که شان هنرمند و ساحت مقدس هنر اجل از شان سیاست و اداره کشور است و هنرمندان به عنوان پیش قراولان فرهنگ جامعه می‌بایست شانی فراتر از آنچه را که اکنون هستند در جامعه ایفا کنند. موکدا تاکید می‌کنم که هنر در این مرز و بوم فقط سینما نیست و تئاتر و موسیقی هنرهای تجسمی و سایر هنرها هم به عنوان سایر هنرها چه بسا نقشی فراتر و اثربخش‌تر داشته باشند و کم لطفی است که تاثیر و جایگاه تئاتر تنها هنر زنده جهان، نادیده گرفته شود.

نیلی افزود: استخراج و تدوین سندی جامع و کلی در همه زمینه‌ها و شئون هنری و فرهنگی می‌بایست با استفاده از آرا و نظرات متخصصان این حوزه در دستور کار دولت آینده قرار گیرد تا هم وضعیت معیشتی و هم وضعیت حرفه‌ای و شغلی آنان تثبیت شود و دغدغه‌های جدی برخی از انان که عمر خود را صرف ارتقای فرهنگ و هنر این کشور کرده‌اند به طور جدی مرتفع شود.

نیلی همچنین به فقدان گفتمان رسمی بین هنرمندان و مدیران بالادستی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در ایام انتخابات برخی مدیران با اهداف و اغراض سیاسی به دنبال جذب حداکثری آرای توده‌های مردمی هستند و از هنرمندان استفاده یا سواستفاده ابزاری می‌کنند و پس از انتخابات به قشر فرهیخته هنرمند به عنوان طفیلی نگاه می‌کنند و برای انکه هنر و هنرمند شان و مرتبه والاتری را در جامعه بیابد کم کاری می‌کنند. این خلا و فاصله بین مدیران سیاسی و اصحاب فکر و قلم و اندیشه پذیرفتنی نیست و می‌بایست از ظرفیت جامعه فرهنگی و هنری کشور به درستی و درجهت پیشبرد منافع ملی و نه حزبی استفاده شود.

نیلی در پایان تاکید کرد: قطعاً حضور آگاهانه و انتخاب درست مردم در پای صندوق‌های رای، در تشکیل دولتی تاثیرگذار و کشوری آباد موثر و کارساز خواهد بود.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است