«تراژدی زمین و دلقک‌ها» به اجرای بین‌الملل می‌رود/ «غرامت» را در «حافظ» اجرا می‌برم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۳
گفتگوی صبا با جمال رنجبرزاده؛

«تراژدی زمین و دلقک‌ها» به اجرای بین‌الملل می‌رود/ «غرامت» را در «حافظ» اجرا می‌برم

جمال رنجبرزاده ضمن توضیح درباره نمایش «تراژدی زمین و دلقک‌ها» و لزوم توجه به تئاتر کودک و نوجوان، از جزئیات نمایش جدیش گفت.

جمال رنجبرزاده نویسنده و کارگردان «تراژدی زمین و دلقک‌ها» در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره ماجرای این نمایش که بجز روزهای شنبه از سه خرداد تا ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۰ روی صحنه تالار «هنر» است، عنوان کرد: این نمایش ماجرای یک پسرک و دخترک است که از سال ۲۰۵۰ به سال جدید ما آمده‌اند و می‌خواهند زمین را نجات دهند. در این میان با شخصیتی به نام تلخک که مسیر را برای این ۲ باز می‌کند، آشنا می‌شوند و با تعدادی دلقک در زمان سفر می‌کنند و به زمان ادیسون، نوبل و انیشتین می‌روند تا جلوی اختراع آن‌ها را بگیرند که بمب هسته‌ای ساخته نشود که متاسفانه موفق نمی‌شوند ولی در ادامه داستان تصمیمی می‌گیرند که… .

جامعه نیازمند نگاهی جدی‌تر به مقوله کودک و نوجوانست

او با اشاره به ایده نوشتن این موضوع، تصریح کرد: من بارها در برخی برنامه‌های تلویزیونی می‌دیدم که بچه‌های کوچک را به پوشیدن لباس رزمنده و آمادگی برای مفاهیمی مانند جنگ و دفاع تشویق می‌کنند. این موضوعی‌ست که همیشه ذهن من را درگیر کرده بود؛ چراکه تشویق کودکان به جنگ و دفاع در هر ۲ حالت بوی جنگ می‌دهد. ما در ایران برای فرهنگسازی، دوری از جنگ و نه گفتن به جنگ هیچ برنامه‌ای نداریم و مردم ‌بیشتر به دفاع جنگی تشویق می‌شوند.

نویسنده «تراژدی زمین و دلقک‌ها» افزود: جامعه ما نیازمند نگاهی جدی‌تر به مقوله کودکان و نوجوانان است، به همین دلیل تصمیم گرفتم این متن را بنویسم که از فضای داستانی فاصله بگیریم و کمی به فضای جدی‌تر برویم. نمایش «تراژدی زمین و دلقک‌ها» دقیقا به شکلی‌ست که هم یک بزرگسال و هم یک کودک آن را نمایشی بزرگ می‌بیند. این ایده را برای نوشتن انتخاب کردم که کودکان و نوجوانان به مقوله جنگ و‌ واقعیت نابودی جنگ جدی‌تر نگاه کنند.

اجرای «تراژدی زمین و دلقک‌ها» در عرصه بین‌الملل

رنجبرزاده درباره وضعیت استقبال از این نمایش اعلام کرد: یکی از باور نکردنی‌ترین حالت‌های استقبال از این نمایش بعد از این‌همه تعطیلی و نوسان، این بود که سه اجرا از ۶ اجرایی که داشته‌ایم، از شلوغ‌ترین اجراهای روی صحنه بود و بعد از این هم مطمئنم که شاهد استقبال خوبی خواهیم بود که البته نیازمند حمایت‌ها، پوشش خبری و تبلیغات وسیعی هم هستیم.

او به برنامه‌های دیگر خود در رابطه با این نمایش اشاره و اذعان کرد: این کار قبلا هم در هشتگرد روی صحنه رفته‌است، در این نمایش بازیگران و عوامل اجرا به طور کامل عوض شده‌اند. تاکنون تقریبا هفت هزار تماشاگر از این نمایش دیدن کرده‌اند و پربیننده‌ترین تئاتر کودک و نوجوان در چند سال اخیر در استان البرز بود. برنامه‌های دیگری هم برای این نمایش دارم و می‌خواهم آن را در عرصه بین‌المللی روی صحنه ببرم چون اشخاص مختلف از بخش بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به من گفته‌اند که این کار قابلیت اجرا در کشورهای دیگر را هم دارد.

ارایه طرحی نو برای فرهنگ‌سازی تئاتر کودک و نوجوان

کارگردان نمایش «تراژدی زمین و دلقک‌ها» در ادامه صحبت‌هایش به جایگاه تئاتر کودک و نوجوان در جامعه پرداخت و گفت:  ما در ایران برنامه وسیعی برای تئاتر کودک و نوجوان نداریم و معمولا خیلی سطحی به این حوزه توجه می‌شود و بیشتر به تئاتر بزرگسال پرداخته می‌شود. از سوی دیگر بازیگران به سختی بازی در حوزه کودک و نوجوان را قبول می‌کنند، چون بازی برای تئاتر کودک خیلی سخت‌تر از بزرگسال است و نیازمند آمادگی بدنی بالایی‌ست به همین دلیل بسیاری از بازیگران از بازی در این حوزه سر باز می‌زنند و خیلی کم مورد توجه قرار می‌گیرد.

رنجبرزاده ادامه داد: من در راستای ایجاد نگاه ویژه به تئاتر کودک و نوجوان و فرهنگسازی تئاتر در شهرستان‌ها، طرحی را به آموزش و پرورش استان البرز ارایه داده‌ام که می‌تواند بخش کودک و نوجوان را علاوه بر بازیگری و کارگردانی، حتی برای دیدن تئاتر تشویق کند ولی با آمدن کرونا متاسفانه از پرداختن به آن بازمانده‌ایم و پروژه بلاتکلیف مانده‌است.

او به برنامه‌های آتی خود اشاره کرد و توضیح داد: پس از «تراژدی زمین و دلقک‌ها‌» نمایشی دارم به نام «غرامت» به نویسندگی اصغر گروسی که حسین عارف، ایمان سلگی و هانیه کریمی که از بازیگران خوب استان البرز و تهران هستند، قرار است در آن به ایفای نقش بپردازند. «غرامت» نمایشنامه‌ای تراژیک و جذاب است و یکی از ادبیات‌های کم‌تر دیده شده در تئاتر ایران است. داستان برادری شیرین عقل است که در جریان یک آتش‌سوزی در مرکز بوده؛ خواهر و برادرش او را برای نگه‌داری کنار خود می‌برند. در جریان داستان اتفاقاتی می‌افتد که در آخر به شکلی تراژدی تمام می‌شود. استارت این نمایش را از یک ماه دیگر در تالار «حافظ» تهران خواهم زد.

امیدوارم وعده‌ها به واقعیت بپیوندند

نویسنده «تراژدی زمین و دلقک‌ها» تاکید کرد: نگاه‌ به تئاتر در ایران خیلی سطحی است و امروزه سالن‌هایمان تقریبا خالی‌ست و اجراها خیلی ضعیف هستند. به نظر من مسئولان به همان شکل که می‌گویند ۵۰ درصد سالن باید پر شود، باید از تئاتر و هنرمندان تئاتر حمایت کنند تا هنرمندان با دلی قرص وارد صحنه شوند. من سعی کردم که در این شرایط چراغ تئاتر را در تهران روشن نگه دارم و امیدوارم مسئولان هم با حمایت‌هایشان چراغ دل ما را روشن کنند.

رنجبرزاده در پایان خاطرنشان کرد: مدیرکل هنرهای نمایشی چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه جاری قرار است به تماشای اجرای «تراژدی زمین و دلقک‌ها» بنشیند و امیدوارم در این دیدار وعده‌ای که درباره حمایت از صندلی‌های خالی تئاتر داده بود، به واقعیت بپیوندد. ما که تاکنون حمایتی ندیده‌ایم ولی با یک نگاه و دلگرمی خاص اجرای خودمان را ادامه دهیم.

پریسا منیر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است