بی‌توجهی به هنر و صنایع دستی بومی ایران کمتر شده است/ ورود به جریان اقتصاد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۹
علی فخرایی در گفتگو با صبا:

بی‌توجهی به هنر و صنایع دستی بومی ایران کمتر شده است/ ورود به جریان اقتصاد

علی فخرایی معتقد است که بومی‌گرایی و هنر ایرانی از بی توجهی سال های قبل خارج شده است.

علی فخرایی هنرمندی که نمایشگاه او با عنوان «رسن بازی» تا جمعه ۱۴ خرداد ماه در گالری ویستا برپا بود در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا گفت: جمع‌آوری این مجموعه را از ۲ سال پیش شروع کردم و روند کار اینگونه بود که ابتدا یک فایل سخنرانی از «هفت پیکر» نظامی شنیدم و شروع کردم به خواندن آن‌ کتاب و سپس رنگ‌هایی را که برای آثار مجموعه می‌خواستم بر اساس داستان‌ها انتخاب و شروع کردم به کار کردن.

وی افزود: هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی نیز همان زمان بیانیه داد و من یکی از آثارم را برای آن‌ها ارسال کردم و انتخاب هم شد و مجموعه «هفت پیکر» آن‌جا تکمیل شد. سپس فرشته موسوی کل آثار من را خواست و سه مجموعه برای نمایشگاه فعلی انتخاب کرد که شامل مجموعه پرتره‌های سیمی، مجموعه کارهای سنگی و بافتنی‌های من می شد.

این هنرمند درباره بخش ویدوی نمایشگاه «رسن بازی» بیان کرد: المیرا محب علی هم یک ویدیو برای نمایشگاه آماده کرد و کنار مجموعه من ارایه شد.

او با بیان اینکه در کارهایش ریشه‌هایی از شهر بوشهر و جنوب کشور دیده می‌شود، اظهار کرد: با رزومه‌ای که در طراحی و نقاشی دارم به جای اینکه روی کاغذ ایده‌هایم را اجرا کنم، پرتره‌های ذهنی خود را با سیم خلق می‌کردم. همچنین بافتنی‌های من اغلب با گرایش جنوبی و توربافی‌هایی که در گذشته پدرم در حیاط خانه‌مان انجام می‌داد انجام می‌شوند.

وی ادامه داد: این مجموعه انگار ریشه مشترکی از جنوب کشور دارد. هنر گرگوربافی، سنگ‌هایی که از ساحل آورده‌ام و ویدیویی که از خانواده من تهیه شده است که همه اینها کنار هم ارتباط فرهنگی دارند و مکمل یکدیگر هستند همه این عوامل کمک کردند که فضای معاصری که اشاره به ریشه‌های فکری من دارد تولید شود.

این هنرمند مجسمه ساز درباره رونق هنرهای بومی و صنایع دستی شهرهای مختلف بیان کرد: در شهرهایِ مختلف ما افرادی هستند که آثار فرهنگی و هنری شهر خود را تولید می‌کنند و درآمد زیادی هم دارند. فکر می‌کنم در چند وقت اخیر اقبال عمومی و حمایت‌های زیادی از هنرهای بومی شهرها شده است.

فخرایی در پایان اظهار کرد: فکر می‌کنم هر ساله در تهران و استان‌های مختلف نمایشگاه‌های صنایع دستی برگزار می‌شود. بومی‌گرایی و هنر ایرانی درحال حاضر رشد خوبی دارد و همچنین جای رشد بیشتری هم برای آن وجود دارد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است