«بازگشته» یک درام انسان‌شناختی‌ست/ جستجو برای پیدا کردن راز یک خانواده | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۶
حمید نورشمسی در گفتگو با صبا:

«بازگشته» یک درام انسان‌شناختی‌ست/ جستجو برای پیدا کردن راز یک خانواده

حمید نورشمسی درباره یک تصویر ذهنی که مدتی بعد تبدیل به کتاب شد، توضیح داد.

حمید نورشمسی نویسنده کتاب «بازگشته» که در نوبت چاپ اول به همت انتشارات نیستان منتشر شده است، در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره ایده تشکیل این رمان گفت: ایده این کتاب حاصل یک نگاه روزنامه‌نگارانه، مربوط به زمانی‌ست که با جمعی از دوستان خبرنگار برای پوشش خبری مراسم تشییع پیکر شهدای غواص رفته بودیم و آنجا به طور اتفاقی کنار خیابان پیرزنی را دیدم که روی ویلچر نشسته بود و قاب عکسی در دست داشت که احتمالا تصویر جوان مفقودالاثرش بوده است. از ظاهر او پیدا بود که قادر به صحبت کردن نیست یا اینکه شاید دوست ندارد صحبت کند. پیرمردی هم کنارش بود که ویلچر او را حرکت می‌داد. این تصویر در ذهن‌ من ماند تا مدتی بعد آن را دستمایه رمان «بازگشته» قرار دادم.

او درباره محتوای این کتاب توضیح داد: قهرمان داستان من یک روزنامه‌نگار است که به‌طور اتفافی با خانواده‌ای آشنا می‌شود که آن شخصیت پیرزن در مراسم تشییع هم یکی از اعضای آن خانواده است. این آشنایی برای روزنامه‌نگار تبعاتی دارد و او را ناچار به انجام سفری برای پیدا کردن راز این خانواده می‌کند.

نویسنده کتاب «دایره‌ها» با بیان اینکه غیر از پیرزن تمام شخصیت‌های کتاب تخیلی هستند، عنوان کرد: شخصیت‌های داستان همه حاصل تخیل من هستند اما گاهی آن‌ها می‌توانند ریشه در واقعیت هم داشته باشند. افراد اتفاقات دور و اطراف خود را می‌بینند و داستانی در ذهن‌شان شکل می‌گیرد که می‌توان آن‌ را تبدیل به ایده‌های نوشتاری کرد.

این نویسنده و فعال رسانه ای درباره سبک نوشتاری کتاب «بازگشته» اظهار کرد: این کتاب ارتباط چندانی با ادبیات دفاع مقدس ندارد، با اینکه بخشی از بستر آن مربوط به زمان تاریخی جنگ هشت ساله ایران می‌شود. کتاب بیشتر یک‌ درام انسان‌شناختی است که سعی دارد گِره‌های فکری که پیرامون قشر زیادی از جوانان امروز است را باز کند. مانند گره‌های عاطفی، سیاسی، اجتماعی و خانوادگی که در ذهن جوانان است و بیشتر انزوایی که امروزه بسیاری خواسته و ناخواسته درگیرش هستند و توانایی و ناتوانی افراد در ارتباط با دیگران را مورد توجه قرار داده است.

او با بیان اینکه متن ساده کتاب را وام‌دار فعالیت‌های روزنامه‌نگاری خود است، بیان کرد: گروه خاصی از مخاطبان را برای کتاب در نظر نگرفته‌ام و اعتقاد دارم کتاب داستان ساده‌ای با تم معمایی، عاشقانه دارد و یک قصه دراماتیک در بستر تاریخ را روایت می‌کند.

وی ادامه داد: اساسا ادبیات برای خود قایل به مخاطب خاصی نیست و تمام کسانی که به خواندن و کشف داستان‌ها علاقه دارند می‌توانند ادبیات و کتاب را دنبال کنند.

نورشمسی در پایان درباره فعالیت‌های اخیر خود تصریح کرد: در حال حاضر مشغول نگارش کتابی نیستم اما ایده‌ها و کارهای نیمه‌تمامی در دست دارم.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است