ایجاد زمینه توسعه زنجیره‌ای فعالیت‌های فرهنگی با رویداد فرهنگی فرنو | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۵

ایجاد زمینه توسعه زنجیره‌ای فعالیت‌های فرهنگی با رویداد فرهنگی فرنو

در دومین نشست هماهنگی رویدادهای فرنو درباره جشنواره بازارپردازی تهران که قرار است حوزه‌های صنایع خلاق را پیوند دهد، صحبت شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری کودک و نوجوان، حجت الله ناظری سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان در دومین نشست هماهنگی سلسله رویدادهای فرنو که شنبه ۸ خرداد ماه برگزار شد، گفت: از آنجا که تحکیم نهاد خانواده یکی از اولویت‌های حوزه هنری کودک و نوجوان است، توجه به بنیان‌ها و روابط خانوادگی بین نسل‌های مختلف نیز از اولویت‌های ما محسوب می‌شود. فلذا توجه به ابزارهایی که با زبان هنر، منشا تقویت نهاد خانواده باشد در دستور کار ما قرار دارد و منجر به طرح «عروسک‌ها از بهشت می‌آیند» شد. این بسته نمایشی با هدف ایجاد ارتباط متقابل و تعاملی بین فرزندان و والدین و امکان ایجاد بستر گفتگو در خانواده‌ها تولید شد.

وی افزود: تولید مجموعه «ریزعروسک‌ها» در ادامه «عروسک‌ها از بهشت می‌آیند» شکل گرفت. اگر بخواهیم شناخت درستی از ظرفیت ریزعروسک‌ها بدهیم اول باید تعریف کلی از عروسک نمایشی داشته باشیم. عروسک پیکره‌ای بی‌جان است که با یک طراحی اولیه از مواد و مصالح مختلف ساخته می‌شود اما عروسک نمایشی، عروسکی است که به کوشش انسان در مقابل تماشاگر به حرکت در می‌آید. عروسک‌های اسباب بازی عروسک‌های بی‌جان و مکانیکی هستند اما عروسک‌های نمایشی به واسطه عروسک‌گردان جان گرفته و نقش ایفا می‌کنند. زمانی که یک کودک فقط دارد با یک عروسک بازی می‌کند تنها برای خود و عروسک زندگی می‌سازد اما زمانی که عروسک‌ها به بیان یک متن که دارای هدف و ساختار از پیش تعیین شده است، می‌پردازند، در حال انتقال یک تجربه زندگی‌اند و در این اتفاق، زندگی اجتماعی و گفتگوی خانوادگی شکل می‌گیرد که پایه طرح «ریزعروسک‌ها» است.

سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان بیان کرد: اگر در تولید یک مجموعه هنری به همه جوانب تکنیکی، فنی، فرهنگی و اجتماعی آن اثر توجه نشود، تولید موفقی رقم نمی‌خورد. تولید بسته‌های نمایشی «ریزعروسک‌ها» مجموعه‌ای شامل چند بخش کاملا پیوسته به هم است. تولید محتوا و متن نمایشنامه، تولید و طراحی عروسک‌ها و تولید موسیقی و افکت‌های صوتی این نمایش‌ها بخش‌های مختلفی است که تولیدکنندگان می‌توانند در تولید آن‌ها با حوزه هنری کودک و نوجوان همکاری داشته باشند.

ناظری تصریح کرد: امروزه تکنیک‌های مختلف ساخت عروسک‌ها می‌توانند در خدمت فرهنگ غنی فولکلور کشور قرار گیرند و مجموعه‌های نمایشی تولید شود که برگرفته از آیین و سنن غنی و باورهای مردم ایران اسلامی بوده که در آن نوآوری و تلفیق در شیوه‌های مختلف عروسکی نیز انجام شده باشد.

سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان در پایان اظهار کرد: حوزه هنری کودک و نوجوان با تجربه‌ تولید مجموعه نمایشی برای خانواده‌ها با موضوعات پیامبران، آمادگی دارد تا با حمایت از تولیدکنندگان هر کدام از بخش‌های سه‌گانه تولید بسته‌های نمایشی، زمینه همکاری و تولید را فراهم کرده و با پشتیبانی از زنجیره تولید «ریزعروسک‌ها» کمکی به تقویت و ایجاد زیرساخت‌های تولیدات فرهنگی کند.

در ادامه نشست، سیدامیر آقایی دبیر جشنواره بازارپردازی تهران درباره هدف از برگزاری رویدادهای فرنو گفت: رویداد فرهنگی فرنو، زمینه توسعه زنجیره‌ای فعالیت‌های فرهنگی را بوجود می‌آورد، به‌طوری‌که با برگزاری سلسله رویدادهای فرنو، انتظار داریم به هم‌ پیوستگی بین محصولات فرهنگی بوجود آید و عملا مخاطبان جامعه بتوانند از جهات مختلف با محصولات فرهنگی مواجه شوند که حامل یک محتوا و پیام فرهنگی هستند.

آقایی افزود: سال‌هاست که کار فرهنگی انجام می‌شود ولی پیوسته نبودن محصولات فرهنگی سبب شده است تا تاثیرگذاری محصولات فرهنگی در سطح جامعه به شدت پایین باشد. به طور مثال در صدا و سیما سالانه کاراکترهای بسیاری ساخته می‌شوند، اما آن‌ها در حوزه‌های دیگر ظهور نداشته و از بین می‌روند. بنابراین بنیاد سپهر انقلاب اسلامی که وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است، علاقمندی خود را بر ایجاد ساز و کاری اعلام کرد تا بتوانیم از ظرفیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی برای به هم‌ پیوسته‌سازی فعالیت‌های فرهنگی استفاده کنیم و تصور کنیم سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد فرهنگی که در خیلی از حوزه‌های تولید، توزیع و ترویج فرهنگی اثرگذار است، بتواند این ظرفیت‌ها را با یکدیگر همگرا کرده و زنجیره محصولات فرهنگی در جامعه محقق کند.

دبیر جشنواره فرنو عنوان کرد: برای تحقق این موضوع، سعی شده است تا با ایجاد سازوکار به‌هم‌رسانی مابین فعالان فرهنگی و بخش‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ، از طریق برگزاری سلسله رویدادهای فرنو و جشنواره بازارپردازی تهران تسهیل شود.

 او افزود: ما در داستان اقتصاد فرهنگ و تجاری‌سازی محصولات و خدمات فرهنگی، سه بازیگر کلیدی داریم؛ اول فعال فرهنگی یعنی کسی که کار فرهنگی تولید می‌کند مثلا کتاب، بازی و انیمیشن و… و بخش دیگر به اسم مخاطب تخصصی فرهنگی شناخته می‌شود، یعنی کسی که از حوزه فرهنگ بهره‌برداری می‌کند که این بهره‌برداری می‌تواند اقتصادی، آموزشی و یا ترویجی باشد، بین این دو بخش بازیگر دیگری داریم به اسم تهیه‌کنندگان ارشد فرهنگی یعنی مجموعه‌هایی که هم مسایل فرهنگی را می‌فهمند و هم مخاطب تخصصی را می‌شناسند و سعی می‌کنند با ارایه بسته‌ای از محصولات فرهنگی، نیازهای مخاطبان تخصصی را مرتفع کند و بدین ترتیب توسعه کسب و کارهای فرهنگی را به انجام رساند.

 آقایی تشریح کرد: رویداد فرنو عملا ارتباط بین فعال فرهنگی و تهیه‌کنندگان ارشد را فراهم می‌کند که فعالان فرهنگی موضوعات خود را ارایه کرده و تهیه‌کنندگان ارشد سعی می‌کنند بین فعالیت‌های فرهنگی، به‌هم پیوستگی ایجاد کنند و در نهایت در جشنواره بازارپردازی تهران، تهیه‌کنندگان ارشد با مخاطبان تخصصی فرهنگی جهت جلب مشارکت اقتصادی آن‌ها بر روی یک بسته فرهنگی بازارپردازی شده مذاکره می‌کنند تا در نهایت قراردادهای تجاری بین تهیه‌کنندگان ارشد و مخاطبان تخصصی فرهنگی منعقد شود.

او درباره لزوم مشارکت حوزه هنری کودک و نوجوان به عنوان یکی از نهادهای فعال در حوزه کودک و نوجوان گفت: تصوری که از نقش‌آفرینی حوزه هنری کودک و نوجوان وجود دارد، نقش این مجموعه به عنوان یک نهاد تهیه‌کننده ارشد فرهنگی است. فعالیت‌های این مجموعه در توسعه بسته فرهنگی بازارپردازی شده حول کاراکترهای مجموعه انیمیشنی «شکرستان»، مهمترین فعالیت فرهنگی این مجموعه است. بنابراین توجه به توسعه شخصیت‌های کودک و نوجوان که در قالب مجموعه‌های انیمیشنی و برنامه‌های عروسکی بتواند در جامعه معرفی شود، مهم‌ترین تجربه موفقی است که در فعالیت‌های حوزه هنری کودک و نوجوان وجود دارد.

 همچنین آقایی با تاکید بر اینکه ما در این رویداد ظرفیت‌های حوزه هنری کودک و نوجوان را برای حضور موثر در رویداد در نظر می‌گیریم، خاطرنشان کرد: در فعالیت‌های اخیر این حوزه، موضوع توسعه شخصیت‌های کودک و نوجوان که زمینه مناسب را برای فعال‌سازی هوش‌های بین فردی و ارتقای روابط درون‌خانوادگی کودکان و نوجوانان با والدین آن‌ها فراهم می‌آورد، شاهد هستیم که عملا با توسعه عروسک‌های بند انگشتی، فرصت ظهور و بروز نقشِ کودک و خانواده در قالب بازیگری و نمایش خانوادگی فراهم و عملا منجر به تجربه موفق زیستن کودک و نوجوان در خانواده می‌شود. برای این منظور، توسعه شخصیت به همراه توسعه داستان‌ها و روایت‌هایی که بتواند به عنوان نمایش خانگی توسط کودک بازی‌ شود، مهم‌ترین زمینه برای به‌هم‌پیوستگی محصولات فرهنگی با محوریت شخصیت‌های کودک و نوجوان است. در این نشست، سعی می‌شود تا به صورت تخصصی اولویت حوزه هنری کودک و نوجوان در توسعه شخصیت‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است