وقتی دیگری نباشد من هم نیستم/ وقتی قبرستان سوژه یک نمایشگاه می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۵
سالومه سوزنچی در گفتگو با صبا:

وقتی دیگری نباشد من هم نیستم/ وقتی قبرستان سوژه یک نمایشگاه می‌شود

سالومه سوزنچی درباره آثار نمایشگاه انفرادی «غیاب» توضیح داد.

سالومه سوزنچی هنرمند حوزه هنرهای تجسمی در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباره نمایشگاه انفرادی «غیاب» که تا ۱۳ خرداد ماه در گالری نیان برپاست، گفت: هنر چاپ دستی و مونوتایپ را از سال ۹۲ شروع کردم و از همان زمان مشغول به فعالیت شدم و چندتا از آثار این مجموعه را تولید کردم اما کار در سال ۹۵ به‌طور جدی‌تری دنبال شد.

به گفته وی، مجموعه «غیاب» از دو بخش فضاهای داخلی و فضای قبرستان تشکیل شده است.

وی افزود: آثار مربوط به فضاهای داخلی این نمایشگاه را در سال ۹۶ نصفه رها کردم و سراغ قبرستان‌ها رفتم. کم‌کم پیوند این دو در ذهن من ایجاد شد و فهمیدم که می‌شود هر دو در یک مجموعه قرار بگیرند. در نتیجه دوباره بازگشتم و آثار قبلی را با نگاهی متفاوت تکمیل کردم و مجموعه شکل گرفت.

این هنرمند با بیان اینکه ما خود را از طریق دیگران ادراک می‌کنیم، تشریح کرد: من وقتی می‌فهمم وجود دارم که دیگری وجود داشته باشد و این دیگری مانند آیینه‌ای است که من خود را در آن پیدا می‌کنم. وقتی دیگری نباشد من هم نیستم و در اینجا غیاب شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: مفهوم مرگ برای من در این‌ مجموعه آنجایی نقش دارد که وقتی ما می‌میریم سوژه و فاعل بودن ما از بین می‌رود و خود تبدیل به دیگری می‌شویم و در عین‌حال هم سوژه‌ایم هم ابژه. وقتی می‌میریم «خود» از بین می‌رود اما ما همچنان مفعول و ابژه باقی می‌مانیم. استحکام و دوامی که سنگ قبر دارد این معنا را برای من پایدارتر می‌کند که وقتی تبدیل به دیگری می‌شوی، همیشه وجود داری.

سوزنچی در پایان درباره تجربه برگزاری نمایشگاه «غیاب» اظهار کرد: این نمایشگاه اولین تجربه برگزاری نمایشگاه انفرادی من است و چیزی که برای من اهمیت دارد این است که آثار این مجموعه از زمانی که شروع کردم به کشیدن، متولد شدند و کم‌کم دغدغه ذهنی برایم ایجاد شد. مفهوم و آثار نمایشگاه در دل کار پخته و شکل گرفتند و برایم جالب بود که این مجموعه رابطه نزدیکی با روان و ذهنیات من ایجاد کرد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است