نمایشگاه نقاشی‌های حمید هادی‌نژاد افتتاح شد/ روایت‌هایی متفاوت از چهره‌ انسان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۹
در آرت سنتر؛

نمایشگاه نقاشی‌های حمید هادی‌نژاد افتتاح شد/ روایت‌هایی متفاوت از چهره‌ انسان

نمایشگاه نقاشی‌های حمید هادی‌نژاد با عنوان «انگاره‌ها» از هفتم  تا بیست و پنجم خرداد ماه در مجموعه نگارخانه‌های آرت سنتربرپا خواهد بود.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی گالی آرت‌سنتر،‌ نمایشگاه آثار نقاشی حمید هادی‌نژاد با عنوان «انگاره‌ها» روز گذشته جمعه هفتم خرداد ۱۴۰۰ در مجموعه نگارخانه‌های آرت‌سنتر افتتاح شد.

این نمایشگاه شامل ۲۰ تابلو نقاشی و طراحی است که به روایتِ نقاش از پرتره‌ انسان اختصاص دارد. این نمایشگاه در حالی کارش را آغاز کرد که در ۱۵ ماه گذشته و به دلیل شیوع ویروس کرونا، شاهد تعطیلی رویدادهای حوزه هنرهای تجسمی بودیم. با این حال نمایشگاه «انگاره‌ها» در مراسم افتتاحیه که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شد، میزبان تعداد زیادی از علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی بود.

روی سه نسل از هنرمندان تاکید داریم

وحید ملک بنیانگذار و مدیر مجموعه نگارخانه‌های آرت‌سنتر درباره برپایی نمایشگاه «انگاره‌ها» گفت: یکی از هنرمندانی که تیم کارشناسیِ آرت‌سنتر شناسایی کرده، حمید هادی‌نژاد است که در ۲ سال گذشته همکاری ما شکل گرفته است. آثار هادی‌نژاد در ۲ سال گذشته رکورد فروش قابل توجهی برجای گذاشت.

وی ادامه داد: سال گذشته هم حضور ایشان را در حراج تهران داشتیم که با رشد چشمگیر ۶ برابری مواجه شدیم. استقبال مجموعه داران باسابقه از آثار هادی‌نژاد نشان داد که پیش بینی ما درباره موفقیت این هنرمند، دور از ذهن نبوده است.

ملک تاکید کرد: ما برای نمایشگاه «انگاره‌ها» و به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت‌های محدودی داشتیم، اما با این حال استقبال و فروش آثار حیرت انگیز بود.

مدیر مجموعه نگارخانه‌های آرت‌سنتر درباره سیاست‌های هنری این مجموعه تاکید کرد: ما روی سه نسل از هنرمندان هنرهای تجسمی به طور همزمان کار می‌کنیم. در عین حال توجهی ویژه به پیشکسوتان داریم، اما تاکیدمان روی نسل‌های بعدی و معرفیِ هنرمندانِ با استعداد است که آینده‌ی درخشانی در انتظارشان است.

روایت‌هایی متفاوت از چهره‌ انسان

حمید هادی‌نژاد نقاش تابلوهای «انگاره‌ها» در توضیح فعالیت‌های خود در عرصه نقاشی تصریح کرد: نقاشی را از سال ۱۳۶۴ با ورود به هنرستان هنرهای تجسمی آغاز کردم. از همان زمان اولویت برایم همیشه نقاشی بود. در سال چهارم هنرستان هم یک نمایشگاه انفرادی برگزار کردم.

او ادامه داد:‌ در دانشگاه هم رشته نقاشی خواندم. بعد از دانشگاه به آلمان رفتم و حدود ۱۷ سال ساکن این کشور بودم. در آنجا هم در دانشگاه هنرهای زیبای برلین در رشته نقاشی تحصیل کردم. در سال ۲۰۰۰ گالری به نام نیرندورف، ۱۱ اثر از من را خریداری کرد. نیرندورف گالری است که فقط مختصِ نقاشانِ سبک اکسپرسیونیست آلمان است. اکنون حدود ۴ سال است که به ایران برگشته‌ام.

این نقاش درباره آثار حاضر در نمایشگاه «انگاره‌ها» گفت: این نمایشگاه ترکیبی از ۲ سبک فتوریسم و کوبیستم با شیوه اکسپرسیونیسم و لایه‌روبی از صورت آدم‌ها است. شناخت آدمی بسیار دشوار است؛ چراکه همیشه در حال تغییر و حرکت است. در انسان هم به لحاظ بنیانی و هم به لحاظ ماهوی حرکت‌های بسیاری شکل می‌گیرد.

او ادامه اذعان کرد: ما نمی‌توانیم انسان امروز را برای فردا قضاوت کنیم. این ویژگی تصویری در انسان باعث شد که من ترکیب‌های زیر و رو را به کار بگیرم. این آثار براساس تاثیراتی که من از چهره‌ انسان‌های مختلف می‌گیرم، خلق شده‌اند؛ چهره‌ کیمیاگر با چهره‌ بقال چه فرقی می‌کند؟ چهره‌ خلبان با چهره‌ راننده چه فرقی می‌کند؟ چهره‌ قاتل با مقتول چه فرقی می‌کند؟

هادی‌نژاد افزود: اصلا این مرزها کجا صورت می‌گیرد. چه زمانی می‌گوییم که این انسان از امروز بد شد یا خوب شد؛ وقتی چیزی به نام قطعیت وجود ندارد. پس با نگاه من به چهره‌ انسان؛ قضاوت هم از بین می‌رود، چون هیچ چیزی قطعی نیست.

او تاکید کرد: لایه‌های متفاوت انسان را در هر برهه‌ای در هر اثر می‌بینید. فقط در میان انسان‌ها است که چیزهایی به نام فرهیخته و روشنفکر داریم. در حالی که در میان حیوانات چنین تعریف‌هایی نداریم. از دید من چهره‌ آدمی که کاملا متعصب است با آدمی که متعصب نیست متفاوت است؛ ولی در کل هیچ کدام از این‌ها هم قطعی نیستند.

هادی‌نژاد در پایان درباره شیوه‌ی اجرای آثارش بیان کرد: اجرای این آثار شهودی و بداهه است. هر اثر در حین کار زاده می‌شود؛ چون این‌ها در ذهن من نهادینه است و حضور کامل دارند. خوب می‌دانم که نگاهم به انسان چگونه است. رنگ‌ها،‌ چیدمان، رنگ و نقش در حین کار زاده می‌شود. حدود ۲۰ تابلو در نمایشگاه هست که این تابلوها طی چهار ماه کشیده شده‌اند.

کامبیز درم‌بخش، محسن سلیمانی عضو هیات مدیره و نایب رئیس انجمن طراحان گرافیک ایران، محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر، محمد فرنود عکاس، حسین شاه‌طاهری نقاش و‌ محمدهادی فدوی نقاش از چهره‌هایی بودند که روز گذشته در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «انگاره‌ها» حضور داشتند.

نمایشگاه «انگاره‌ها» روز گذشته هفتم خرداد ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد و تا ۲۵ خرداد در مجموعه نگارخانه‌های آرت‌سنتر برپا خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند هر روز از ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه تا ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه از آثار این نمایشگاه بازدید کنند.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است