بالاخره پخش سریال «خط باریک قرمز» آغاز می‌شود/ مستندی که یک اعدام را لغو کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۴

بالاخره پخش سریال «خط باریک قرمز» آغاز می‌شود/ مستندی که یک اعدام را لغو کرد

مجموعه مستند «خط باریک قرمز» در 40 قسمت حدود 40 دقیقه ای از شنبه 8 خرداد ساعت 22 روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، «خط باریک قرمز» یکی از موفق‌ترین مستندهای چند سال اخیر در جشنواره‌های سینمایی داخلی و خارجی و اکران در «هنروتجربه» بوده است. این اثر ضمن دریافت جایزه در جشنواره‌های داخلی، نامزد بهترین مستند آسیاپاسیفیک (اسکار آسیا اقیانوسیه) و اولین مستند برنده جایزه نت پک (استعداد آسیا اقیانوسیه) شدو پرجایزه ترین مستند سال ۱۳۹۸ و پرمخاطب ترین فیلم مستند روی پرده در سال ۱۳۹۹ بود.

فرزاد خوشدست کارگردان این مستند با اشاره به سوژه متفاوت این فیلم مستند گفت: در سال ۱۳۹۵ که طرح اولیه «خط باریک قرمز» را با نام «آدم خوب آدم بد» نوشتم هرگز فکر نمی‌کردم به چنین ابر پروژه‌ای تبدیل شود و ۵ سال تمام من را با خودش بکشد.

وی اضافه کرد: حتی زمانی که روز آخر فیلمبرداری بود و تأتر «خط باریک قرمز» در بخش بین المللی جشنواره سی و ششم تئاتر فجر روی صحنه رفت هم هرگز فکر نمی‌کردم که فیلم مستند سینمایی آن تا این حد موفق شود و مخاطب خارجی و داخلی را تا به این حد راضی کند و موفق‌ترین و پرجایزه‌ترین مستند سال ۱۳۹۸ شود.

این مستندساز با تشریح بخش‌های مختلف این پروژه گفت: «خط باریک قرمز» ابر پروژه‌ای است که در دل خود تأتر تأثیرگذار با بازی نوجوانان کانون اصلاح و تربیت دارد؛ از آن یک مستند سینمایی و مجموعه‌ای ۴۰ قسمتی بیرون آمد که تبدیل به پکیجی بزرگ و شاید غیرقابل تکرار و نشدنی شده است. این اتفاق با دلخوری‌ها، قهر کردن‌های بی‌دلیل و شانه خالی کردن‌های یک سری مدیر همراه شد اما از حمایت مدیرانی بهره برد که تجربه، دانش و سوادشان در کمتر مدیری یافت می‌شود.

خوشدست ضمن تاکید بر تغییر نگاه و زندگی سوژه‌ها در مستند «خط باریک قرمز» گفت: این مستند نتیجه تلاش برای تغییر یک سری آدم است؛ از آدم بد به آدم خوب شدن که خوشبختانه این اتفاق یا معجزه به مدد هنر و هنرمندان رخ داد. آنهایی که در جامعه ما تغییر را به شکل دیگری جستجو می‌کنند بدانند که باید خود و نگاه مسموم و ناامیدانه‌شان را تغییر دهند. من با همراهی گروهی بی‌نظیر که در رأس آن دوست فرهیخته و صبورم توماج دانش بهزادی بود، راهی را رفتیم که خیلی‌ها به این راه و مسیر ما سنگ زدند ولی همراهان من با عشق و اعتقاد به هنر و ماهیت انسانی خود با کمترین دستمزد و با بیشترین گرفتاری پای این کار بودند.

وی افزود: آن روز که یکی از نوجوان ها از حبس آزاد شده به زندان برگشت همه پاسخ ها را به همه داد (اشاره من به قسمت ۳۰ تا ۳۲ سریال است) این اتفاق یک معجزه بود برای دیگران و نتیجه یک توقع برای من، توقع از ماهیت هنر. حرف «خط باریک قرمز» برای امروز و نتیجه اش برای فردای این سرزمین است که راه های غلط جرم و بزه را در دل خانواده های ما آورده. خانواده ای که تک تک این بچه ها در این سریال با غم درباره اش حرف می زنند مهمترین نقطه و هدف این مجموعه است.

این مستندساز درباره تلاش‌های خود برای تاسیس مدرسه سایکودارم گفت: این مجموعه دقیقاً حرف از مدرسه سایکودرام می‌زند که نیاز امروز این جامعه است. از ابتدا من و گروهی ۱۷ نفره پیگیر ثبت و راه‌اندازی مدرسه سایکودرام در کشور بودیم اما ما را در راهروهای ادارات بی ربط در موضوع سرگردان کردند. به نظرم پس از پخش این مجموعه بهتر می‌توان درباره این مدرسه سخن گفت تا همه بدانند که یک گروه چگونه با رنج‌های فراوان توانست در کانون اصلاح و تربیت کار کرده و زمینه‌ساز اتفاقاتی بزرگ شود. خوشحالم که علاوه بر تولید اثر سینمایی درخشان جایزه‌های فراوانی گرفتیم و توانستیم بر قلب چند نوجوان اثر گذاشته و راه و نگاهی کوچک به حیاتشان بدهیم.

کارگردان مستند «خط باریک قرمز» با اشاره به پخش این مجموعه از تلویزیون گفت: در راه تولید مستند «خط باریک قرمز» اتفاقات زیادی را شاهد بودیم که فرصت نبود آن را در نسخه سینمایی جا بدهیم، اما این اتفاقات با جزئیات بیشتر در مجموعه‌ ۴۰ قسمتی که از این مستند آماده شده روایت شده است. این مجموعه از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد.

فرزاد خوشدست نویسندگی، پژوهش، تهیه و کارگردانی این مجموعه مستند داستانی است و از دیگر عوامل آن می توان به مدیر فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی با همکاری فرزین خسروشاهی، حمیدرضا کیوانفر، صدابردار: محمود کاشانی، تدوین فرزاد خوشدست – فرشاد شهلایی، با همکاری آرش زاهدی اصل، صداگذار: شاهین خاکپور، موسیقی: صبا ندایی، طراح صحنه و‌دکور: محمدرضا موحدی، طراح لباس: الهام شعبانی، طراح گریم: محمدرضا عباسی، اتالوناژ: فرشاد شهلایی، تروکاژ: فرشاد شهلایی- احمد رضایی راد، نازنین رفاهی، عکاس: ارسلان امانتی، دستیارکارگردان و برنامه ریز: محسن بنی هاشمی و مدیر تولید و جانشین تهیه کننده: دُری رضایی و دستیار تهیه: بهرام سفیدی اشاره کرد.

این مجموعه با همراهی نوجوانان کانون اصلاح و تربیت و گروه هنرجویان بازیگری موسسه کارنامه و با حضور توماج دانش بهزادی، فرهاد اصلانی، هنگامه قاضیانی، امیر دژاکام، افشین هاشمی، یاسر خاسب، کاملیا غزلی، آرش آبسالان، مجتبی جباری، امین میری، حمید پورآذری، میثاق زارع ، محسن بنی هاشمی، رضا قاضیانی، رضا ناظری، محسن عبدالهیان، محمدرضا موحدی و بسیاری از چهره های مهم تئاتر ایران تولید و آماده  پخش شده است.

مجموعه مستند «خط باریک قرمز» شنبه‌ها ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش و یکشنبه‎ها ساعت ۱۵ و چهارشنبه ها ساعت ۱۸ بازپخش می شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است