کیفیت آثار طنز تلویزیون پایین است/ ایفای شخصیتی دو وجهی در «از سرنوشت»

مهدی صبایی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره فعالیت این روزهای خود گفت: در سریال «دردانه های خلیج فارس» به کارگردانی حسن لفافیان و تهیه کنندگی سعید بشیری ایفای نقش کردم. البته زمانی که نقشی در این سریال به من پیشنهاد شد مشغول بازی در سریال «دلدادگان» به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه کنندگی ایرج محمدی بودم و نتوانستم آن نقش را قبول کنم و نقش دیگری را به من پیشنهاد دادند که از نظر حجمی کم اما خوب بود و آن را پذیرفتم.

وی درباره نقش خود در «دردانه های خلیج فارس» توضیح داد: نقش یک دکتر را بازی می کنم که در زندگی خانوادگی و خصوصی خود دچار مشکل است و افسردگی دارد و اتفاقاتی برایش رقم می خورد.

صبایی که این روزها جلوی دوربین سریال «از سرنوشت» به کارگردانی علیرضا بذرافشان و محمدرضا خردمندان و تهیه کنندگی علی اکبر تحویلیان است درباره نقش خود در این سریال نیز توضیح داد: این سریال سه فصل دارد و من در هر سه فصل آن حضور دارم که بازی من در فصل اول بیشتر از فصل دوم است. «بابک» نقشی است که من آن را ایفا می کنم و همسری دارم که صورتش دچار سوختگی شده است و می خواهیم سرپرستی بچه ای را برعهده بگیریم. همه فکر می کنند «بابک» فردی شاد و سطحی است اما شخصیتی تقریبا دو وجهی دارد و شخصیت واقعی او درونی است.

بازیگر سریال «از سرنوشت» با بیان اینکه در حال حاضر مشغول بازی در یک فیلم سینمایی است، گفت: در فیلم سینمایی برای کودک و نوجوان به کارگردانی عباس شوقی که اولین کار کارگردانی او در سینما است و در آباده شیراز فیلمبرداری می شود، مشغول بازی هستم. نقش من در این فیلم سینمایی یک نقش سورئال است.

وی با اشاره به اینکه فیلم سینمایی «جمعه دو بعد از ظهر» را در سال 97 کار کرده و آماده اکران است، اظهار کرد: «جمعه دو بعد از ظهر» را پروانه زاهدی کارگردانی کرده است و تهیه کننده آن پویا پورمعانی است. من نقش یک جوان 37 ساله را بازی می کنم که تک بعدی و دچار مشکلات خانوادگی است. او فردی خشک است که خود را غرق در کار کرده و به عشق اعتقادی ندارد. یک دختری که برای این جوان کار می کند زندگی او را متحول می کند.

بازیگر سریال «از سرنوشت» معتقد است کوتاهی و بلندی نقش ها مهم نیست بلکه بازی در نقش هایی که نقطه و پایان داشته باشد جذابتر است و او این گونه نقش ها را ترجیح می دهد.

صبایی درباره ارزیابی خود از کیفیت سریال های تلویزیون بیان کرد: مدتی است که به دلیل مشغله کاری نتوانستم سریال های تلویزیون را دنبال کنم. البته الان به گونه ای شده است که هر کس تلویزیون نگاه نمی کند ادعای روشنفکری دارد و این درست نیست. من همیشه به تلویزیون عرق دارم و برایم ارزشمند است با وجود آنکه از سینما کار خود را آغاز کردم و بعد وارد تلویزیون شدم. به نظرم تحول رو به مثبت در تلویزیون در حال اتفاق افتادن است.

وی ادامه داد: اما برای افزایش کیفیت سریال های تلویزیونی یک عامل به تنهایی نمی تواند موثر واقع شود و باید چند پارامتر در کنار یکدیگر قرار بگیرند. اتفاق افتاده است که بازیگر نقش و فیلمنامه را دوست داشته باشد اما زمانی که کار خود را شروع کرده است آنگونه که فکر می کرده نشده است و در این صورت فقط کارگردان مقصر نیست. مساله دیگر این است که قرار نیست بازیگرانی که 30 سال فعالیت کرده اند باز هم در تمام کارها بازی کنند. باید از جوان ها نیز استفاده کرد تا از تجربه بازیگران پیشکسوت نیز بهره ببرند. اما متاسفانه افراد ناکارآمد وارد شدند و حضور این افراد ناکارآمد که توانایی کافی نیز ندارند علاوه بر خراب کردن وجهه خود باعث کم کیفیت شدن آثار تلویزیونی می شود.

بازیگر سریال «از سرنوشت» با اشاره به اینکه طنز موقعیت را به طنز هجو ترجیح می دهد، اظهار کرد: من در نقش های پیشنهادی برای سریال طنز مواردی را انتخاب نکردم که هر کس مرا ببیند بخندد و سعی کرده ام علاوه بر بازی در سریال های طنز فضاهای دیگری را نیز تجربه کنم.

صبایی در پایان درباره کیفیت سریال های طنز تلویزیون نیز بیان کرد: از نظر من سریال های طنز تلویزیون از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند. به تازگی دو قسمت از یک سریال طنز را دیدم که از لحاظ کیفیت در سطح پایینی بود و من با خود فکر کردم شاید سریال مربوط به 20 سال پیش است. احساس می کنم در این زمینه خیلی پسرفت کرده ایم. متاسفانه یک خودخندگی در بعضی از کارها به وجود آمده است که فکر می کنیم اگر شوخی بین دو نفر جذاب و خنده دار است دیگران را نیز به خنده می اندازد. این تفکر باعث شده کار طنز را اینگونه تمام کنیم و زمانی که سریال پخش می شود بازخورد مناسبی ندارد و کار شکست می خورد.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/