سریال «زینبیه» در سوریه و لبنان ساخته می‌شود/ تولید «نجیبه» به طور موازی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۱
جواد اردکانی در گفتگو با صبا:

سریال «زینبیه» در سوریه و لبنان ساخته می‌شود/ تولید «نجیبه» به طور موازی

جواد اردکانی از ساخت 2 سریال با محوریت بحران‌های منطقه به ویژه سوریه و لبنان خبر داد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، خردادماه سال گذشته سیمافیلم از ساخت مینی سریالی به نام «زینبیه» با محوریت مقاومت سوریه و نگارش آن توسط جواد اردکانی نویسنده و کارگردان سینما خبر داد. حال پس از گذشت تقریبا یک سال از انتشار این خبر، آخرین وضعیت «زینبیه» را از جواد اردکانی جویا شدیم که وی در گفتگو با خبرنگار صبا گفت: درحال حاضر مشغول نگارش این کار هستیم و امیدوارم امسال بتوانیم فیلمبرداری آن را آغاز کنیم.

اردکانی درباره جزئیات پروژه «زینبیه» عنوان کرد: این مینی سریال قرار است در ۱۵ قسمت به تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی تولید شود و همچنین ۸۰ درصد از فیلمبرداری این کار در سوریه، ۱۰ درصد در لبنان و امکان دارد ۱۰ درصد نیز در ایران باشد.

او افزود: عمده عوامل این کار قرار است از هنرمندان سوریه و لبنان باشند که البته ممکن است در پشت دوربین عوامل ایرانی به این گروه اضافه شوند و همچنین سه بازیگر ایرانی نیز در کنار بازیگران عراقی و لبنانی ما را در این پروژه همراهی می‌کنند.

این نویسنده و کارگردان درباره مضمون این مینی سریال توضیح داد: منطقه زینبیه خود به تنهایی یکی از مولفه‌های داستان بحران سوریه است و نقش مهمی را در حفظ دمشق و در سال ۲۰۱۲ حفظ فرودگاه آن منطقه داشته است و ما نیز قرار است داستان خود «زینبیه» را روایت کنیم به همراه یک مقطع یک سال و نیم که از سال‌های ۲۰۱۲ تا تقریبا اوایل ۲۰۱۴ را پوشش می‌دهیم.

به گفته کارگردان «زینبیه»، پیش‌تولید این مینی سریال از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در سوریه آغاز می‌شود.

اردکانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از سریالی ۴۰ قسمتی با عنوان «نجیبه» نیز نام برد که قرار است از تولیدات برون مرزی صدا و سیمای ایران باشد. وی درباره مضمون این سریال گفت: این سریال نیز با محوریت بحران‌های منطقه در لبنان و سوریه ساخته می‌شود.

این کارگردان با اشاره به اینکه درحال حاضر «نجیبه» در مرحله نگارش قرار دارد، درباره زمان ساخت آن عنوان کرد: سعی ما بر این است که دو سریال «زینبیه» و «نجیبه» را هم‌زمان با یکدیگر مقابل دوربین ببریم و ساخت آن‌ها با هم پیش برود چراکه هزینه‌های تولید در خارج از کشور بالاست و اگر دو پروژه را به شکل هم‌زمان پیش ببریم چه از نظر زمان و چه از نظر هزینه صرفه‌جویی کرده‌ایم.

او افزود: قرار است ۵۰ درصد «نجیبه» در سوریه و ۵۰ درصد آن در لبنان فیلمبرداری شود و همچنین در پشت دوربین این پروژه نیز از همکاران ایرانی خود دعوت به همکاری می‌کنیم اما بازیگران این سریال همگی از بازیگران عرب هستند.

به گفته اردکانی، نگارش فیلمنامه «نجیبه» احتمالا تا تیرماه به پایان می‌رسد و زودتر از «زینبیه» پیش‌تولید این کار آغاز می‌شود.

کارگردان «نجیبه» درباره تهیه‌کننده این سریال بیان کرد: در ابتدا علی لدنی پیگیری‌های این سریال را انجام می‌دادند که بنا به شرایطی از این پروژه جدا شدند و درحال حاضر تهیه‌کننده این کار هنوز مشخص نشده است.

اردکانی در پایان درباره تفاوت «زینبیه» و «نجیبه» گفت: سریال «نجیبه» برای مخاطب منطقه ساخته و از تولیدات برون مرزی صدا و سیما محسوب می‌شود اما اولویت «زینبیه» مخاطب ایرانی است. البته که هم «نجیبه» در ایران و برای مخاطب ایرانی پخش می‌شود و هم «زینبیه» پخش برون مرزی خواهد داشت و تنها اولویت‌های آن‌ها با توجه به شرایط ساخت و تولیدشان با هم متفاوت است.

جواد اردکانی کارگردان و نویسنده سینما، فیلم سینمایی «بانک زده‌ها» را که درحال حاضر آخرین مراخل فنی را پشت سر می‌گذارد در کارنامه خود دارد.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است