با کلاژ عکس‌ها خاطرات جدید می‌سازم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۳
ترلان تبار در گفتگو با صبا:

با کلاژ عکس‌ها خاطرات جدید می‌سازم

ترلان تبار اعتقاد دارد که در نمایشگاه «اختلال خاطره» با کلاژی از عکس‌ها خاطرات جدیدی ساخته است.

ترلان تبار که نمایشگاه انفرادی او با عنوان «اختلال خاطره» از ۳۱ اردیبهشت تا ۲۸ خرداد ماه در گالری باوان برپا است در گفتگو با خبرنگار تجسمی این خبرگزاری درباره سبک آثار نمایشگاه توضیح داد: نمایشگاه «اختلال خاطره» در ادامه اولین نمایشگاه انفرادی من به نام «یادزُدودگی» در سال ۹۸ است که تفاوت مفهومی چندانی هم با هم ندارند ولی اصل این نمایشگاه بر پایه خاطره است.

وی افزود: درواقع دردسترس‌ترین چیزی که ما از خاطرات به یاد داریم عکس است و عکس‌ها به ما در یادآوری خاطرات کمک می‌کنند بر همین اساس، پایه آثار من هم کلاژ عکس‌ها است. یک‌سری عکس را کنار هم می‌چینم و درنهایت با ماژیک کار نهایی را تکمیل می‌کنم.

این هنرمند درباره عکس‌هایی که برای این مجموعه از آن‌ها استفاده کرده است، بیان کرد: در این نمایشگاه از آلبوم عکس خانوادگی خودم و دوستانم استفاده شده است. چند سال پیش یکی از دوستانم که شناخت بیشتری از او داشتم عکس‌هایی از بچگی و خاطراتش برای من می‌فرستاد و من این خاطرات را با هم ترکیب می‌کردم.

وی ادامه داد: فضای حاکم در عکس‌های من و دوستانم خیلی دور از هم نبودند زیرا ما هم‌سن بودیم و گاهی بعضی مکان‌ها و لباس‌ها در عکس‌های ما مشترک بود. آن زمان هنوز دوربین دیجیتال وجود نداشت و رنگ عکس‌های آنالوگ بسیار شبیه به هم بودند.

او با اشاره به اینکه گاهی عکس‌های اینترنت نظر او را جلب می‌کرده است، گفت: در این مجموعه من در بخشی از عکس‌هایی که در اینترنت دیدم نیز استفاده کرده‌ام. از این جهت که من در ذهنم خاطره‌ای داشتم ولی از آن عکسی موجود نبود و ناگهان در فضای اینترنت با عکسی متناسب با آن خاطره مواجه می‌شدم. گاهی به جای اینکه وقایعی را که در ذهنم هست طراحی کنم از عکس‌هایی که شبیه به آن خاطره است استفاده کردم.

ترلان تبار در پایان درباره علت نام‌گذاری این نمایشگاه خاطرنشان کرد: با ترکیب و کلاژ عکس‌ها با هم، گویی یک خاطره جدید می‌سازم و این خاطرات روایت یکسانی ندارند و اختلالی در آن‌ها وجود دارد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است