«روزگار یک چهل ساله» پخش شد ولی با ممیزی/ رشوه‌ها پاک شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۹
در گفتگو با صبا مطرح شد؛

«روزگار یک چهل ساله» پخش شد ولی با ممیزی/ رشوه‌ها پاک شد

کارگردان مستند «روزگار یک چهل ساله» از ممیزی‌های فراوان این اثر برای پخش از تلویزیون گفت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، سه‌شنبه ۴ خرداد ماه مستند «روزگار یک چهل ساله» به کارگردانی امین قدمی از قاب برنامه «به اضافه مستند» شبکه مستند روی آنتن رفت؛ مستند تند و تیزی که به موضوع فساد اقتصادی می‌پردازد. این مستند ۸۵ دقیقه‌ای در پخش تلویزیونی، در ۶۶ دقیقه روی آنتن رفت که نشان از ممیزی ۱۹ دقیقه‌ای آن دارد.

امین قدمی کارگردان این فیلم مستند و مجری برنامه «به اضافه مستند» در گفتگو با خبرنگار صبا با اشاره به ممیزی این مستند برای پخش از تلویزیون گفت: فیلم خیلی ممیزی شده مثلا سکانس شروع و سکانس پایانی حذف شده است. یک سری شکایت‌های مردمی و دلخوری‌های مردم از فساد اقتصادی هم حذف شده است. ولی به هرحال فیلم با ممیزی های بسیاری پخش شد. فیلم تقریبا به یک گزارش کارشناسی راجع به فساد اقتصادی تبدیل شده است.

وی افزود: چند جایی از مصاحبه‌شونده‌ها درباره رشوه پرسیدیم و همه گفتند که رشوه داده‌اند. همه این‌ها حذف شده است. جایی در فیلم، داشتیم برای اسپانسر یک مسابقه ورزشی فیلم می‌ساختم و اسپانسر ما برای ورود دوربین به ورزشگاه مجبور شد رشوه بدهد. این بخش را هم از فیلم درآوردند.

قدمی تاکید کرد: هر مولفه منفی از انعکاس شرایط موجود را از فیلم قیچی کرده‌اند. من که خودم گیج شدم و به نظرم بیننده هم خیلی گیج می‌شود.

وی ادامه داد: فیلم خیلی ابتر شده و من که نگاه می‌کردم، به نظرم رسید که این فیلم من نیست. اگر کسی دوست داشت، می‌تواند نسخه کاملش را در پلتفرم‌های وی‌اودی ببیند.

این مستندساز در پاسخ به پرسشی درباره نقد بر پایان‌بندی مستند بیان کرد: منتقدهای برنامه درباره پایان حذف‌شده فیلم صحبت می‌کردند. البته آن‌ها نمی‌دانستند که سکانس پایانی حذف می‌شود. سوال آن‌ها هم قبل از ضبط این بود که آیا این فیلم را که نقد می‌کنند، از تلویزیون پخش می‌شود؟

مجری برنامه «به اضافه مستند» اظهار کرد: به نظرم همین مقدار هم به دلیل این که شبکه مستند فضای کمی بازتر، علمی‌تر و پژوهشی‌تری دارد، امکان پخش پیدا کرد. بعید می‌دانم شبکه‌های دیگر همین را هم بتوانند پخش کنند. گفتگوی آقای مدرسی و آقای موگویی در پایان مستند هم گفتگوی داغی شده است.

وی افزود: این فضایی است که در شبکه مستند شکل گرفته است. برنامه «بعد از انقلاب» هم که آقای زیباکلام و آقای معتضد گفتگو می‌کردند و گفتگوی داغی بود، در شبکه مستند پخش شد. آن هم مدت‌ها بود که تولید شده بود و شبکه‌ها پخشش نمی‌کردند و شبکه مستند انتحار کرد و آن را پخش کرد.

قدمی با اشاره به مدیریت شبکه مستند بیان کرد: حضور آقای محسن یزدی قطعا در این زمینه تاثیر داشته است. آقای یزدی جزو آدم‌های دغدغه‌مندی است که می‌خواهد در این حوزه یک خرده فضا بازتر شود و حرف‌ها زده شود. کمی ساختارشکنی می‌کند و ساختارشکنی کار دشواری است. به نظرم تا الان مقداری موفق بوده است.

کارگردان مستند «روزگار یک چهل ساله» با تاکید بر این که تلویزیون به دنبال پخش این مستند بود، گفت: خودم خیلی رغبت نداشتم که مستند با این حذفیات پخش شود. به من گفتند باید یک جاهایی حذف شود. من گفتم واقعا راضی نیستم، ولی تهیه‌کننده که آقای چاووش بود، گفت سخت‌گیری نکنیم و بگذاریم همین حرف هم، اگرچه ابتر، ولی زده شود. من رضایت دادم ولی واقعا فکر نمی‌کردم اینقدر قیچی‌اش کنند.

قدمی در پایان با اشاره به نام بردن از بهروز ریخته‌گران و شبنم نعمت‌زاده در این فیلم، گفت: ما راجع به پرونده‌های مفتوح صحبت نکردیم. فکت‌هایی آوردیم که منتشر شده بود. این‌ها پرونده‌هایی هست که به نتیجه رسیده بود و همه می‌دانند چه اتفاقی افتاده است. یکی از مشکلات ما در این فیلم، همین بود که نمی‌توانستیم به سراغ پرونده‌های باز مفاسد اقتصادی برویم.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است