سینما برای رونق نیاز به اکران فیلم‌ قوی دارد/ پیشنهاد معافیت ۵ ساله سالن‌ها از مالیات | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۶
رییس انجمن سینماداران در گفتگو با صبا:

سینما برای رونق نیاز به اکران فیلم‌ قوی دارد/ پیشنهاد معافیت ۵ ساله سالن‌ها از مالیات

محمد قاصداشرفی دلایل بی‌رونقی سینما را نبود فیلم‌های خوب، تعطیلی‌های پیاپی، انتظار مردم برای اکران آنلاین فیلم‌ها و نبود سرعت در تزریق واکسن کرونا دانست.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، در هفته‌های اخیر به دستور ستاد ملی کرونا سینماهای سراسر کشور باوجود شرایط نارنجی و قرمز کرونایی بازگشایی شده‌اند اما همچنان مخاطبان استقبالی نکرده و اکثر سینماها بدون تماشاگر باز هستند.

درباره وضعیت نامطلوب سینماها با محمد قاصداشرفی رییس انجمن سینماداران کشور گفتگویی داشتیم. او درباره دلایل نبود اسقبال از سینما گفت: وضعیت سینما خوب نیست و این مساله چند دلیل دارد؛ نبود فیلم‌های پرمخاطب که بتواند مردم را به سالن‌ها بیاورد یکی از دلایل این بی‌رونقی‌ست. در این شرایط باید فیلم‌های پرمخاطب روی پرده بیایند و خیلی واضح است که مردم از فیلم ضعیف استقبال نمی‌کنند. در تلویزیون هم اگر سریال خوب و جذابی روی آنتن رود، مخاطب را به خود جذب می‌کند و برای دیدن آن لحظه شماری می‌کند ولی در انتظار سریالی که برایش جذاب نیست، نمی‌نشیند.

وی درباره تزریق واکسن به مردم تاکید کرد: دیگر مساله‌ای که وجود دارد، ترس مردم از ابتلا به ویروس کروناست. همه منتظر این هستند که واکسن‌ها تزریق و اطمینان خاطری ایجاد شود تا بتواند از فیلم‌های مورد علاقه‌شان در سینماها استفاده کنند. البته مردم الان هم مردم می‌توانند برای دیدن فیلم به سالن‌ها بیایند چراکه سینما جایی‌ست که امنیت دارد و همه پروتکل‌های بهداشتی در آن رعایت می‌شود.

قاصداشرفی با اشاره به انتظار مردم از اکران آنلاین فیلم‌ها بیان کرد: خیلی از مخاطبان می‌گویند که فیلم‌ها را می‌توانند بعدا به صورت آنلاین تماشا کنند و این مساله مخاطبان سینما را کم کرده است. آن‌ها فکر  می‌کنند همه فیلم‌ها به صورت آنلاین اکران خواهند شد در حالی که دیدن فیلم در سینما جذابیت خاص خودش را دارد، محیط و مسائل رفاهی‌ای که در سینما موجود است، شرایط دیدن فیلم را متفاوت می‌کند. البته فکر می‌کنم اینگونه نظر مخاطبان زودگذر باشد و مطمئن هستم که اگر فیلم‌های خوب اکران شود، مخاطبان هم از سینما استقبال می‌کنند.

رییس صنف سینماداران کشور، دیگر دلیل بی‌رونقی سینما را تعطیلات پی در پی دانست و افزود: نزدیک به ۱۶ ماه است که سینما با تعطیلی مواجه است، اگر هم مدتی باز شدند به صورت مقطعی بوده است. این باز و بسته شدن سینماها آسیب جدی به حرفه سینماداری زد.

سینمادار در هرصورت ضرر می‌کند

وی در پاسخ به این پرسش که بسته بودن سینمای خالی بهتر از باز بودن آن نیست، تصریح کرد: همین بسته شد‌ن‌هاست که شرایط موجود را برای سینما فراهم کرده است. در هر صورت، چه زمانی که سینما باز باشد و چه نباشد، ما ضرر می‌کنیم، در حال حاضر نیز هزینه‌مان بالا رفته است زیرا کارمندان در سینما مستقر هستند ولی مخاطبی نداریم ولی زمانی هم که بسته بود، شرایط کمی فرق می‌کرد. الان باتوجه به اینکه کارمندان را به سینما دعوت کرده‌ایم باید نسبت به پرداخت حقوق آن‌ها هم اقدام کنیم، علاوه بر این مساله وقتی سینما باز باشد که نمی‌توانیم برق، تهویه و موارد دیگر را غیرفعال کنیم پس هزینه‌ها اضافه می‌شوند.

این سینمادار خاطرنشان کرد: سینمادار بودجه‌ای در اختیار ندارد، می‌توانم به جرات بگویم هیچ صنفی به اندازه سینماداران آسیب ندیده است. البته بخش‌های دیگری هم مانند تالارهای پذیرایی، سونا، استخر و هتل‌ها هم در معرض ضرر و زیان بودند اما بعدها وضعیت‌شان بهتر شد و خسارت‌های گذشته را جبران کرد اما سینما بجز نمایش فیلم هیچ کاربرد دیگری ندارد پس بیشتر از بقیه در معرض آسیب است.

وی درباره راه حل رفع ضرر و زیان سینماداران تاکید کرد: پیشنهاد من این است که دولت کمک کند و مالیات‌ها و عوارض را از سینماها نگیرد مثلا حدود پنج سالی سینماها را از مالیات معاف کند و وام و تسهیلاتی در اختیار آن‌ها قرار دهد. فکر می‌کنم همه مسئولان ما چشم‌شان را بر سینما بسته و دیگر برای‌شان اهمیتی ندارد.

رییس صنف سینماداران ادامه داد: صداوسیما هم هیچ کاری برای سینما نکرد. مذاکره با آن‌ها باید از طریق ارشاد صورت گیرد که هم برای بازگشایی سینماها اطلاع‌رسانی و هم فیلم‌های روی پرده را تبلیغ کنند. البته باید بگویم اکثرا می‌دانند که سینما باز است ولی بحث محتوای فیلم هم اهمیت دارد. خوراک سینما فقط فیلم است، ما در آنجا محصولات دیگری را عرضه نمی‌کنیم. اگر سینما مشتری داشته باشد فیلم هم سوددهی دارد و وقتی فیلم مخاطب ندارد، سینما هم ضرر می‌کند منتها هزینه سینما با فیلم قابل مقایسه نیست بلکه چند برابرست.

وی درباره فیلم‌های روی پرده بیان کرد: ۲ ماهی است که از اکران فیلم‌های نوروزی می‌گذرد، تعطیلی سینماها به فیلم‌های روی پرده آسیب مالی جدی زد و علاوه بر آن‌ها سینما هم ضرر کرد. علاوه بر این مساله فیلم دیگری برای اکران کاندید نمی‌شود، البته خود من به صاحبان آثار حق می‌دهم؛ آن‌ها هم در شرایط موجود برای ضرر فیلم خود واهمه دارند.

قاصداشرفی از رایزنی برای اکران فیلم‌های پرمخاطب خبر داد و عنوان کرد: برای اکران چند فیلم خوب رایزنی می‌کنیم، امیدواریم صاحبان فیلم‌های پرفروش ریسک کرده، قدم جلو بگذارند و فیلم‌شان را اکران کنند تا شاید بتوانیم مردم را به سینما بازگردانیم. خواسته ما این است که وزارت ارشاد تضمینی برای فیلم‌ها داشته باشد، حداقل به اکران ۲ فیلم کمک کند تا در اکران ضرر نبینند. البته باید گفت وزارت ارشاد ۲ تا پنج درصد از صندلی‌ها را می‌خرد تا به فیلم و سینما کمک شود که سقف حمایت‌شان تا اردیبهشت ماه بود ولی با تلاش شورای صنفی نمایش این حمایت‌ها ۲ ماه دیگر ادامه پیدا خواهد کرد.

این سینمادار در پایان تصریح کرد: خود من به عنوان سینمادار، تقاضایم از مردم این است که سینما را تنها نگذاشته و حمایت کنند زیرا کار فرهنگی نیاز به حمایت همه جانبه و کمک مردم دارد. عده ای سرمایه‌شان را در سینما گذاشته‌اند چون به کار فرهنگی علاقه دارند و با عشق این کار را انجام می‌دهند، مردم هم باید حمایت کنند تا سینماها یکی پس از دیگری تعطیل نشوند و به کارشان ادامه دهند.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است