قصه پدر ۲ جوان معتاد به هرویین/ ما به شنیدن وعده‌های تحقق نیافته عادت کرده‌ایم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۷
کارگردان نمایش «شب بیست و یکم» به صبا گفت:

قصه پدر ۲ جوان معتاد به هرویین/ ما به شنیدن وعده‌های تحقق نیافته عادت کرده‌ایم

مهدی رضایی درباره نمایش «شب بیست و یکم» و چگونگی توجه متولیان به حوزه تئاتر توضیح داد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، نمایش «شب بیست و یکم» اثر محمود استادمحمد، به طراحی و کارگردانی مهدی رضایی و مهدی خالدی همزمان با بازگشایی سالن‌های تئاتر در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه روی صحنه «عمارت نوفل لوشاتو» است که در روزهای پایانی اجرایش به ۱۸ و ۳۰ دقیقه تغییر ساعت یافته‌است. جمعه هفتم خرداد ماه جاری آخرین روز اجرای این نمایش خواهد بود.

مهدی رضایی کارگردان نمایش «شب بیست و یکم» درباره داستان و فضای حاکم بر  این نمایش به صبا توضیح داد: این نمایش قصه پدری‌ است که ۲ پسرش را که معتاد به هرویین هستند به مدت ۲۱ روز در اتاقی حبس می‌کند تا اینکه اعتیادشان را ترک کنند. «شب بیست و یکم» داستان مردم محله‌های پایین شهر تهران را طی دهه‌ ۵۰  که برای مردم داستانی ملموس است، روایت می‌کند. این نمایش حاوی اتفاقات قشر پایین شهر و ادبیات تهران قدیم است. فضای حاکم بر نمایش رئالیستی و با دکوری کاملا واقعی‌ست.

نمایشی متناسب با هر قشر و سلیقه

او درباره نقطه جذابیت «شب بیست و یکم» برای مخاطبان، گفت: بسیاری از نمایش‌هایی که این روزها روی صحنه می‌روند آثاری هستند که بیشتر به دنبال تجربه‌های جدیدی هستند که مخاطبان خود را دارند، کمااینکه خود من هم خیلی در اجراهای قبلی به این سمت رفتم و شاید بیشتر روی متن‌ها خارجی کار کردم ولی نمایش «شب بیست و یکم» متنی‌ست که قصه سرراستی دارد و مورد پسند مخاطب عام و خاص است.

کارگردان فیلم‌ سینمایی «جیغ بنفش مورچه‌ها» ادامه داد: مخاطبانی از هر قشر و با هر سلیقه‌ای برای تماشای نمایش «شب بیست و یکم» آمده‌اند و داستان را دوست داشتند و هدف من از این کار هم همین بود، چون دوست داشتم حالا که در این شرایط روی صحنه می‌رویم، نمایشی را آماده کنیم که قصه سرراستی داشته باشد و همه مردم دوستش داشته باشند.

رضایی درباره روند آماده سازی نمایش عنوان کرد: ما از حدود ۲ سال پیش تمرین های این نمایش را شروع کردیم که با آمدن ویروس کرونا برای مدتی به صورت آنلاین تمرین کردیم، سپس دوباره کم کم برای تمرین حضوری دور هم جمع شدیم و بعد از تعطیلی‌های پیش آمده بالاخره اردیبهشت ماه امسال «شب بیست و یکم» را روی صحنه «عمارت نوفل لوشاتو» بردیم.

راه‌های زیادی برای حمایت از تئاتر وجود دارد

او در بخش دیگر صحبت هایش به بی‌توجهی‌هایی که به حوزه تئاتر می‌شود اشاره و تصریح کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های صورت گرفته، اقداماتی از جانب برخی نهادهای متولی برای حوزه تئاتر انجام شد و یک‌سری کمک‌های معیشتی ناچیزی صورت گرفت ولی واقعا از لحاظ معنوی اتفاقی برای تئاتر نیفتاده‌است و حمایتی از اجراها نمی‌شود. البته با توجه به تعطیلی‌ها و به هم ریختن برنامه‌های اجرایی در وضعیت نابسمانی هستیم و نمی‌توانیم فرد خاصی را هم مقصر این وضعیت بدانیم اما در این شرایط حمایتی هم ندیده‌ام.

کارگردان نمایش «شب بیست و یکم» با اشاره به صحبت مدیرکل هنرهای نمایشی درباره حمایت از ۵۰ درصد ظرفیت خالی اجرای گروه‌های نمایشی، اظهار کرد: آقای آشنا گفت که «گروه‌های نمایشی نگران صندلی‌های خالی نباشند»؛ اگر این اتفاق بیفتد خیلی خوب است اما امیدی به عملی شدن آن نداریم. ما به شنیدن وعده‌های تحقق نیافته عادت کرده‌ایم و به همین دلیل است که برای حمایت‌های تئاتری ناامید هستیم وگرنه عملی شدن چنین وعده‌ها که پیشنهادهای خوبی هم هستند، حرکت مطلوب و جالبی‌ست که می‌تواند کمک کننده باشد.

رضایی در پایان بابیان اینکه راه‌های زیادی برای حمایت از تئاتر وجود دارد اما فکر کردن به این راه‌ها و در مرحله بعد پیگیری و عمل کردن به آن‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به سرعت یافتن روند تامین و تزریق واکسن‌های وارداتی، به تازگی پیشنهادی برای واکسینه کردن هنرمندان سینمایی که سر پروژه هستند مطرح شد اما نکته اینجاست که کسی هنوز در حوزه تئاتر این موضوع را پیگیری نکرده‌است. عوامل تئاتر به‌ویژه بازیگران در شرایط ریسک‌پذیری هستند، اگر امکان در اولویت قرار گرفتن اهالی تئاتر مهیا شود می‌تواند حمایت قابل توجهی باشد.

پریسا منیر

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است