اعتراض حمید جعفری به رفتار جشنواره یادگار/ «باد» را به هیات انتخاب نشان ندادند | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰
یادداشتی که در اختیار صبا قرار گرفت؛

اعتراض حمید جعفری به رفتار جشنواره یادگار/ «باد» را به هیات انتخاب نشان ندادند

یک مستندساز با انتشار یادداشتی نسبت به نادیده گرفتن فیلمش و نمایش ندادن آن به هیات انتخاب جشنواره فیلم «یادگار» اعتراض کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، حمید جعفری مستندساز در یادداشتی که در اختیار صبا قرار داد به رفتار جشنواره فیلم «یادگار» و نادیده گرفتن فیلمش اعتراض کرد؛ فیلم «باد» که تاکنون حضورهای جهانی مهم و موفقی داشته است.

وی تاکید کرد حتی فیلمش توسط دبیرخانه جشنواره در اختیار هیات مرتبط انتخاب هم قرار نگرفته است. وی همچنین از صنف مرتبط مستندسازی درخواست کرد به این امر رسیدگی کند.

متن یادداشت وی بدین شرح است: «نگارنده این سطور حمید جعفری کارگردان و تهیه کننده فیلم مستند «باد» این فیلم را در جشنواره یادگار ثبت نام کردم و نسخه آن را از راه ویترانسفر برای دبیرخانه فرستادم. همه می دانیم که ویترانسفر فرستنده را از دانلود فیلم توسط گیرنده و مهلت باقی مانده برای دانلود کردن آن آگاه می‌کند.

بعد از گذشت چند روز ایمیلی از ویترانسفر دریافت کردم که فیلم شما دانلود نشده و تنها دو روز فرصت دانلود برای گیرنده فیلم باقی است. این موضوع را با ایمیل به دبیرخانه جشنواره اطلاع دادم، آنها بعد از دو روز به من پاسخ دادند که فیلم را دانلود کرده‌اند، اما من که گواهی دانلود شدن فیلم را از ویترانسفر نگرفته بودم، نمی‌توانستم دریابم چطور ممکن است کسی بی اطلاع سایت میزبان بتواند فیلم را دانلود کند ولی سعی کردم خوش‌بین باشم. پس از آن هم مهلت دانلود فیلم پایان یافت.

حالا که آب‌های جشنواره از آسیاب افتاده موضوع را از بعضی اعضای هیأت انتتخاب پی‌گیری کردم و متوجه شدم اساسا فیلم «باد» به هیأت انتخاب داده نشده است.

در واقع برگزارکنندگان جشنواره بخت انتخاب را از فیلم و حق مسلمی را از کارگردان آن دریغ کرده‌اند. این کار آنها از مصادیق خیانت در امانت و سوءاستفاده از موقعیت خود و اعتماد دیگران است. هر فیلمسازی با فرض اعتماد به امانتداری و راست‌کرداری عوامل جشنواره، فیلمش را در اختیار آن جشنواره‌ قرار می‌دهد، بدیهی است که برای همه فیلم‌های متقاضی باید شرایط یکسان در روند انتخاب فراهم باشد و اگر این امکان از فیلمی دریغ شود، به حقوق فیلم و سازنده آن تجاوز شده است.

جشنواره‌ای که سه دوره آن در اوایل دهه هشتاد با خوشنامی برگزار شده است، کاش در آغاز دوباره‌اش تداوم‌بخش آن خوشنامی می‌بود.

چهارمین جشنواره یادگار با همکاری نزدیک و به زعم من صمیمانه انجمن صنفی کارگردانان مستند برگزار شد، از این رو انتظار دارم هیأت مدیره انجمن که اعضای آن حضوری فعال در جشنواره و برگزاری اختتامیه آن داشتند، پی‌گیر حقوق ضایع شده عضو خود از دبیر جشنواره باشد.»

خبرگزاری صبا آماده انتشار توضیح دبیرخانه جشنواره است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است