حضور آثار مطرح و دیده‌نشده سینمای ایران در هفتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۷

حضور آثار مطرح و دیده‌نشده سینمای ایران در هفتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ

اسامی داوران و فیلم‌های بخش بلند داستانی و مستند و فیلم‌های خارج از مسابقه فستیوال فیلم‌های ایرانی زوریخ اعلام شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی جشنواره، ۸ فیلم داستانی بلند و ۴ مستند حاضر در بخش رقابتی هفتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ به همراه پنج داور این دو بخش معرفی شدند. در این دوره از جشنواره سه مستند هم در بخش غیررقابتی به نمایش درمی‌آیند.

در این دوره از جشنواره که از ۵ خرداد ماه افتتاح می‌شود، در بخش فیلم‌های داستانی فیلم‌های «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرجزاد، «پیرمردها نمی‌میرند» ساخته رضا جمالی، «من اینجا هستم» به کارگردانی عباس امینی، «هفت روایت درباره عشق» ساخته بابک بهداد و هوشنگ الهیاری، «بوتاکس» ساخته کاوه مظاهری، «دو زیست» ساخته برزو نیک‌نژاد، «غریبه ای در پاریس» به کارگردانی مهدیه ولی‌زاده و «پری» ساخته سیامک اعتمادی با هم به رقابت می‌پردازند.

در بخش فیلم‌های مستند نیز فیلم‌های «دختر آبی» ساخته کیوان مجیدی، «میدان جوانان (سابق)» ساخته مینا اکبری، «از جنس ستارگان» به کارگردانی میلاد تنگشیر و «فیلمفارسی» ساخته احسان خوشبخت با هم رقابت می‌کنند. همچنین در بخش خارج از مسابقه فستیوال مستندهای «کودتای ۵۳» ساخته تقی امیرانی، «قلب شناور» ساخته یدالله داج و یک فیلم از آمریکا به نمایش درمی‌آید.

تقی امیرانی برای نمایش فیلمش در جشنواره، به زوریخ می‌رود و مهمان ویژه این رویداد است.

 داورهای بخش فیلم‌های مستند و داستانی این دوره فستیوال نیز عبارتند از:

خانم باربارا میلر کارگردان و نویسنده سوییسی که به عنوان دستیار کارگردان در فیلم نامزد جایزه اسکار «عکاس جنگ» حضور داشته است. میلر در دوران فعالیت خود به عنوان کارگردان بیش از ۲۰ اثر مستند تحسین شده با موضوعاتی از قبیل جنبش‌های ضد جهانی‌سازی تا خشونت خانوادگی را کارگردانی کرده است.

خانم آنینا فورِر کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تدوینگر سوییسی دیگر داور این جشنواره است، فورِر از سال ۲۰۰۱ تا به امروز به عنوان نویسنده و روزنامه‌نگار مستقل در رسانه‌ها فعالیت دارد.

خانم گرترود پینکاس کارگردان ۷۶ ساله سوییسی که از دهه ۷۰ میلادی به عنوان کارگردان در سینما فعالیت دارد. پینکاس در پرونده کاری‌اش جوایزی از جشنواره‌های سینمایی اروپا دریافت کرده است که از مهمترین آنها می‌توان به جایزه فیلم آلمان اشاره کرد.

 آقای جوئل ینت کارگردان اهل کشور سوییس دیگر داور جشنواره است. ینت از سال ۲۰۰۳ به عنوان تهیه کننده، چندین فیلم مستند و کوتاه را تولید کرده که از شاخص‌ترین آنها می‌توان به دو مستند «اودیسه عراقی» و «بغداد در سایه من» هر دو ساخته سمیر کارگردان عراقی اشاره کرد.

خانم ورونیک گری سردبیر، هنرمند و کارآفرین شهروند فرانسه دیگر داور جشنواره است. گری که سابقه روزنامه‌نگاری دارد، طی این سال‌ها با مجلات مختلف کشورهای بریتانیا، کانادا، فرانسه و آمریکا همکاری داشته است.

در این دوره از جشنواره فیلم های ایرانی زوریخ به دلیل وجود بیماری همه گیر کرونا نمایش‌ بیشتر فیلم‌های فستیوال به صورت آنلاین انجام می‌شود، با این حال برخی از فیلم‌ها نیز در شهر زوریخ روی پرده سینما خواهند رفت.

در رویداد فیلم‌های ایرانی زوریخ هر ساله ۲ گروه از هیات داوران در بخش‌های کوتاه و بلند، فیلم‌های حاضر در فستیوال را داوری می‌کنند و برگزیدگان جایزه استوانه یا منشور طلایی کوروش را دریافت می‌کنند.

هفتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ  به دبیری یدالله داج بین روز‌های ۲۶ می ‌تا ۳ ژوئن (۵ تا ۱۳ خرداد ۱۴۰۰) در سوییس برگزار و برندگان آن روز ۱۱ خرداد معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است