موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی افتتاح شد/ نجات اسناد از بین زباله‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۵

موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی افتتاح شد/ نجات اسناد از بین زباله‌ها

موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی در تاریخ 3 خرداد ماه سال 1400 در ساختمان انتشارات افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، مراسم افتتاح موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی عصر روز ۳ خرداد ماه ۱۴۰۰ با حضور جمعی از نویسندگان و چهره‌های فرهنگی کشور در ساختمان انتشارات برگزار شد.

نادره رضایی مدیر عامل انتشارات علمی و فرهنگی با تبریک روز آزادسازی خرمشهر درباره فعالیت‌های انتشارات توضیح داد: در دوره جدید مدیریت به لطف خدا و همراهی همه بزرگان عرصه فرهنگ اقدامی مانند راه‌اندازی سایت و سامانه فروش انتشارات با روش‌های نوین، تولید هزار کتاب الکترونیک با همکاری کتاب‌خوان‌های الکترونیک فیدیبو و طاقچه در سال ۹۹، تولید هزار کتاب دیگر تا پایان سال ۱۴۰۰، راه‌اندازی اپلیکیشن اختصاصی صوتی و تصویری علمی و فرهنگی  و احیای شوراهای تخصصی کتاب کودک و نوجوان و شورای کتاب بزرگسال پس از سه سال توقف، اتفاق افتاد.

او درباره انتشار دوباره مجله «کتاب امروز» پس از ۴۶ سال گفت: مجله «کتاب امروز» را پس از ۴۶ سال توقف دوباره منتشر کردیم و همچنین یک مجموعه دوجلدی شامل شماره‌های پیشین مجله را تهیه و تولید کردیم. این اقدام ادای احترامی است به کریم امامی و نویسندگان گذشته.

وی افزود: چاپ و انتشار ۴۰۶ عنوان کتاب چاپ اول و تجدید چاپ در حوزه بزرگسال، کودک و نوجوان یعنی که سال ۹۹ با وجود مشکلات ناشی از کرونا بیش از هر سالی تولید کردیم و رکورد زدیم.

این ناشر درباره رونمایی پروژه «تخت جمشید» اظهار کرد: امروز از پروژه تخت جمشید رونمایی می‌کنیم که بازنشر کتاب «تخت جمشید» پس از ۵۸ سال و ادای دینی به هرمز وحید است که بسیاری از طراحی‌های این مجموعه حاصل فکر و کار دست او هستند.

او با بیان اینکه اسناد هویت و دانش ما را افزایش می‌دهد، تشریح کرد: یکی از اولویت‌های ما تاسیس موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی برای حفظ میراث و تاریخ کشورمان که در سه محور؛ راه‌اندازی کتابخانه آرشیو، مرکز اسناد و راه‌اندازی مرکز دیجیتال شکل گرفت. امروز موزه و همچنین مرکز اسنادی با بیش از ۳۰۰ هزار برگ سند و بیش از ۵۰۰۰ پرونده کتاب مربوط به ۷ دهه فعالیت که دسته‌بندی و اسکن شده را افتتاح خواهیم کرد.

این ناشر افزود: ما در شرایط سخت اقتصادی و کرونایی شرایط ویژه انتشارات، در پی اقدام به توقف چاپ دفترچه‌های درمانی تامین اجتماعی پس از دو دهه و حذف بودجه ۹۰ درصدی انتشارات تلاش کردیم که گذشته را به حال بیاوریم و چیزی برای آیندگان به ارمغان بگذاریم. این موزه ادای دینی به همایون صنعتی‌زاده مدیر انتشارات فرانکلین است که تا لحظه مرگ تلاش کرد و اثرگذار بود و ما هم به تبعیت از او غم بزرگ را به کار بزرگ تبدیل کردیم.

میان دو نسل قبل و بعد از انقلاب اسلامی شکاف علمی وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان رییس کتابخانه دانشگاه تهران درباره انقطاع علمی بین دو نسل قبل و بعد از انقلاب نیز بیان کرد: نسل جوان ما هیچ تصوری از آثار دوره قبل از انقلاب ندارند و این موضوع باعث انقطاع بین دو نسل قبل و بعد انقلاب شد که خسارت زیادی هم به بار آورد. انجمن آثار ملی در دهه ۳۰ تاسیس شد و با چاپ کتاب درباره شهرهای مختلف ایران خدمت زیادی را ارایه کرد اما متاسفانه نسل پس از انقلاب با خدمات این نسل آشنا نبودند. آن‌ها در حوزه تفسیرهای فارسی، متون اخلاقی کهن، آثار فقه سیاسی، فرهنگ لغات قرآنی آثار زیادی تولید کردند و متاسفانه بسیاری از افراد نسل پیش از انقلاب از ایران رفتند و معدود افرادی از این چهره‌ها ماندند و تا حدودی آن جریان فکری و فرهنگی را حفظ کردند.

او در ادامه عنوان کرد: همایون صنعتی‌زاده کتاب «تاثیر متن بر اندیشه» را ترجمه و در قم چاپ کرد و گفت من این کتاب را در قم بین طلبه‌ها چاپ کردم تا ذهن آن‌ها با مسایل علمی آشنا شود و فکر نکنند علم و دین در تضاد با یکدیگر قرار دارند. او را بی‌دلیل متهم کردند و هرگز این اتهامات ثابت نشد.

رییس کتابخانه دانشگاه تهران در پایان درباره موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی گفت: این اسناد می‌تواند منابع پژوهشی خوبی را در آشنایی با تاریخ فرهنگ، ترجمه و تهیه و چاپ کتاب در اختیار دانشجویان قرار دهد.

ما از دستاوردهای بنیان‌گذاران فرهنگی بهره جسته‌ایم

ژاله آموزگار پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: نسل من با دستاوردهای بنیان‌گذاران و بزرگان خلق آثار انتشارات علمی و فرهنگی آشناست و می‌داند آنان هدفی جز پیشرفت فرهنگ این سرزمین نداشتند. من این افتخار را نداشتم که از بنیان‌گذاران این موسسه باشم اما از دستاوردهای آن بهره بردم و کتاب‌هایشان را در کتابخانه‌ام دارم. پس من و امثال من به نوعی در افتخارات این موسسه شریک هستیم. هر هنرمند و خلاقی به مخاطب نیاز دارد و هر موزه‌ای به بازدید‌کننده.

وی افزود: نجات اسناد قدیمی انتشارات علمی و فرهنگی از میان زباله‌ها مانند فیلم‌های تخیلی است و تاسیس موزه مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی به دلیل دشواری تفکیک اسناد و احیای آن‌ها کاری بود کارستان.

فرهنگ مساله اصلی ماست

احمد سمیعی گیلانی مترجم و ویراستار ایرانی نیز از سخنرانان این مراسم بود و بیان کرد: من پدر علم ویرایش نیستم، فرزند ویرایشم. ویرایش به من نشان داد چگونه کتاب بخوانم و به چه چیزهایی در کتاب توجه کنم. امروزه فرهنگ مساله اصلی ماست همان‌طور که مساله اصلی رسول اکرم(ص) نیز بود.

او در پایان تشریح کرد: در جامعه ما سطح فرهنگی بالا رفته است اما شکاف فرهنگی همچنان وجود دارد که خادمان فرهنگ باید برای پر کردن این شکاف تلاش کنند.

لزوم زیست با مدارا کنار یکدیگر.

در پایان مراسم محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنانی اعلام کرد: افتتاح این موزه، حاصل اعتماد به جوانان است. هر وقت اتفاق مبارکی در تاریخ ما رخ داد، بعد از آن شاهد شکل‌گیری منازعات هستیم که آن اتفاق مثبت را بدل به اتفاقی تلخ و منفی بین مردم می‌کند. از تاریخ مشروطه تاکنون، منازعه و مناقشه، بسیار به کشور ما لطمه زده است. مشروطه با بار معنایی مثبت اتفاق افتاد، پس از چندی اختلافات شکل گرفت و این مخلوق زیبا را به ضد خودش تبدیل کرد.

وی افزود: انقلاب اسلامی هم وقتی شروع شد، ظلم‌ستیزی و فرهنگی در آن مشهود بود، ولی امروز در ذهن مردمان آن اندیشه به همان زیبایی باقی نمانده است چون منازعات داخلی و مخاصمات خارجی مانع این امر شد. زیست با بامدارا و تحمل کنار هم در بین مردم رخت بربسته است. وقتی در سران سیاسی این رفتار پرا مشاهده می‌کنیم، مردم هم یاد می‌گیرند.

وزیر کار در پایان با اشاره به خادمان فرهنگی عنوان کرد: من از شما خادمان فرهنگی استمداد می‌کنم که درباره زیست مسالمت‌آمیز بنویسید و خسته نشوید. من از همه بنیانگذاران مجموعه انتشارات علمی و فرهنگی تقدیر می‌کنم که در اعتلای فرهنگ ایران نقش داشتند.

در پایان این مراسم از برخی از کتب ویژه و موزه انتشارات علمی و فرهنگی با حضور چهره‌های فرهنگی رونمایی شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است