کتاب «گیلان عصر قاجار» یادآور جلوه‌های‌‌ فراموش شده ایران است | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۷
یادداشتی به قلم الیکا جلیلی؛

کتاب «گیلان عصر قاجار» یادآور جلوه‌های‌‌ فراموش شده ایران است

الیکا جلیلی به مناسبت رونمایی از کتاب «گیلان عصر قاجار به روایت دیمیتری ارماکوف» در برنامه «شب‌های بخارا» در یادداشتی از اهمیت این کتاب گفت.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، به مناسبت رونمایی از کتاب «گیلان عصر قاجار به روایت دیمیتری ارماکوف» در ششصد و هفتمین شب از «شب‌های بخارا»، الیکا جلیلی مورخ هنر و مدرس دانشگاه برن در سوییس، یادداشتی را درباره این کتاب منتشر کرد.

کتاب «گیلان عصر قاجار به روایت دیمیتری ارماکوف» به کوشش مهرداد اسکویی و هادی میرزانژاد موحد در نشر فرهنگ ایلیای رشت به چاپ رسیده است.

در متن این یادداشت می‌خوانیم: «آثار دیمیتری ارماکف به بخشی از عصر قاجار می‌پردازد و از آن پرده بر می‌‌دارد که تا به حال برای محققین این دوره ناشناخته بوده. عکس‌های او بازتاب فرهنگ و جامعه‌ای‌ست که توسط این اسناد در بعد دیگری احیا شده‌ا‌ند و یادآور جلوه‌های‌‌ تخریب شده یا فراموش شده این مرز و بومند.

کار بس ارزشمند مهرداد اسکویی و هادی میرزا نژاد موحد «تنها» به جمع آوری عکس‌های دیمیتری ارماکف محدود نمی‌شود. آن‌ها با ظرافت و بر اساس منابع در دست او را در سفر‌های به ایران ردیابی کرده و عکس‌ها را بنا به ترتیب زمانی‌ دسته‌بندی کرده‌ا‌ند. این هموارسازی راه را برای کارهای پژوهشی آینده امکان پذیرتر می‌کند. مجموعه ِارماکف به لحاظ تنوع ژانر، تکنیک عکس و بررسی‌‌های مردم‌شناسانه و تاریخ هنر قابلیت تحلیل و تحقیق بسیار دارد و در دسترس قرار دادن این مجموعه امکان بسیار مغتنمی برای پژوهشگران ایرانی و غیر ایرانی دوره قاجار است.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است