اجرای نخستین سرود ملی ایران پشت درهای بسته تخت‌جمشید/ قمصری واکنش نشان داد | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۸
میراث فرهنگی مجوز نداد؛

اجرای نخستین سرود ملی ایران پشت درهای بسته تخت‌جمشید/ قمصری واکنش نشان داد

علی قمصری که با پروژه «تار ایرانی» به شیراز رفته بود، به دلیل مخالفت میراث فرهنگی موفق به اجرا در تخت جمشید نشد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، علی قمصری که با پروژه «تار ایرانی» در مکان‌های تاریخی شهرهای مختلف به اجرا می‌پردازد، شب گذشته ۳۱ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۹ در پنجمین سفر خود که به تخت جمشید شیراز رفته بود تا به اجرای تار بپردازد کند اما با مخالفت میراث فرهنگی مواجه شده و مجبور به اجرای نخستین سرود ملی ایران ساخته آلفرد لومر در سال ۱۲۵۲ خورشیدی، پشت درهای این مکان تاریخی شد.

وی درباره این اجرا نوشته است: «در ایستگاه پنجم «تار ایرانی» پس از مخالفت میراث فرهنگی برای ورود، تصمیم به اجرای نخستین سرود ملی ایران پشت درهای بسته تخت جمشید گرفتم. سرودی که ساخته آلفرد لومر در سال ۱۲۵۲ خورشیدی است.

این قطعه در سال ۱۳۸۴ با تنظیم مجدد سیاوش بیضایی و با تلاش پیمان سلطانی دوباره جان گرفت و به عنوان نماد موسیقایی شکوه ایرانی در میان مردم جاری شد. تجربه ثابت کرده هر هنرمندی که توسط مسئولان حمایت شده سیر نز‌ول کیفی را طی کرده. ما با افتخار از باربد و نکیسا حرف می‌زنیم و آن‌ها را هنرمندان دربار ساسانیان می‌نامیم….

این ویدیوی من می‌توانست رسمی، با قابی شکوهمندتر و صدا و تصویری جالب‌تر باشد اما شاید در آن شرایط این قدر با دل پر نمی‌نواختم. شاید اینقدر پرنده‌ها همراهی نمی‌کردند و شاید اینقدر درست و صادقانه نمی‌شد. به نظرم این ویدیو قاب اعتقادی و هنری شکوهمندی دارد. ما چهار صبح رفتیم و این میوه را از درخت آزادی چیدیم.

از تمام عزیزانی که در شیراز و این ضبط یاور «تار ایرانی» بودند تشکر می‌کنم. (جملاتی در وسط قطعه به شکل بداهه نواخته شده).»

در همین رابطه با قمصری تماس گرفتیم تا جزییات بیشتری از اتفاق را جویا شویم. وی با اشاره به اینکه برای این اجرا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته بود ولی درنهایت وزارت میراث اجازه اجرا در تخت جمشید را نداد، بیان کرد: ما تلاش و پیگیری زیادی کردیم ولی درنهایت پشت در تخت جمشید ماندیم و میراث به هیچ وجه اجازه نداد.

وی افزود: به ما گفتند که تخت جمشید و پاسارگاد خط قرمز هستند و مجوز نمی دهند.

از این نوازنده ساز تار و سه تار پرسیدیم که آیا قبلا هیچ کسی تحت هیچ شرایطی در تخت جمشید اجرا نداشته است، که گفت: قبلا در این مکان با هلی شات هم ضبط کرده و ساز هم برده اند ولی به من اجازه داده نشد در حالی که حتی میکروفون هم قرار نبود ببرم و صدای سازم هم بلند نبود که آسیبی به این مکان تاریخی وارد نشود ضمن اینکه من گروهی هم نداشتم.

قمصری در پایان درباره اینکه این مجوز سال ها قبل به یانی نیز داده نشد، بیان کرد: فارغ از بحث یانی، مساله من این است که چرا برای هنرمندان داخل کشور هم یک سیاست واحد وجود ندارد تا تکلیف همه مثل هم مشخص باشد. اگر تصمیمی گرفته می شود اولا برای همه یکسان باشد دوم اینکه با ذکر دلیل ما را تفهیم کنند. مثلا همین مشکل را در زمینه نشان دادن ساز در تلویزیون هم داریم. برخی از شبکه ها به ویژه در برخی استان ها ساز را نشان می دهند و برخی نشان نمی دهند. البته تاکید من این است که همه نشان دهند نه اینکه همین هایی که نشان می دهند هم حذف شوند.

ویدیو از امید خورشیدیان و پالایش صدا از امیرعباس الماسی و امین رشیدفر است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000