چند سوال درباره واکسیناسیون خارج از نوبت صداوسیمایی‌ها/ چه اصراری به شفاف نکردن اطلاعات است؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۶
صبا بررسی کرد؛

چند سوال درباره واکسیناسیون خارج از نوبت صداوسیمایی‌ها/ چه اصراری به شفاف نکردن اطلاعات است؟

اعلام خبر سهمیه 3 هزارتایی واکسن کرونا برای عوامل صدا و سیما بار دیگر این موضوع را یادآوری می کند که باید سامانه شفافیت دریافت و تزریق واکسن راه اندازی شود؛ امری که مقامات مقابل آن مقاومت می کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، عصر ۳۱ اردبیهشت‌ماه خبری مبنی بر واکسیناسیون خارج از نوبت ۳ هزار نفر در صدا و سیما از سوی کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منتشر شد که بلافاصله موجب انتقاد بسیاری از فعالان حوزه رسانه و کاربران در فضای مجازی شد.

انتقادها از چند زاویه مطرح شدند؛ یکی اینکه چرا اساسا باید خبرنگاران خارج از نوبت واکسن بزنند، دوم اینکه چرا باید خبرنگاران صداوسیما از چنین اولویتی برخوردار باشند به ویژه که رقم ۳ هزار نفر عدد بالایی نیز است، سوم اینکه چرا اهالی رسانه ای که به استفاده از واکسن خارجی در تریبون رسمی خود انتقاد کرده و مردم را به استفاده از واکسن ایرانی تشویق می کردند حالا خودشان خارج از نوبت واکسن خارجی می زنند، چهارم اینکه چرا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری باید چنین امتیازی در اختیار رسانه ها به ویژه صداوسیما قرار گیرد.

منتقدان به این موضوع اشاره داشتند که اصحاب رسانه در اولویت سوم دریافت واکسن کرونا هستند که با کمی حساب و کتاب زمان آن به اواسط مردادماه می‌رسد.

اما در حالی که چنین مسایلی مطرح بود، انتشار برخی استوری های برنامه سازان تلویزیون در اینستاگرام از کارت واکسن خارجی با مهر واحد سلامت صداوسیما انتقادها را به خشم تبدیل کرد. این استوری ها را کسانی منتشر کردند که هیچ نسبتی با برنامه سازی انتخاباتی نداشتند؛ شرطی که جهانپور آن را لازمه دریافت واکسن اعلام کرده بود.

پیگیری های صبا حاکی از آن است در میان این سهمیه واکسنی که ستاد ملی مبارزه با کرونا در اختیار صداوسیما گذاشته، افرادی نیز بدون هیچ نقطه اتصالی به موضوع انتخابات واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و به دنبال آن خبرهایی مبنی بر واکسیناسیون خارج از نوبت عوامل سریال‌ها و مجریان تلویزیون و همچنین سریال‌های شبکه نمایش خانگی به گوش می‌رسد.

نکته دیگری که این واکسیناسیونِ خارج از نوبت را به حرکتی سیاسی و انتخاباتی تبدیل کرده این است که با استناد به گفته پزشکان داخلی و خارجی، پس از دریافت واکسن کرونا ۲ تا ۳ هفته زمان نیاز است تا در بدن فرد واکسینه شده ایمنی نسبت به ویروس کرونا ایجاد شود و این فرد در تمام این مدت باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را همچون گذشته رعایت کند چراکه امکان ابتلا به کرونا حتی یک هفته پس از دریافت واکسن وجود دارد. پس اگر بنا را بر این بگذاریم که این ۳ هزار واکسن خارج از نوبت را برای حفظ ایمنی عوامل صدا و سیما در این گیر و دار انتخابات در نظر گرفته‌اند زمان کافی برای ایجاد ایمنی طی نشده است بنابراین واکسن کرونا برای این ۳ هزار نفری که به عنوان عوامل درگیر با انتخابات از آن‌ها یاد می‌شود و خارج از نوبت واکسن زده‌اند، کارآیی ندارد و در نهایت امکان ابتلا به کرونا در آن‌ها بسیار بالا است. به همین دلیل این فرضیه که ایمنی افراد فعال در انتخابات درنظر گرفته شده است، می‌تواند فرضیه‌ای کمی عجولانه و بدون فکر باشد. هرچند ممکن است برای افراد دیگری که در کنار عوامل صدا و سیما واکسن دریافت کرده‌اند، بسیار مفید و نجات‌دهنده باشد.

به هر ترتیب آنچه ضروری است و بارها توسط رسانه ها مورد تاکید قرار گرفته ولی با مقاومت وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا روبه رو می شود راه اندازی سامانه شفافیت است تا در آن مشخص شود دقیقا تمام دوزهای واکسن های داخلی و خارجی به چه کسانی و در چه زمانی تزریق شده است.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است