«به سوی ظلمت»؛ اثری که «دانتون ابیِ» دانمارک نامیده می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۲
با آثار تصویری روز جهان آشنا شوید؛

«به سوی ظلمت»؛ اثری که «دانتون ابیِ» دانمارک نامیده می‌شود

سینمای دانمارک که به تازگی با فیلم «دور دیگر» توجه ها را به خود جلب کرده، این روزها با فیلم «به سوی ظلمت» به سینماهای آمریکا آمده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صبا، به نظر می رسد سینمای کشور دانمارک که امسال با فیلم «دور دیگر» جایزه اسکار بهترین فیلم بین الملل را دریافت کرد، جای پای محکمی در گیشه آمریکا پیدا کرده و در همین روزها فیلم دانمارکی «به سوی ظلمت» ساخته کارگردان کهنه کار دانمارکی آندرس رفن در سینماهای آمریکا روی پرده رفته است.

قصه «به سوی ظلمت» در آوریل ۱۹۴۰ در بحبوحه جنگ جهانی دوم رخ می دهد. فیلم داستان کارخانه‌داری با بازی یسپر کریستنسن بازیگر فیلم های جیمز باند است که از همکاری با نازی ها در دوران اشغال دانمارک توسط آلمان ها سود می برد با این حال خانواده این مرد متمول در سوی مقابل او قرار می گیرند، تقابل پسر و پدر، درام «به سوی ظلمت» را شکل می دهد.

درباره کارگردان:

آندرس رفن کارگردان و تدوینگر ۷۷ ساله دانمارکی است. او در سال ۱۹۶۹ از مدرسه ملی فیلم دانمارک فارغ التحصیل شد. رفن تا به امروز نزدیک به ۷۲ فیلم بلند و سریال و همینطور ۱۰ فیلم کوتاه و ۲۶ مستند کارگردانی کرده است. البته رفن اغلب در جایگاه دستیار کارگردان و همینطور کارگردان فنی شناخته می شود از مهم ترین کارهای او در مقام دستیار کارگردان می توان به «رقصنده در تاریکی»، «داگویل» و «مالیخولیایی» همگی ساخته لارس فون تریه اشاره کرد. رفن تدوینگر فیلم «شکستن امواج» دیگر ساخته مطرح فون تریه نیز بوده است.

نقدهای کوتاه از فیلم:

لیندا ماریک منتقد هفته نامه انگلیسی «جویش کرونیکل» فیلم «به سوی ظلمت» را این چنین توصیف می کند: اگرچه بازی های فیلم تازه آندرس رفن بسیار قوی هستند با این حال این اثر حماسی طولانی (مدت زمان فیلم دو ساعت و سی و دو دقیقه است.) را می توان به عنوان یک اثر کم نقص یاد کرد که در جایگاه یک سریال تلویزیونی می توانست عملکرد بهتری داشته باشد.

راجر مور منتقد «مووی نیشن» فیلم «به سوی ظلمت» را «دانتون ابی» دانمارکی با همان اندازه پول، تیراندازی، خرابکاری و رخدادهای مربوط به مرگ و زندگی خواند.

راب آدامز منتقد «بکسیت مافیا» درباره فیلم می نویسد: ضعف و قدرت «به سوی ظلمت» ناشی از قطره چکانی تعریف کردن روایت قصه است.

گرام تاکت ستون نویس نشریه «استاف» اما برخلاف دیگر منتقدها با ریتم فیلم مشکلی ندارد، او فیلم را یک اثر بیش از حد پرتحرک، پرحرف، تماشایی و جذاب درباره سرنوشت یک خانواده در دل جنگ خوانده است.

لزلی فلپرین منتقد گاردین نیز فیلم را این گونه معرفی می کند: اگر ۱۵۲ دقیقه وقت دارید می توانید به درون یک باتلاق پیچیده اخلاقی وارد شوید و جزییات آن دوره تاریخی را مشاهده کنید، احتمالا ارزشش را داشته باشد، گرچه پایان عجیب و غریب آن به طرز حیرت انگیزی ناگهانی است.

فیلم «به سوی ظلمت» محصول ۲۰۲۰ دانمارک از روز ۲۱ می (۳۱ اردیبهشت) در سینماها و سرویس های نمایش خانگی آمریکا پخش شده است.

مصطفی علوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است