کتاب «گیلان عصر قاجار» ارزش تصویر در تاریخ‌نگارى را مد نظر دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۹
یادداشتی به قلم اورس گوسگن؛

کتاب «گیلان عصر قاجار» ارزش تصویر در تاریخ‌نگارى را مد نظر دارد

یک اسلام‌شناس و مدرس دانشگاه در یادداشتی به اهمیت کتاب «گیلان عصر قاجار به روایت دیمیتری ارماکوف» برای پژوهش مورخان پرداخت.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، اورس گوسگن اسلام‌شناس و مدرس در دانشگاه زوریخ و برن سوییس به مناسبت رونمایی از کتاب «گیلان عصر قاجار به روایت دیمیتری ارماکوف» در ششصد و هفتمین شب از «شب‌های بخارا» در یادداشتی به اهمیت این کتاب که به کوشش مهرداد اسکویی و هادی میرزانژاد موحد در نشر فرهنگ ایلیای رشت به چاپ رسیده است، پرداخت.

متن یادداشت به شرح زیر است:

«دوران قاجار با تاسف نسبتا دیر توجه پژوهشگران را به خود جذب کرد و معدود متخصصینى هم که به آن پرداخته‌اند، مطالب را بیشتر از منظر اسناد مکتوب مورد تحقیق قرار داده‌اند و اهمیت منابع و اسناد تصویرى را کم‌تر به رسمیت شناخته‌اند. علاوه بر این، بینش آنان به تاریخ اغلب معطوف به رخ دادهاى سیاسى در پایتخت ماند. گنجینه عکس‌هایى که در کتاب «گیلان عصر قاجار در عکس های دیمیتری ارماکوف» جمع آورى شد، مى‌تواند منظر پژوهش آینده مربوط به دوران قاجار را هم تغییر دهد و هم غنى کند به این معنى که پژوهشگر از استناد یک بعدى به متون بکاهد و ارزش تصویر براى تاریخ‌نگارى را نیز در نظر بگیرد. در عین حال، این مجموعه مى‌تواند جریانات مناطقى دور از مرکز قدرت را هم به نظر محقق نزدیک کند. همچنین، با توجه به این که دیمیتری ارماکوف ، عکاس معرفى شده در این کتاب خود ایرانى نبوده و گرجی است، این اثر ارزنده‌اى که به زحمت مهرداد اسکویى و هادى میرزانژاد موحد به تحقق رسید، به مساله چگونگى بینش‌هاى «دیگرى» به ایران، در آن دوران سرنوشت‌ساز از تاریخ ایران سهمى به سزا دارد.»

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است