بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم بیننده مناظره‌های انتخاباتی هستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۲

بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم بیننده مناظره‌های انتخاباتی هستند

علی دارابی معاون سیمای استان‌ها معتقد است که ارزیابی‌ها، اثرسنجی ها و نظرسنجی‌های رسمی گویای آن است که بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم بیننده مناظره‌های انتخاباتی هستند.

به گزارش صبا، علی دارابی معاون سیمای استان‌ها درباره ساختار مناظره‌ها، مزایا و معایب آن به بیان توضیحاتی پرداخته است.

معاون سیمای استان‌ها درباره مناظره‌ها عنوان کرد: از جمله ساختارها و گونه‌های برنامه‌سازی در رسانه مناظره است و در سالیان اخیر مناظره‌های انتخاباتی در ایران جای خود را باز کرده است.

او با اشاره به بازخورد مخاطبان نسبت به مناظره‌های تلویزیون اظهار کرد: ارزیابی ها، اثرسنجی ها و نظرسنجی‌های رسمی گویای آن است که بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم بیننده مناظره‌های انتخاباتی هستند.

دارابی با اشاره به اینکه مناظره موجب افزایش مشارکت سیاسی مردم در انتخابات می‌شود، گفت: برای آشنایی مردم با کاندیداها و برنامه های آن ها مناظره ها بسیار اثر دارد. در یک نظرسنجی معتبر نشان داده شده که کاندیدایی که قبل از مناظره فقط پنج درصد مردم او را می شناختند بعد از مناظره ها این شناخته به ۴۰ درصد افزایش یافته بود.

او با اعتقاد بر اینکه مناظره بیانگر عدالت رسانه ای توسط رسانه ملی است، اظهار کرد: هر کاندیدایی که از نظر قانون احراز صلاحیت شده باشد فارغ از خط و تفکر سیاسی و به دور از توانایی های مالی و امکانات به راحتی از این رسانه امکان حضور و بیان برنامه ها و دیدگاه های خود را پیدا می کند.

معاون سیمای استان‌ها افزایش سطح رقابت در میان کاندیداها و جناح های سیاسی را از دیگر فواید مناظره عنوان کرد و گفت: چرا که همه توان فکری، علمی، تجربه و سوابق مدیریتی کاندیدا و حامیان آن بدون رتوش در معرض افکار عمومی قرار می گیرد.

او همچنین تأکید کرد: این مدل ساختار برنامه سازی روشی موفق در جلوگیری از ریخت و پاش های مالی و اسراف در تبلیغات است.

دارابی سپس یادآور شد: مناظره موجب تضارب آرا، چند صدایی و فراهم ساختن تکثر گرایش های سیاسی نقش برجسته دارد.

او در عین حال با اشاره به اشکالاتی که بر مناظره‌ها وارد است نیز عنوان کرد: هر کس سخنورتر و قدرت بیان بهتری دارد نتیجه بهتری می گیرد که گاهی اوقات با هوچی گری و فریبکاری همراه می شود. مناظره گاهی مرزهای اخلاقی را نادیده می گیرد و هرکس قدر توان بیشتری در بداخلاقی و هنجارشکنی دارد متأسفانه نتیجه بهتری می گیرد!

معاون سیمای استان‌ها همچنین افزود: مناظره گاهی تبدیل به فرصتی برای تسویه حساب‌های سیاسی، جناحی، باندی و شخصی می شود. همچنین قدرت احساسی، عواطف، روانی غالبا بر قدرت عقلانی و خردورزی غلبه می یابد.

او همچنین یادآور شد: مناظره گاهی اوقات نماد ریاکاری، تزویر و نفاق است. ارائه چهره و شخصیتی غیر از آنچه هست و همه این ها ضرر و زیان مناظره است. با این همه باید از مناظره دفاع کرد و نقایص و اشکالات آن را برطرف کرد. باید راه گفت و گو و تعامل را باز نگه داشت.

دارایی در پایان تأکید کرد: مناظره باید نماد خردورزی، شرح صدر، تعامل، گفت و گو، تاب آوری و مدارای جامعه ایرانی باشد نه نماد پریشان احوالی، ریاکاری و دغل بازی. مناظره باید عیار جوانمردی و راستی باشد. باید سازوکاری برای نظارت، داوری و راستی آزمایی مناظره های انتخاباتی، تلویزیونی طراحی و اجرا کرد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است