حواشی پخش تلویزیونی «تک تیرانداز» بدون پروانه نمایش/ تخلف بود یا قانون شفاف نبود؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۵
صبا بررسی کرد؛

حواشی پخش تلویزیونی «تک تیرانداز» بدون پروانه نمایش/ تخلف بود یا قانون شفاف نبود؟

قانونی بودن نمایش تلویزیونی فیلم «تک تیرانداز» بدون پروانه نمایش، دارای ابهام است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، فیلم سینمایی «تک تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری در حالی پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه پروانه نمایش گرفت که در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۰ دو مرتبه از شبکه‌های تلویزیون پخش شد. این مجوز در حالی منتشر می شود که معلوم نیست به چه کار این فیلم می آید و آیا قرارست در سینماها روی پرده برود یا اکران آنلاین شود و یا وارد شبکه نمایش خانگی شود.

در این میان برای بسیاری این پرسش به وجود آمد که این فیلم با چه مجوزی از رسانه ملی به نمایش درآمده، در حالی که پروانه قانونی نمایش را از وزارت فرهنگ و ارشاد اخذ نکرده است.

دستورالعمل صدور پروانه نمایش که از خرداد ۹۹ به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و به تازگی به صورت رسمی ابلاغ شده است، در ماده ۴-۱-۸ نمایش عمومی در سینماها، جشنواره‌های داخلی و نمایش خانگی را منوط به داشتن پروانه نمایش کرده، اما درباره پخش تلویزیونی سکوت کرده است.

با این حال بر اساس ماده ۹، در موارد سکوت یا ابهام این دستورالعمل، ملاک عمل «آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم، اسلاید و ویدئو و صدور پروانه نمایش آن‌ها» مصوب سال ۱۳۶۱ هیات وزیران است. در ماده ۲ این آیین‌نامه، این‌گونه آمده است: کلیه فیلم‌ها و نوارهای ویدیو که در سینماها یا سالن‌های عمومی به نمایش گذاشته می‌شود و یا به هر نحو در معرض استفاده عموم قرار می‌گیرد، باید‌ دارای پروانه نمایش فیلم از اداره کل نظارت و نمایش وزارت ارشاد اسلامی باشد.

عبارت مهم در این ماده، «به هر نحو در معرض استفاده عموم قرار می‌گیرد» است. در صورتی که این عبارت، پخش تلویزیونی را نیز شامل شود، به نظر می‌رسد تهیه‌کننده «تک تیرانداز» و سازمان صداوسیما در پخش تلویزیونی این اثر در حالی که فاقد پروانه نمایش بوده، اقدام کرده اند.

حال باید به این پرسش‌ها پاسخ داده شود که آیا عبارت مذکور در متن قانون، پخش به شکل تلویزیونی را نیز شامل می‌شود یا خیر.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000