بیش از ۸۵ درصد آثار «دایره خلاق» قابلیت اجرایی دارند/ توجه به مالکیت فکری آثار | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۳
عضو هیات داوران پنجمین جشنواره دایره خلاق:

بیش از ۸۵ درصد آثار «دایره خلاق» قابلیت اجرایی دارند/ توجه به مالکیت فکری آثار

عضو هیات داوران پنجمین جشنواره دایره خلاق از قابلیت اجرایی بودن بیش از 85 درصد آثار این رویداد خبر داد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، وحید چوپانکاره عضو هیات داوران پنجمین جشنواره دایره خلاق (مبلمان شهری)، درباره شرکت‌کنندگان در این رویداد هنری، گفت: معتقدم که به جای واژه هنرمندان باید واژه طراحان را در مورد شرکت کنندگان این رویداد به کار ببریم، چرا که چنین پروژه‌هایی انحصارا یک کار هنری نیستند، بلکه یک پروژه در راستای خروجی با کارکردهای مختلفی هستند. در واقع درون این آثار، در وهله اول عملکرد مهم است و زیبایی و نمادین بودن در وهله بعد مورد توجه قرار می‌گیرد یا به عبارتی طراحی و دیزاین مورد توجه است.

او، درباره سطح آثار ارسالی به این جشنواره، بیان کرد: با توجه به اینکه، موضوع این دوره از جشنواره کاملا تخصصی و نیازمند اطلاعات پایه‌ای وسیع و نگاه چند رسانه‌ای به موضوع بود، هیات داوران در همان ابتدای امر بر حضور اعضای شرکت‌کننده به صورت تیمی تاکید داشت تا اعضای تیم اعم از طراح، معمار، تاسیسات و تخصص‌های نظیر آن نیز، در پروژه حضور داشته باشند و بتوانند ابعاد مختلف کار را مد نظر قرار دهند.

عضو هیات داوران پنجمین جشنواره دایره خلاق ادامه داد: این تصمیم امروز باعث شده که طرح‌های رسیده، بتوانند درصد بالایی، از نیازهای مربوط به این پروژه یعنی سرویس بهداشتی شهری را پاسخگو باشد. به همین خاطر و در مجموع فکر می‌کنم این پدیده نشان از سرمایه‌گذاری به جا و قابل اعتمادی دارد که سازمان زیباسازی در برگزاری این جشنواره به کار برده است. در واقع سازمان می‌تواند به خوبی از بازخورد و نتایج این جشنواره در سطح عالی استفاده کند و به پاسخگوی معضلات و مسائل شهری بپردازد و آنها را مدیریت کند.

چوپانکاره، برگزاری جشنواره‌هایی نظیر دایره خلاق را زمینه‌ای برای بروز استعدادهای پنهان جامعه دانست و بیان کرد: برگزاری چنین رویدادهایی از نظر طراحی باعث می‌شود، تا زمینه‌ای برای استعدادها و پتانسیل‌های طراحان، معماران و کلیه افرادی که صاحب افکار خلاقه هستند، پدید آید. در واقع به واسطه چنین رویدادهایی، افکار ناب و خلاقه به بهترین وجه می‌توانند فضای شهر را مزین به وجود خود کنند و احتیاجات انسانی شهروندان را پاسخ دهند.

او تاکید کرد: اینگونه است که شهرها چهره انسانی و انسان محور می‌یابند و این به نظر من گامی برای دستیابی به عدالت اجتماعی و داشتن شهری پایدار است.

عضو هیات داوران پنجمین جشنواره دایره خلاق، ۸۵ درصد آثار ارسالی را دارای قابلیت اجرا خواند و افزود: همانطور که اشاره شد، طراحانی که آثار خود را به این دوره از جشنواره ارسال کرده‌اند، نشان دادند که به موضوع واقف هستند. همچنین با توجه به کارگاه‌های آموزشی مجازی که به واسطه این جشنواره، برای شرکت‌کنندگان به صورت مجازی برگزار شد، این سطح آگاهی به حداکثر رسید؛ بنابراین طبیعی است که طرح‌ها کیفی و خوب باشند و به نظرم بیش از ۸۵ درصد طرح‌ها قابلیت پیگیری و عملیاتی شدن را دارند.

چوپانکاره تداوم را از عناصر مهم جشنواره دایره خلاق دانست و گفت: جشنواره دایره خلاق، پنجمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و مطمئن هستم که سازمان زیباسازی از منابع آن، بهره کافی و وافی را خواهد برد به همین خاطر فکر می‌کنم که وقت آن رسیده که برگزاری جشنواره در تقویم وظایف سازمان نهادینه شود و هر ساله در یک تاریخ و زمان مشخص، اطلاع رسانی این جشنواره انجام شود.

عضو هیات داوران جشنواره دایره خلاق، توجه به حقوق مالکیت فکری آثار این رویداد را یک ضرورت جدی خواند و گفت: باید برای حقوق مالکیت فکری و رعایت آن، در سازمان زیباسازی فکری اساسی شود و از قبل نیز، این مسائل به کلیه شرکت کنندگان اطلاع رسانی شود. به نظرم در نوشتن این حقوق باید، به گونه‌ای عمل شود که صاحبان فکر و خلاقیت در صورت عملیاتی شدن و اجرای طرح‌ها، بتوانند در روند کار دخیل شوند و حق آنها از سوی سازمان به رسمیت شناخته شود.

او در پایان گفت: مطمئن هستم همچنان که سازمان زیباسازی شهر تهران در برگزاری جشنواره مبلمان شهری در سطح کشور پیشتاز است، در رعایت حقوق معنوی و فکری نیز، می‌تواند پیشتاز باشد و تبدیل به یک الگو برای همه نهادها و سازمان‌های دولتی شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است