دزدی‌های تمام‌نشدنی مجسمه‌های شهری/ به قیصر امین‌پور هم رحم نشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۰
سیدمجتبی موسوی به صبا گفت:

دزدی‌های تمام‌نشدنی مجسمه‌های شهری/ به قیصر امین‌پور هم رحم نشد

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران سرقت مجسمه قیصر امین پور را نوعی دله‌دزدی دانست و اعلام کرد که این سرقت ها تمام نشدنی هستند.

سیدمجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره ناپدید شدن مجسمه زنده یاد قیصر امین پور شاعر معاصر ایران از میدانی در سعادت آباد تهران توضیح داد: روز گذشته ۳ شهریورماه همکاران ما در شهرداری منطقه ۲ از سرقت سردیس برنزی قیصر امین پور خبر دادند که اقدامات اداری را در این زمینه انجام داده اند و ما هم در بازدید از محل، مشاهده کردیم که این نیم تنه برنزی از پایه کنده و به سرقت رفته است.

وی افزود: این مجسمه نیم‌تنه قیصر امین پور چند سال پیش همزمان با نامگذاری میدان و خیابانی به نام قیصر امین پور در منطقه سعادت آباد تهران، رونمایی و در این منطقه نصب شد.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی درباره حذف نام قیصر امین پور از میدانی که مجسمه او در آن قرار داشت، توضیح داد: آنجا قبلا میدان بود و اکنون تبدیل به چهارراه شده است ولی همچنان خیابانی به نام قیصر امین پور است که این نیم تنه هم در ابتدای همین خیابان نصب شده بود.

موسوی درباره پرونده سرقت مجسمه های برنزی شهر اظهار کرد: هر چیزی که وارد فضای عمومی شهر شود، ممکن است هر اتفاقی برای آن بیفتد و این تنها مربوط به ایران هم نیست. این مجسمه ها بخشی از اجزا و عناصر مبلمان شهری موجود در فضای شهرند. گاهی خسارت ها به مبلمان شهری مثل نیمکت ها، پایه چراغ ها، صندلی ها وکابل های برق مسی … می رسد که این المان ها ارزش هنری ندارند و کمتر خبرساز می شوند اما مجسمه یک تک اثر است که ارزش هنری، فرهنگی و همچنین ارزش افزوده دارد و رسانه ها و افکار عمومی هم نسبت به آنها حساس است و به همین دلیل اخبار سرقت و خسارت به این آثار همیشه خبرساز می شود.

سرقت اموال عمومی شهر همیشه بوده و خواهد بود

این هنرمند تصریح کرد: مفقودی، تخریب و یا سرقت اموال عمومی شهر، پدیده بی سابقه یا کم سابقه ای نیست و همیشه بوده است اما این اتفاقات درباره مجسمه ها همیشه به دلیل ارزش هنری آنها  با حساسیت بیشتری از سوی فضای عمومی جامعه دنبال می شود. ما هم از این که آثار هنری و مجسمه ها از سطح شهر مفقود می شوند، متأسف می شویم ولی دزدی اتفاقی است که به طور مرتب در شهر اتفاق می  افتد.

دزدی های اموال عمومی شهر تمام نشدنی هستند

وی درباره حذف متریال برنز از مجسمه های شهری برای حفاظت بیشتر از این آثار بیان کرد: نمی توان یکی از متریال های اصلی مجسمه سازی را از گردونه هنر مجسمه سازی حذف کرد چرا که این مطالبه هنرمندان است که بتوانند با متریال های که برای ساخت مجسمه اصالت دارند، کار کنند.

موسوی با تأکید بر این که کار سرقت مجسمه ها از سوی دله دزدها صورت می گیرد، بیان کرد: من معتقدم که این سرقت ها همچنان نوعی دله دزدی و به منظور کسب سودجویی های ناچیز است که متاسفانه در فضای عمومی جامعه این اتفاقات رایج است و دزدی ها هیچ وقت تمام شدنی نیستند و همان طور که ماشین مردم دزدیده می شوند، مجسمه ها و دیگر المان های مبلمان شهری هم که از جنس های آهن و برنز و … است، همچنان به سرقت خواهد رفت.

وی درباره شیوه حفاظت از این آثار گفت: اگر آثار هنری در محوطه محصوری مثل موزه قرار بگیرند می شود برای آنها نگهبان، آژیر اخطار و دیگر مسائل امنیتی را در نظر گرفت ولی وقتی مجسمه وارد عرصه عمومی شهر می شود، نمی توان برای هر مجسمه یک نگهبان قرار داد.

کاهش وندالیسم مجسمه های شهری

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان این که وندالیسم شهری نسبت به مجسمه های شهری در مقایسه با سال های قبل کمتر شده است، تصریح کرد: کاهش وندالیسم شهری در زمینه مجسمه های شهری در طول چند سال گذشته به دلیل ارتقای فرهنگ عمومی جامعه و علاقه مردم به آثار هنری است اما هنوز نمی توانیم ادعا کنیم که هیچ گونه تخریبی در زمینه آثار هنری نداریم.

وی درباره انتقال مجسمه های برنزی به اماکن سربسته و موزه ای و استفاده از متریال فایبرگلاس در سطح شهر به منظور کاهش احتمال سرقت این آثار اظهار کرد: پرتره قیصر امین پور را جایی غیر از خیابان قیصر امین پور نمی توان گذاشت ولی در این زمینه هم اقداماتی صورت گرفته است که برخی از این آثار برنزی در اماکن دارای حفاظت بیشتر نصب شوند.

مجسمه فایبرگلاس قیصر امین پور جایگزین مجسمه سرقت شده می شود

موسوی در پایان درباره جایگزینی مجسمه دیگری به جای مجسمه سرقت شده قیصر امین پور بیان کرد: ما با هنرمند این اثر که آقای حسین علی عسگری هستند، گفتگو کردیم که خوشبختانه مدل اولیه این اثر را همچنان در اختیار داشت و از وی خواستیم که کار دوباره برای ساخت این مجسمه را شروع کند تا بتوانیم نسخه فایبرگلاس نیم تنه قیصر امین پور را جایگزین مجسمه مفقود شده کنیم.

به گزارش خبرنگار صبا، سرقت مجسمه های شهر تهران از اواخر دهه ۸۰ با سرقت مجسمه استاد شهریار شاعر معاصر آغاز شد و ظرف مدت کوتاهی ۱۲ مجسمه برنزی از شهر تهران ناپدید شدند. به گونه ای که هیچ سرنخی از چگونگی ربودن این آثار و سارقان آن پیدا نشد و پرونده این سرقت های هنری به صورت حل نشده مختومه شد و اکنون سارقان علاقه مند به مجسمه های برنزی بار دیگر دست به کار شده اند و مجسمه نیم تنه قیصر امین  پور شاعر معاصر دیگری را از میدانی در منطقه سعادت آباد ربوده اند.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است