آزادی‌خواهان «بوی گوشت آدمیزاد» می‌دهند! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۱
گفتگوی صبا با کارگردان نمایش «بوی گوشت آدمیزاد»؛

آزادی‌خواهان «بوی گوشت آدمیزاد» می‌دهند!

علی مولایی ضمن توضیح جزییات نمایش «بوی گوشت آدمیزاد»، گفت که شخصیت‌های این نمایش می‌توانند نماد همه آزادی‌خواهان باشند.

علی مولایی کارگردان و بازیگر نمایش «بوی گوشت آدمیزاد» در مورد داستان این تئاتر که اولین تجربه روی صحنه اوست در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا عنوان کرد: کل داستان نمایش درباره شخصیت‌هایی‌ست که هر کدامشان از یک قشر جامعه هستند و در مکانی که مشخص نیست کجاست و تماشاگر ممکن است آن را زندان، بیمارستان و یا هر موقعیت دیگری تصور کند، گرفتار شده‌اند. هیچ‌یک از این افراد نمی‌توانند از آن مکان خارج شوند، مگر اینکه با هم متحد شوند اما به دلیل وجود شخصی به نام دکتر که کنترلشان می‌کند و شخصیت آن‌ها را گرفته‌است، هیچ‌وقت نمی‌توانند متحد شوند.

او درباره شخصیت‌های اصلی نمایش اذعان کرد: نمایش «بوی گوشت آدمیزاد» پنج شخصیت دارد که هیچ‌کدام از آن‌ها اسم ندارند؛ مرد اول، زن اول، مرد دوم، زن دوم و نویسنده عنوان بازیگران این نمایش هستند اما نکته اینجاست که این پنج شخصیت در اصل ۲ نفر هستند، در بازه‌‌های زمانی مختلف.

کارگردان نمایش «بوی گوشت آدمیزاد» ادامه داد: برای مثال، در ابتدای نمایش شخصیت مرد دوم را می‌بینیم که زندگی یکنواختی دارد، افسارش دست یک فرد قدرتمند است اما از یک جا به بعد متوجه می‌شود که دیگر نمی‌تواند این‌ شرایط را تحمل کند. او تصمیم می‌گیرد که اعتراض کند اما متوجه می‌شود به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و باید حتما چند نفری کنارش باشند که بتوانند دسته جمعی انقلاب کنند. او وقتی می‌خواهد آدم‌ها را دور هم جمع کند از سوی آدم‌های قدرتمند مورد شکنجه قرار می‌گیرد. این اتفاقات او را به یک نویسنده تبدیل می‌کند که تصمیم می‌گیرد به وسیله نوشته‌هایش تاثیر خود را بگذارد.

مولایی درباره شخصیت نویسنده اظهار کرد: این فرد که می‌توانیم او را تنها شخصیت واقعی و قهرمان داستان بدانیم، از ابتدای نمایش در خیالات خود به سر می‌برد و در واقع کل داستانی که اتفاق می‌افتد، کتابی‌ست که این نویسنده نوشته‌است. او هر از گاهی یک مونولوگ اعتراضی می‌گوید و دکتر چون می‌داند حرف‌های او افرادی را که در غفلت به سر می‌برند، بیدار می‌کند با دادن محلولی ساکتش می‌کند.

او با اشاره به شخصیت دیگر نمایش، گفت: شخصیت دیگر این نمایش، زنی تنهاست که کسی را به جز عروسکی که از مادرش به او رسیده، ندارد و با مونولوگ‌هایی که درباره زندگی‌ گذشته‌اش زمزمه می‌کند، تماشاگر متوجه می‌شود چگونه تبدیل به یک آدم آزادی‌خواه شده‌است. مخاطب بعد از تماشای این نمایش پی می‌برد که آدم‌ها آزادی‌خواه به دنیا نمی‌آیند.

این کارگردان تازه نفس تئاتر افزود: تعدادی از نقش‌های نمایش، آدم‌های منفعت طلبی هستند که هر اتفاقی می‌افتد، نمی‌خواهند به این باور برسند که همگی تحت سلطه دکتر هستند. هر وقت شخصیت‌های دیگر می‌خواهند ذهنیت‌شان را از آن فضا جدا کنند، دکتر با یک محلولی آن‌ها را خام می‌کند و آن‌ها فکر می‌کنند در یک پارک یا یک کافه نشسته‌اند و بوی گوشتی که حس می‌کنند از رستورانی می‌آید که در نزدیکی آن‌هاست غافل از اینکه آنجا سراسر فقط دیوار است و بویی که می‌آید بوی استیک گوشت انسان‌هایی‌ست که دست به فرار زده‌اند.

مولایی تاکید کرد: بر اساس این نمایش، تنها راه رسیدن به روشنایی، تفکر و آزادی کتاب‌ها هستند. شخصیت‌های «بوی گوشت آدمیزاد» می‌توانند نماد همه آزادی‌خواهان باشند. شخصیت نویسنده حتی می‌تواند چه گوارا باشد که می‌خواست همه مردم را از فضای خیلی بدی که در آن قرار گرفته بودند، نجات بدهد که کشته شد.

او با اشاره به دلیل انتخاب این نمایشنامه به عنوان اولین تجربه اجرای خود، تصریح کرد: این نمایشنامه از این نظر برای من ارزشمند بود که به این فکر رسیدم خود من هم می‌توانم جای یکی از این شخصیت‌ها باشم. شاید من هم الان اسیر دست کسانی باشم که زندگیم را کنترل می‌کنند. چه بسا این اتفاق برای همه آدم‌های دنیا در حال رخ دادن است و همه به شکلی اسیرند.

بازیگر نمایش «بوی گوشت آدمیزاد» اضافه کرد: افرادی که می‌خواهند از این فضا خارج شوند کشته می‌شوند، از گوشت بدنشان استیک درست شده و به آدم‌ها داده می‌شود. این استیک بوی گوشت آدمیزاد می‌دهد و دلیل انتخاب اسم نمایش همین است. در واقع این حرکت نماد این است که از آدم‌هایی که آزادی‌خواه هستند و انقلاب می‌کنند یک سری چیزها را می‌گیرند و به افرادی که افسارشان در دست قدرتمندان است، می‌دهند.

مولایی با اشاره به جریان آماده‌سازی نمایش، گفت: نمایشنامه که از ابتدای تابستان ۹۹ درموردش با نویسنده صحبت کرده‌بودم تا آخر تابستان آماده شد. از مهرماه بازیگران را که با بیشترشان هم دوره آموزشگاه بازیگری بودیم انتخاب کرده و شروع به تمرین کردیم. آذرماه به دلیل کرونا و قرنطینه شدن تهران تمرینات تا یک ماه کنسل شد و نمایش که قرار بود دی ماه اجرا برود، یک ماه عقب افتاد. سپس دوباره تعطیل شدیم و تصمیم به اجرا برای ۲۹ فروردین گرفتیم. بعد از تمرینات فشرده مجددا فعالیت تئاترها متوقف شد تا اینکه بالاخره از ۲۶ اردیبهشت ماه روی صحنه رفتیم.

او در پایان صحبت‌هایش درباره میزان استقبال مردم از نمایش خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط ویروس کرونا از نمایش‌هایی که روی صحنه می‌روند استقبال خوبی صورت نمی‌گیرد اما خدا را شکر با وجود اینکه این نمایش برای اکثر اعضای گروه ما اولین تجربه روی صحنه است، از استقبالی که در این مدت دیدیم راضی بودیم و در مقایسه با کارهایی که هنرمندان سرشناس در تماشاخانه‌های دولتی اجرا می‌کنند، با استقبال خوبی مواجه شده‌ایم.

گروه اجرایی نمایش «بوی گوشت آدمیزاد» عبارتند از طراح، بازیگر، تهیه کننده و کارگردان: علی مولایی، نویسنده: فرشید گویلیان، مجری طرح: گروه هنری دانژه، بازیگران: نگار افراشته، امیرحسین توانا، محمد رجبیان، مریم شیرازی، مریم محبی، محمد مرادی، ساخت تیزر و عکاس: افرا استودیو، دستیار کارگردان: مهوش زهدی، مدیر تولید: سیاوش قربانی، مسئول نور: سجاد رحمت، طراح پوستر و بروشور: متین خیبلی، طراح گریم: فاطمه صالحی، مشاور رسانه ای: محمد حسین عبداللهی.

این نمایش که از ۲۶ اردیبهشت ماه آغاز به اجرا کرده‌است، تا هفتم خرداد ماه هر روز ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه روی صحنه تماشاخانه «دیوار چهارم» میزبان علاقمندان خواهد بود.

پریسا منیر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است