پاسخ ۱۷۰۰ آمریکایی درباره اینکه یک شهروند ایرانی کیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۵
معرفی کتاب؛

پاسخ ۱۷۰۰ آمریکایی درباره اینکه یک شهروند ایرانی کیست

کتاب «انگاره‌های میان‌فرهنگی مردم آمریکا از مردم ایران» نوشته احسان شاه‌ قاسمی توسط نشر لوگوس به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، «انگاره‌های میان‌فرهنگی مردم آمریکا از مردم ایران» جدیدترین اثر احسان شاه‌ قاسمی است که به همت نشر لوگوس منتشر شده است.

در چهار دهه گذشته روابط ایران و آمریکا پیوسته با تنش همراه بوده و هر بار که رسانه‌ها به این دو کشور می‌پردازند، مخاطب آماده می‌شود مقامات سیاسی دو کشور را در حال تهدید یکدیگر ببیند. اما، در پشت سیاست، مردم ایران و آمریکا چه نگاهی به یکدیگر دارند؟ این کتاب نخستین پژوهشی است که از صدها نفر از مردم آمریکا در کل این کشور درباره نگرش آن‌ها به مردم و فرهنگ ایران سوال می‌پرسد و پاسخ‌های دست اول آن‌ها را پس از انجام یک تحلیل مفصل، ارایه می‌کند.

همچنین، نویسنده با رهگیری دویست سال تاریخ روابط فرهنگی ایران و آمریکا نشان می‌دهد که چگونه نخستین روابط ایران و آمریکا نه سیاسی، که میان-‌فرهنگی بود و ریشه‌های این رابطه چگونه تا ایران امروز ما امتداد یافته است. این کتاب ممکن است، علاوه بر عموم مخاطبان علاقمند، برای پژوهشگران ارتباطات و رسانه‌ها، علوم سیاسی، تاریخ روابط ایران و آمریکا، و تاریخ میسیونری آمریکا در ایران نیز جالب باشد.

نویسنده در توضیح کتاب نوشته است: «این کتاب نتیجه سه سال کار شبانه‌روزی روی رساله دکتری من است. پژوهش میدانی کتاب یک کار کمی-کیفی روی جامعه آمریکا و نگرش آن‌ها به مردم -نه حکومت- ایران است.

از بیش از هزارو‌هفتصد آمریکایی در پنجاه ایالت آمریکا پرسیده‌ام با شنیدن عبارت «یک شهروند ایرانی» چه چیزی به ذهنشان می‌آید و همچنین، این تصویر را از کجا آورده‌اند. یک فایل اس پی اس اس بزرگ با بیش از دویست هزار کلمه پاسخ کیفی و داده‌های کمی را تحلیل کرده‌ام و نتایج آن را در این کتاب آورده‌ام. این بخش کار تنها ۹ ماه وقت مرا گرفته است.

کار اصلی در سه فصل اول انجام شده که در آن تاریخچه روابط سیاسی، فرهنگی و مذهبی ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها را از روز اول تاکنون رهگیری کرده‌ام. هر آمریکایی درباره فرهنگ و مردم ایران هر چیزی نوشته در این پژوهش آورده‌ام. تا پیش از کودتای زاهدی، ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها روابط بسیار خوبی داشتند و برخی حتی این روابط را «عاشقانه» می‌دانستند. حتی، نامه‌ای را پیدا کرده‌ام که در آن ناصرالدین‌شاه از آمریکا دعوت می‌کند ایران را مستعمره خود کند! فصلی را به نقش شگفت‌انگیز میسیونرهای آمریکایی در بنیان‌گذاری آموزش عمومی و پزشکی ایران اختصاص داده‌ام.»

کتاب «انگاره‌های میان‌فرهنگی مردم آمریکا از مردم ایران»  در ۱۵۷ صفحه با قیمت ۶۴۰۰۰ تومان روانه بازار کتاب شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000