فصل دوم «ملکه گدایان» ۱۱ قسمت دارد/ در این سریال خبری از لاکچری بازی نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۴
در نشست خبری سریال مطرح شد؛

فصل دوم «ملکه گدایان» ۱۱ قسمت دارد/ در این سریال خبری از لاکچری بازی نیست

نشست خبری سریال «ملکه گدایان» با حضور جمعی عوامل و بازیگران به صورت آنلاین در کلاب هاوس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، شب گذشته ۲۷ اردیبهشت‌ماه نشست خبری سریال «ملکه گدایان» با حضور تعدادی از عوامل و بازیگران آن با اجرای مژده لواسانی، از ساعت ۲۱ تا ۲۳ در کلاب هاوس برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی طلوعی تهیه‌کننده سریال درباره روند ساخت «ملکه گدایان» گفت: تقریبا زمستان ۹۸ و بعد از پخش سریال «مانکن» بود که صحبتی با حسین سهیلی زاده درباره ایده «ملکه گدایان» که توسط سهیلی زاده و امیر محمودی ایجاد شده بود، داشتیم. می‌خواستیم زندگی‌هایی با سبکی لاکچری را به صورت متفاوت نشان دهیم که در میان درام کوچکش، نگاهی به معضل اجتماعی کودکان کار داشت.

وی عنوان کرد: اوایل اردیبهشت ماه برای پیش تولید سریال برنامه ریزی شد که هم‌زمان با پیک اول کرونا در کشور بود. فکر می‌کنم ما اولین مجموعه‌ای بودیم که با توجه به بیشتر شدن نیاز در خانه ماندن مردم و ایجاد محتوایی برای آن‌ها، جهاد کردیم و استارت کار خورده شد و توانستیم تصویربرداری را از ۱۱ مردادماه آغاز کنیم.

امیر محمودی نویسنده «ملکه گدایان» درباره نگارش قصه آن توضیح داد: اواخر فیلمبرداری سریال «مانکن» بودیم که سهیلی زاده درباره ایده خود مبنی بر ماده شیمیایی که محصولی مثل آب را تولید می‌کند داشت، طرح اولیه «ملکه گدایان» که ملکه‌ای است و جایی به نام مفت آباد دارد، خلق شد و بلافاصله آن را نوشتیم در ادامه حامد افضلی به گروه اضافه شد و طرح را از اول بازنویسی کردیم، ۲ سالی طول کشید و چیزی که پخش شد حاصل آن است.

حامد افضلی دیگر نویسنده اثر در پاسخ به پرسش مجری درباره مقایسه «ملکه گدایان» با «آوای باران» که دیگر اثر سهیلی زاده درباره کودکان کار است و اینکه چطور تلاش کردند که هردو اثر شبیه به هم نشود، بیان کرد: ما تلاشی نکردیم چون مسیر قصه متفاوت و تنها کودکان کار مشترک هردو سریال بود پس در نتیجه ترس و تلاشی نداشتیم، معمولا هر سریالی که ساخته می‌‌شود با کارهای قبلی کارگردان مقایسه می‌شود. چون سهیلی زاده کارگردان هردو اثر بوده ردی از سلیقه او هم دیده می‌شود اما مقایسه بیشتر در قسمت‌های اول بود و رفته رفته که مردم با داستان سریال آشنا شدند، به پایان رسید.

وی تاکید کرد: شاید در قالب موضوع مواد مخدر چندین سریال ایجاد شود و این دلیلی بر شباهت آن‌ها نیست، «آوای باران» یک خط قصه داشت و کودکان کار بخشی از سریال بود، همان اول کار هم خط عوض شد و با «آوای باران» شبیه نبود.

بعد از خواندن چند قسمت، نقش را قبول نکردم

علی اوجی بازیگر نقش سیامک از تجربه کار با سهیلی زاده و حضورش در سریال بیان کرد: از طرف سهیلی زاده برای بازی در نقش سیامک دعوت شدم و بعد از خواندن چند قسمت تصمیم گرفتم که این پیشنهاد را قبول نکنم. بعد سهیلی زاده یک جلسه گذاشت که ببیند علت رد کردن پیشنهاد توسط من چیست. آنجا هنوز روی این تصمیم بودم که من یک بار نقش مدیر برنامه را بازی کرده‌ام و چرا باید دوباره این کار را انجام دهم؟

وی ادامه داد: یک ماه و نیم طول کشید تا قبول کنم چون فکر می‌کردم کار، نفعی برای من ندارد اما سهیلی زاده معتقد بود که آن چیزی که به دنبال آن هستم کم کم بوجود می‌آید. در طول سریال نظرم عوض شد و به نظرم کار خوبی از آب درآمد و امروز از این انتخاب راضی هستم. فکر می‌کنم یکی از پربیننده‌ترین سریال‌ها باشد و از ویدیوهایی که بیرون آمده و فیدبک‌هایی که از مردم می‌بینم این مساله را متوجه شدم که بخش سیامک و آریا خیلی بامزه در آمده است.

باران کوثری بازیگر نقش افرا نیز درباره تجربه بازی خود گفت: بسیار نقش متفاوتی است؛ از آن نقش‌هایی است که بعید می‌دانم بازیگری ردش کند آن هم در سریالی که کسی مثل سهیلی زاده کارگردانش باشد. ویژگی سریال‌های سهیلی زاده این است که در یاد مردم می‌ماند. نقشی که نویسندگان با وسواس نوشته بودند به نظرم در همچین سریالی ماندگار می‌شد و هر بازیگری قبول می‌کرد.

وی بزرگترین موهبت «ملکه گدایان» را تیم آن دانست و خاطرنشان کرد: یک هماهنگی بین گروه کارگردانی و نویسنده‌ها و بازیگران وجود داشت که فکر می‌کنم به همه‌مان خیلی کمک کرد، صمیمیتی که پشت صحنه وجود داشت باعث می‌شد روابط‌مان رنگ بگیرد؛ از جایی رابطه افرا و داریوش جدید می‌شد و رنگ جدیدی هم به سریال اضافه می‌شد. جدا از متن و کارگردانی خوب، هماهنگی خوب بازیگران بود، چه کسانی که تجربه داشتند و چه کسانی که کمتر در این زمینه فعالیت کرده بودند.

باران کوثری معرف من بود

شبنم قربانی بازیگر نقش سارا درباره چگونگی حضور خود در این سریال اظهار کرد: کار کردن در «ملکه گدایان» خیلی شانس بزرگی بود. همه ما می‌دانیم که کار کردن با سهیلی زاده چه چیزی را در پی دارد. شانس بزرگی نصیب من شد که به واسطه باران کوثری بود، او معرف بنده بود و در ادامه من به دفتر سهیلی زاده رفتم. محمودی تست می‌گرفت و اینگونه بود که انتخاب شدم.

وی در جواب به این سوال که می‌دانستی برای چه نقشی تست می‌دهی عنوان کرد: نه نمی‌دانستم فقط گفته بودند که سریالی قراره ساخته شود و برای آن تست می‌گیرند. من به دفتر سهیلی زاده رفتم و چیزی درباره نقش نمی‌دانستم، فکر نمی کردم نقش جذابی باشد. درنهایت انتخاب شدم و خیلی هم خوشحال هستم.

عرفان ناصری بازیگر نقش داریوش نیز با اشاره به معرفی‌اش توسط باران کوثری، بیان کرد: خدا رو شکر می‌کنم بابت بازی در این نقش. سر فیلم «بی همه چیز» بودیم که باران کوثری اطلاع داد، سهیلی زاده برای سریالی تست می‌گیرد من به دفتر او رفتم و خدا را شکر که توانستم این نقش را بازی کنم.

باید به حقوق کودکان کار توجه کنیم

در ادامه یکی از خبرنگاران درباره علت اضافه شدن متنی که اول سریال و درباره کودکان کار بود، پرسید و اینکه آیا از اول به فکر همچین متنی بودند؟ فکر می‌کردند که قرار است از سریال همچین برداشتی شود؟

رحمان سیفی آزاد تهیه‌کننده سریال در جواب به آن گفت: ما از ابدا قصد داشتیم که به کودکان کار و باند بودن آن‌ها بپردازیم. در کشور ما به دلیل قضاوت‌ها و واکنش‌هایی که رخ می‌دهد و برای اینکه ذهن آن‌ها آرام شده و بدانند نمی‌خواهیم حقوق کودکان کار را زیر سوال ببریم و تعابیری از این قبیل، پس مجبور شدیم آن متن را زودتر بیاوریم که قضاوت‌های زود هنگام را کنترل کنیم.

وی درباره پرداختن به موضوع کودکان کار تاکید کرد: موضوع مهمی‌ست. به نظر من کودکان کار آنقدر مهم هستند که هر سال سریالی درباره آن‌ها ساخته شود. باند بودن کودکان کار مدنظر نیست بلکه کاراکتر آن باید جلوی چشم‌مان باشد و بدانیم روز به روز شرایط‌شان سخت‌تر می‌شود و اگر وارد باندی می‌شوند انتخاب خودشان نیست.

سیفی آزاد عنوان کرد: ما باید نشان دهنده آن باشیم که این افراد وضعیت اسفباری دارند و به جای شعارهای صرف که اثرگذاری ندارد با نشان دادن آن‌ها، به هر نحوی کمکی کرده باشیم. یکی از دغدغه‌های انجیوها این بود که مسئولان مربوطه باند بودن را بهانه قرار می‌دهند تا به آن‌ها کمک نکنند، به وظایف اجتماعی خود عمل نکنند و مسئولیت را نپذیرند پس باتوجه به فشارهای انجیوها و مسئولانی که می‌خواهند از مسئولیتشان جلوگیری کنیم، ما همراهی کردیم که به واسطه آوردن متنی اول سریال، از آن آسیب جلوگیری شود

تهیه‌کننده سریال اظهار کرد: توجه به کودکان کار در کشور ما به شدت ضرروی است مخصوصا از وقتی که رشد جمعیت به صفر رسیده است. ما باید به حقوق کودکان به طور عمومی و کودکان کار به طور خصوضی اهمیت دهیم. فکر می‌کنم این سریال توجه مردم را به این قشر جلب کرده است.

حامد افضلی در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه کودکان کار و باند بودنش چطور در فیلمنامه آورده شد و آیا این قضیه برای درام قصه اضافه شد یا ظرفیت این را داشت که به آن پرداخت، گفت: ما هرررو این بچه‌ها را سر چهارراه می‌بینیم و به نوعی دغدغه‌مان شده بود. ورود به این موضوع شجاعت می‌خواست و می‌دانستیم که از ابتدا با انتقاد مواجه خواهیم شد. شروع سریال با کودکان کار هم هدف‌مان بود. بدترین نوع بچه‌های کار، آن هایی‌ست که با باندها کار می‌کنند، درست است که تعدادشان کم است اما پلیدترین نوع آن است. از این منظر به چیزی که می‌خواستیم رسیدیم؛ موضوع باز شد، روزنامه‌ها پرداختند، عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف بودند. به نظر من باز هم باید به این موضوع پرداخت.

قسمت اول «ملکه گدایان» حدود ۵۰ میلیون دقیقه بازدید داشت

باران کوثری نیز در واکنش به این سوال بیان کرد: درباره این موضوعات اجتماعی فیلم‌های زیادی ساخته می‌شود که موضوع خوبی هم دارند. این موضوعات خیلی حساس هستند و هربار می‌شود در آن چیزی یافت. نکته‌ای که در سریال ما وجود دارد این نبود که کسی سو استفاده کند. اگر انجمنی مانند انجمن حمایت از کودکان کار ما را متوجه همچین مساله‌ای می‌کند، خیلی خوب است و بهتز می‌شود که فیلمی ساخته یا کتابی نوشته شود. بهتر بود جلوی سو استفاده و انتقادات را بگیریم و با گذاشتن آن متن در ابتدای سریال جلوی تبعات ناخواسته را گرفتیم.

در ادامه احسان عمرانی مدیر اجرایی فیلیمو درباره مخاطبانی که سریال را همراه کردند، اظهار کرد: معیار ما از موفق بودن یا نبودن سریال در پلتفرم، میزان استقبال مردم و تاثیرات آن بر جامعه است. این سریال از ابتدا جزو موفق‌ترین کارهایی بود که روی فیلیمو داشتیم و قسمت به قسمت که جلو رفت بر حجم مخاطبان آن افزود شد، ماه‌های زیادی جزو فیلم‌های پرمخاطب یود و درحال حاضر نیز در کنار «می‌خواهم زنده بمانم» جزو سریال‌های پرمخاطب است. قسمت اول «ملکه گدایان» حدود ۵۰ میلیون دقیقه بازدید داشت که فکر می‌کنم آمار قابل توجهی است و این روند ادامه داشته تا همین روزهای آخر.

آرمان درویش بازیگر نقش البرز درباره تجربه بازی در این سریال مطرح کرد: این کار نقطه عطفی در کارهای من است و بسیار در زندگی شخصی من تاثیر گذار بوده و در آینده نیز بر زندگی‌ کاری‌ام تاثیر خواهد گذاشت. سهیلی راده از همان ابتدا دست ما بازیگران را باز می‌گذاشت، اجازه می‌داد با نقش خودمان کلنجار برویم و با دیگر کاراکترها خودمان را وفق دهیم. بسیار تجربه لذت‌بخشی بود، این اولین تجربه سریال من بود. هر بازیگری ببیند سریالش یا هرکاری که انجام می‌دهد موفق است لذت می‌برد . البته در ابتدا فکر نمی‌کردم بتواند مخاطب داشته باشد و میان خانواده‌ها طرفدار پیدا کند.

امین محمودی با اشاره به همکاری با سهیلی زاده درباره روند انتخاب بازیگران خاطرنشان کرد: به عنوان کسی که در کنار سهیلی زاده بودم انتخاب بازیگر براساس ضوابط پیش می‌رود. عرفان و شبنم با اینکه از طرف باران کوثری بود ولی از میان ۲۰۰ یا ۳۰۰ تست حضوری دیگر انتخاب شدند و درخششان حکم تایید نگاه آقای سهیلی زاده را دارد. باید از این معرفی‌ها تشکر و استقبال کرد.

بازی فرزاد فرزین به ما تحمیل کرد که نقشش را بیشتر کنیم

در ادامه یکی از خبرنگاران درباره ریتم سریال که در قسمت ابتدایی تند بوده و در ادامه کند می‌شود و تاثیر بازخوردها در نگارش قسمت‌های جلوتر پرسید که حامد افضلی پاسخ داد: درباره قسمت اول که ریتم تندتری نسبت به قسمت‌های بعدی داشت، موافق هستم، قسمت اول همه جا جزو بهترین‌هاست و این اتفاق برای قسمت آخر ما هم خواهد افتاد، سریال روی قسمت اول سوار می‌شود. درباره نقش‌ها ما خیلی شگفت زده شدیم مثل عرفان و شبنم به همین دلیل مجبور شدیم نقششان را زیاد کنیم، فرزاد فرزین هم وقتی بازی‌اش را دیدیم به ما تحمیل کرد که حضورش را بیشتر کنیم زیرا خیلی غافلگیرکننده و متفاوت بود.

یکی دیگر از خبرنگاران با اشاره به نوع نگاه حسین سهیلی زاده و پرداختن به موضوعات اجتماعی در سریال‌هایش، درباره این موضوع پرسید که او باز هم می‌خواهد این نوع سریال‌ها را ادامه دهد که امین محمودی توضیح داد: سهیلی زاده سال‌های سال است که سریال می‌سازد، همیشه می‌گویند به ترکیب برنده دست نزنید، او با ساختن اینگونه سریال‌ها موفق عمل کرده و عموما کارش در کنار دیگر سریال‌ها مخاطبان بیشتری را جذب کرده است. کسی که می‌تواند با این سبک مخاطبان زیادی را پای سریال بنشاند، چرا باید سبک خود را عوض کند؟ هدف ما جذب مخاطب بود که فکر می‌کنم موفق عمل کردیم.

در ادامه دیگر خبرنگاری از اعتماد تیم به بازیگران جدید پرسید که ایرج محمدی پاسخ داد: اگر بخواهیم در یک نگاه کلی صحبت کنیم باید بگوییم که ما به شدت در بخش نیروی انسانی صنعت فیلم و سریال با کمبود مواجه هستیم به ویژه در بخش بازیگران، لذا کارگردانان بزرگ باید دریادل باشند و بازیگران جدید را انتخاب کنند. ما باتوجه موقعیتی که در «ملکه گدایان» داشتیم باید ریسک می‌کردم که با بازیگران جدید همکاری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رسالت تهیه کنندگان و کارگردانان این است که بازیگران جدید را وارد گود کنند، امکان اینکه یک فرد ۵۰ ساله نقش عاشقی را بازی کند، وجود ندارد پس ریسک کردیم. یکی از افتخارات ما این است که بازیگران جدید توانستند خوب بدرخشند. البته نقدی که می‌توانم به سریال‌های نمایش خانگی بگیرم این است که لاکچری بازی می‌کنند، ما در «ملکه گدایان» لاکچری بازی نداشتیم و باید همین فرمان را جلو برویم.

یکی از ویژگی‌های سریال جذب مخاطب است

محمدرضا لطفی کارگردان سینما که در نشست حضور داشت، درباره این سریال گفت: زمین سریال با فیلم سینمایی فرق می‌کند، ۲ زمین متفاوت است پس نقد کردن آن ها هم فرق می‌کند؛ اولین خصیصه سریال جذب مخاطب است، هیچ سریالی را نمی‌بینیم که موفق باشد اما مخاطب نداشته باشد درعوض خیلی از فیلم‌ها هستند که فیلم‌های خوبی‌اند ولی مخاطب نداشته‌اند و بلعکس. اولین وظیفه سریال جذب مخاطب انبوه است، اگر این اتفاق بیفتد پس موفق بوده است.

وی ادامه داد: ممکن است که سلیقه و جنس من با «ملکه گدایان» یکی نباشد ولی آیا می‌توانم مکفقیت آن را نفی کنم؟ سریال اگر بتواند خانواده را جذب کند، موفق بوده است و فکر می‌کنم «ملکه گدایان» در این مورد درست عمل کرده، حال اگر قشر خاصی جذب آن نشود، نمی‌توان گفت موفق نبوده است.

لطفی با اشاره به همکاری با رضا بهبودی بازیگر نقش شبیر، خاطرنشان کرد: رضا بهبودی تا وقتی که نسبت به کاری کاملا مطمئن نباشد، امکان ندارد در آن حضور داشته باشد. این مجموعه از استانداردهایی برخوردار بوده است که الان درباره آن حرف زده می‌شود. یکی از ویژگی‌های سریال این است که مخاطب خود را شناخته است و براساس آن ادامه دار شود، اگر ملکه گدایان ادامه‌ای دارد یعنی از پس این کار بر‌آمده است.

در ادامه نشست یکی از خبرنگاران از باران کوثری درباره حساسیتش نسبت کاراکتر مقابل پرسید، کوثری در پاسخ توضیح داد: من وسواس عجیبی نسبت به بازی با بازیگر خاصی ندارم ولی چون حرفه بازیگری برای من مثل مهندسی می‌ماند، برایم شوخی بردار نیست، می‌خواهم کسی که مقابلم حضور دارد به اندازه من کار برایش جدی باشد. با همه بازیگران روزهای زیادی را در تمرین گذراندیم و درنهایت به جدیتی رسیدیم، اگر این جدیت را در بازیگران جدید ببینم پس در ادامه نیز با کار کردن مقابل آن‌ها مشکلی ندارم.

وی در پاسخ به پرسش یکی دیگر خبرنگاران درباره بازی با نوجوانان عنوان کرد: قبلا تجربه کار با بچه داشتم و اصولا بازی با آن‌ها برایم جداب است، آن‌ها از یک جای دیگر از وجودشان بازی می‌کنند و من گاهی ازشان یاد می‌گیرم. در مقابل بازیگران نوجوان «ملکه گدایان» نیز من سعی می‌کردم در پوزیشن افرا مقابل آن‌ها قرا بگیرم.

«ملکه گدایان» با دیگر کارهایم متفاوت نیست

یکی از خبرنگاران خطاب به آرمان درویش با اشاره به اینکه او پیش از این بازیگر گزیده کاری بود درباره قبولی نقش البرز پرسید، درویش در پاسخ گفت: «ملکه گدایان» را جدا از کارهای قبلی‌ام نمی‌دانم و در امتداد آن‌هاست. فیلم‌های سینمایی که قبلا کار کردم در اندازه خودشان و سر جای خودشان وجود دازند. درت است که وارد پوزیشن دیگری از بازیگری شده‌ام، حین بازی در سریال تماس بیشتری با مردم داری و هفته به هفته خود را می‌بینی، مدیوم متفاوت است و شکی در آن نیست اما با کارهای قبلی‌ام متفاوت نیست. امیدوارم همچنان گزیده کاری را ادامه دهم و اگر سریالی بازی می‌کنم مانند «ملکه گدایان» موفق باشد.

در ادامه یکی دیگر از خبرنگاران خطاب به باران کوثری عنوان کرد که چرا پس از بازی در «دندون طلا» مدتی در کارهایش وقفه افتاده است، بیان کرد: سریال کار کردن آسان است ولی نقش باید من را جذب کند. البته در سریال‌های تلویزیونی و برنامه‌هایش اصلا بازی نمی‌کنم.

عمرانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره مبارزه با قاچاق سریال بیان کرد: در تمام نشست‌ها و بررسی‌ها این مساله بررسی می‌شود و چالشی برای همه فیلم‌ها و سریال‌های نمایش خانگی است. از طریق مسیر قانونی توانستیم بعضی کانال‌های تلگرامی سابقه دار را متوقف کنیم اگرچه که قارچ‌گونه رشد می‌کنند، البته موضوع مهم این است که کانال‌هایی که مخاطب جذب کرده‌اند، جلو‌ی‌شان گرفته شود ولی باز هم از نوع شروع به فعالیت می‌کند. ساز و کاری که پیش گرفته‌ایم، پاک کردن است، ما تیمی داریم که کانال‌ها را رصد و پاک می‌کند.

وی درباره شبکه‌های ماهواره‌ای هم خاطرنشان کرد: ما تلاش کردیم که از طرف مسیرهای قانونی که پیچیده هستند و سال‌ها به نتیجه نرسیده‌اند، از فعالیت شبکه‌هایی مثل ۲۴ و … جلوگیری کنیم.

طلوعی در پایان درباره فصل دوم سریال تصریح کرد: فصل دوم ۱۱ قسمت است و از لحظه‌ای که پیک قرمز کرونا گذشت، فیلمبرداری آن را آغاز کردیم. درحال حاضر مشغول فیلمبرداری هستم و پیش بینی می‌کنیم تا اواسط تیرماه کل کار جمع شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است