امروز از گنجینه آثار موزه هنرهای معاصر اصفهان بازدید آنلاین کنید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۸

امروز از گنجینه آثار موزه هنرهای معاصر اصفهان بازدید آنلاین کنید

همزمان با 28 اردیبهشت ماه روز جهانی موزه از تور مجازی موزه هنرهای معاصر اصفهان رونمایی شد.

به گزارش صبا، امروز ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ و به مناسبت روز جهانی موزه مصادف با ۱۸ می، از تور مجازی موزه هنرهای معاصر اصفهان رونمایی شد. این تور مجازی، در راستای برنامه­‌های موزه هنرهای معاصر اصفهان است که با آغاز شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران، حضور در فضای مجازی را در دستور کار خود قرار داده است.

مهدی تمیزی مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان، ضمن تبریک روز جهانی موزه به موزه­‌داران ایران و جهان و علاقه­‌مندان به تماشای موزه­‌ها، اعلام کرد: در این تور مجازی، غیر از تماشای ساختمان موزه هنرهای معاصر اصفهان، که یکی از عمارت­‌های قرار گرفته در دولتخانه صفوی است، تماشای منتخب آثار گنجینه این موزه نیز به دو زبان فارسی و انگلیسی مهیا شده است.

مهدی تمیزی درباره تاریخچه بنای موزه گفت: عمارت جٌبه‌­خانه که امروزه موزه هنرهای معاصر اصفهان است، بخشی از دولتخانه صفوی بوده که در کنار دیگر آثار برجامانده از دوران­‌ها، به یادگار، به دست ما رسیده است. همسایه­‌های این عمارت رکیب­‌خانه و تالار اشرف (در ضلع جنوبی)، تالار تیموری (در ضلع شمالی)، کاخ چهلستون (در ضلع شمال غربی) و مجموعه میدان نقش جهان و عمارت‌های اطراف آن (در ضلع شرقی) هستند. معماری امروز این بنا، قاجاری و دلیل آن، تخریب و بازسازی این عمارت صفوی در دوره قاجار است.

تمیزی با اشاره به مساحت ۳۰۰۰ متر مربعی موزه و ۱۸۰۰ متر مربعی زیربنای آن که در دو طبقه است، از گالری­‌های یک و دو در ضلع شمالی و گالری‌­های سه و چهار و گالری تک اثر، در ضلع غربی خبر داد و اظهار کرد: موزه هنرهای معاصر اصفهان که در اسفند سال ۱۳۷۳ به همت شهرداری اصفهان آغاز به کار کرد، وظیفه دارد به صورت دوره‌­ای، نمایشگاه­‌هایی از آثار ارزشمند هنر معاصر ایران و جهان را به نمایش درآورد. همچنین برپایی رویدادهای هنرهای تجسمی و نگاهبانی از آثاری که در گنجینه گردآوری شده، بر عهده این مرکز هنری است. گنجینه موزه از نظر حقوقی متعلق به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و از نظر معنوی متعلق به شهروندان این شهر است.

از آنجایی که ایده وقف آثار هنری، از برنامه­‌های مهدی تمیزی در دوره مدیریت او بر موزه هنرهای معاصر اصفهان است، برنامه‌­ریزی و تبلیغات برای اهدای آثار هنری به گنجینه این موزه، از سال ۱۳۹۷ آغاز شد. اهدای بیش از ۳۷ قطعه اثر از هنرمندان ایرانی و ۴ قطعه اثر از هنرمندان خارجی و ثبت و پلاک بیش از ۶۰ قطعه اثر هنری ثبت نشده و موجود در انبارهای موزه، بخشی از این برنامه است. گنجینه موزه هنرهای معاصر اصفهان هم اکنون دارای ۹۶۵ قطعه اثر با ۵۵۶ شماره اموال است.

تور مجازی موزه هنرهای معاصر اصفهان و تماشای منتخب آثار گنجینه موزه، به مناسبت روز جهانی موزه، به آدرس imcart.ir/tour آماده تماشای علاقه­‌مندان است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است