مصائب ۶ ساله نوشتن فیلمنامه «صد سال تنهایی»/ بخشی از قصه در این مدت لو رفت | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۷
جابر قاسمعلی با صبا مطرح کرد:

مصائب ۶ ساله نوشتن فیلمنامه «صد سال تنهایی»/ بخشی از قصه در این مدت لو رفت

جابر قاسمعلی از روند 6 ساله نگارش فیلمنامه‌ای با عنوان «صد سال تنهایی» برای تلویزیون گفت.

جابر قاسمعلی فیلمنامه نویس در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره سریال «صد سال تنهایی» گفت: با اینکه نگارش فیلمنامه «صد سال تنهایی» را ۶ سال پیش آغاز کردیم ولی هنوز به انتخاب کارگردان نرسیده‌ایم و در میانه‌های کار هستیم.

به گفته وی، نگارش این فیلمنامه از ابتدا تا اینجای کار حدود ۶ سال طول کشیده است.

وی درباره شکل گیری ایده این متن توضیح داد: ایده اولیه این سریال در واقع یک گزارش بود که در دی ماه ۹۳ در یکی از روزنامه‌ها منتشر شده بود. محمد مسعود تهیه‌کننده سریال «صد سال تنهایی» این گزارش را خوانده بود و به من پیشنهاد داد که بخوانم تا ببینم قصه‌ای از آن در می‌آید یا خیر. گزارش را خواندم و یک نکته در آن گزارش توجه مرا به خود جلب کرد. حدود یک هفته بعد یک طرح اولیه از آن نوشتم. در آن زمان تهیه‌کننده ما درگیر سریال «سرزمین کهن» بود و پیگیر این کار نشد. من تا بهمن و اسفند ۹۳ تحقیقاتی هم انجام دادم و طرح یک سر و شکلی پیدا کرد.

قاسمعلی درباره قصه سریال گفت: قصه درباره یک عمارت قجری است و در طرح اولیه قرار بود از ۱۳۰۰ شروع شود تا ۱۴۰۰ و ما در این صد سال قصه خانواده‌های مختلفی که در این عمارت زندگی‌کرده‌اند مرور می‌کردیم. البته بعدا در صحبت‌هایی که با تلویزیون انجام دادیم گفتند قصه را تا زمان انقلاب پیش ببرید و در سال ۵۷ به پایان برسانید و به ۴۰ سال بعد از انقلاب نپردازید بنابراین دیگر قرار نیست ۱۰۰ قسمت باشد و در حدود ۷۰ قسمت به پایان می‌رسد و طبیعتا اسمش هم عوض می‌شود.

وی اظهار کرد: من این طرح را نوشتم و در فروردین ۹۴ تهیه‌کننده دوباره پیگیر کار شد و خواست که نوشتن قصه آغاز شود. تعدادی از شاگردانم که قلم خوبی داشتند و جوانان خوش ذوقی بودند فراخواندم و در اردیبهشت ۹۴ نوشتن قصه را شروع کردیم تا خرداد ۹۵ روی آن کار کردیم و حاصل کار یک متن ۴۵۰ صفحه‌ای شد. تا پایان سال ۹۵ آن متن را ویرایش کردم و متن قصه آماده برای ساخت یک سریال ۱۰۰ قسمتی را به تهیه کننده تحویل دادم. او از من خواست یک خلاصه ۵۰-۶۰ صفحه‌ای از این آماده کن. خلاصه را آماده کردم و تحویل دادم گفت این حجم را مدیران نمی‌خوانند آن را در ۳۰ صفحه خلاصه کن. دوباره خلاصه فیلمنامه را در ۳۰ صفحه تهیه کردم و به تهیه‌کننده دادم اما به او گفتم قطعا وقتی یک متن ۴۵۰ صفحه‌ای به یک متن ۳۰ صفحه‌ای تبدیل شود، کسی که می‌خواند اصلا متوجه آن نخواهد شد و فقط من که متن را نوشته‌ام از آن سر در می‌آورم.

نویسنده فیلمنامه «صدسال تنهایی» ادامه داد: در ادامه تهیه‌کننده از من خواست فیلمنامه کامل را بنویسم و من بدون اینکه قراردادی داشته باشم، فیلمنامه ۵ قسمت را نوشتم و تحویل دادم. مدیران مربوطه فیلمنامه ۵ قسمت را خواندند و تایید کردند. این پروسه تا به اینجا تا اواسط زمستان سال ۹۶ طول کشیده بود. پس از آن من نوشتن ادامه فیلمنامه را آغاز کردم.

قاسمعلی با بیان اینکه کار کردن با تلویزیون سخت است و مراحل متعدد و پیچیده‌ای باید طی شود تا یک فیلمنامه تایید شود، عنوان کرد: علاوه بر اینکه فیلمنامه و طرح باید در چندین مرحله خوانده و ممیزی و تایید شود، وضعیت پرداخت دستمزدها در تلویزیون هم داستان های خاص خودش را دارد. پس از آنکه فیلمنامه «صدسال تنهایی» تایید شد و نوشتن آن را آغاز کردم، در ابتدای کار تا حدود یک سال تلویزیون مرتب اقساط دستمزد مرا پرداخت می‌کرد، وقتی به سال ۹۸ رسیدیم دو یا سه قسط را پرداخت کردند و در سال ۹۹ تنها یک قسط پرداخت شد. با چنین شرایطی من چطور باید زندگی کنم.

وی افزود: در این میانه و طی رفت و آمدهایی که در دفتر تهیه‌کننده انجام می‌شد بخشی از فضای قجری قصه ما لو رفت و سریال‌هایی در همان حال و هوا ساخته شد. هر چند من معتقدم هنوز هم «صد سال تنهایی» آنقدر جذاب و متفاوت است که اگر خوب ساخته شود، پرمخاطب می‌شود، یک قصه زنانه پرملاطی است که قطعا مخاطبان زیادی را با خود همراه خواهد کرد.

این فیلمنامه نویس درباره زمان آغاز پیش تولید این سریال گفت: اگر شرایط خوب باشد و مملکت قدری روی آرامش را ببیند پیش بینی می‌کنیم که نیمه دوم سال پیش تولید آغاز شود.

وی درباره مدت زمان ساخت سریال «صد سال تنهایی» نیز بیان کرد: ساخت این سریال دست کم یک سال طول خواهد کشید چون حداقل ۷۰ قسمت است.

قاسمعلی در پایان درباره فضا و جغرافیای قصه «صد سال تنهایی» گفت: قصه در تهران رخ می‌دهد اما آدم‌های مختلف از شهرها و اقوام و ملیت‌های مختلف در آن حضور دارند. حوادث و وقایع مختلفی در طول قصه روایت می‌شود و ساختار اصلی قصه یک ملودرام زنانه است و پیش‌برندگان داستان زن‌ها هستند. من یقین دارم خانم‌ها پای این سریال خواهند نشست.

احمدرضا معراجی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000