«یاماها» موتوری که به نمادی از ناموس و وطن تبدیل شد/ رمان «بوماران» در دست انتشار

محبوبه حاجیان نژاد نویسنده کتاب «یاماها» که به همت نشر سوره مهر منتشر شده است در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا گفت: از زمانی که خواندن را آموختم به نوشتن علاقمند شدم و این علاقه مرا به سمت مطالعه­ آثار برجسته­ ادبیات ایران و جهان سوق داد. سال 82 با ورود به دانشگاه، نوشتن داستان کوتاه را به شکل جدی­دتری آغاز کردم و همزمان با تحصیل در دانشگاه در جشنواره­‌های مختلف داستان شرکت کرده و صاحب مقام­‌های مختلفی در این جشنواره‌­ها شدم. سال 92 همکاری خود را با دفتر آفرینش‌­های ادبی حوزه­ هنری سمنان آغاز کردم که حاصل آن مجموعه داستانی است به نام «ح دوچشم» که سال 99 در انتشارات سوره­ مهر به چاپ رسید.

این نویسنده در شکل‌گیری ایده کتاب جدیدش با نام «یاماها» بیان کرد: نوشتن رمان «یاماها» را ابتدای سال 96 و در یک کارگاه رمان زیر نظر مهدی زارع مسئول دفتر آفرینش­‌های ادبی حوزه هنری سمنان آغاز کردم. ایده­ اولیه­ یاماها را که اولین تجربه­ من در حوزه­ رمان بود، از تجاربی که از قلم زدن در حوزه­ تاریخ شفاهی به دست آورده بودم گرفتم. پیش از آن خاطرات خودنوشت شهیدی به نام احمد امی را ترجمه کرده بودم که در کتابی با عنوان «جامه سرخ» در انتشارات سوره­ مهر به چاپ رسیده بود. ایده­ اولیه­ این کتاب از شخصیت این شهید و سیر تحول او گرفته شد که تنها بخشی بسیار جزئی از رمان را تشکیل می­‌دهد و باقی اجزای رمان که عبارت است از مکان­‌ها، رویدادها، شخصیت­‌ها و حوادث و موقعیت­‌ها کاملا و مطلقا تخیلی و داستانی هستند و هیچ پایه و اساسی بر واقعیت شخصیت و زندگی این شهید و خانواده و اطرافیان ایشان ندارد.

او درباره شخصیت احمد در کتاب «یاماها» توضیح داد: شخصیت اصلی داستان یعنی احمد در ابتدا جوانی روستایی است که با وجود اینکه با باورها و اعتقادات پدر خود مخالف نیست اما خلاف میل پدر، راه متفاوت و مستقلی را برای پیمودن مسیر زندگی خود انتخاب می‌­کند. ماجراهای زندگی او با شروع تحصیل در رشته­ زبان انگلیسی در دانشگاه تهران آغاز می­‌شود که به نوعی مصادف است با پرحادثه‌­ترین سال­‌های انقلاب. زندگی احمد در این مدت با فراز و نشیب­‌های مختلفی روبرو می‌­شود، آزمون و خطاهای بسیاری را پشت­‌سر می­‌گذارد و بر سر دوراهی­‌هایی تعیین­‌کننده و سرنوشت‌­ساز قرار می­‌گیرد و ازین طریق شخصیت او رشد پیدا می‌­کند و به تحول می­‌رسد.

وی افزود: «یاماها» نام موتوری است که احمد در ابتدای داستان آن را رفیق و مونس خود می‌­داند و در نهایت با ماجرای فرعی که موتور در کنار ماجرای اصلی در داستان می‌­سازد، به نوعی به نمادی از ناموس و وطن در داستان تبدیل می­‌شود.

حاجیان نژاد با بیان اینکه در این رمان تلاش کرده‌­ است از فضاها و مکان­‌های متنوعی استفاده کند و برای این کار نیاز به تحقیق و مطالعات کتابخانه‌­ا‌ی، میدانی و مصاحبه­‌ای بسیاری داشته است، اظهار کرد: مهم‌­ترین چالشی که در نوشتن این رمان با آن روبه‌رو بودم، مساله­ تجربه­ زیستی بود. ماجراهای رمان در بازه­ سال­‌های 57 تا 59 رخ داده بود و من از لحاظ سنی این برهه­ تاریخی و سرنوشت‌­ساز را به طور مستقیم درک و تجربه نکرده بودم و عدم وجود این تجربه­ زیستی کمی کار را برای من دشوار می­‌کرد. برای مواجه شدن با این چالش به مطالعه کتاب­‌های تاریخی ر این زمینه روی آوردم و در نهایت موفق شدم تا حدودی خود را در آن مکان و فضا حاضر کنم و حال و هوای آن را درک کنم.

او ادامه داد: نوشتن این رمان حدود 9 ماه طول کشید و خوشبختانه در دهمین جشنواره رمان انقلاب موفق به کسب رتبه­ دوم و دریافت جایزه­ «امیرحسین فردی» شد.  «یاماها» در 13 فصل به نگارش درآمده و قالب آن نامه­‌های سرگشاده­ای است که احمد برای برادر گمشده­ خود محمد می­‌نویسد و از این طریق ماجراها را روایت می‌­کند.

حاجیان نژاد در پایان درباره فعالیت‌های اخیر خود خاطرنشان کرد: بعد از «یاماها» شروع به نوشتن رمانی کردم با عنوان «بوماران» که مکان و فضای آن مربوط به شهر دامغان است و به امید خدا به‌زودی توسط انتشارات سوره­ مهر چاپ و منتشر می‌­شود. در حال حاضر در مراحل پایانی نوشتن رمان دیگری هستم که از لحاظ فضا، مکان و مضمون تا حدودی از دو رمان دیگرم متفاوت­ است. در این فاصله دو کتاب نیز ترجمه کرده‌­ام که یکی با عنوان «حکمت شادان» از نیچه توسط انتشارات نیک فرجام چاپ شده و دیگری نیز با عنوان «صبح جادویی» در دست چاپ است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/