محوطه تاریخی توس ساماندهی و بازپیرایی می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۶

محوطه تاریخی توس ساماندهی و بازپیرایی می‌شود

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از بازپیرایی محوطه تاریخی توس برای حضور گردشگران داخلی و خارجی خبر داد.

به گزارش صبا، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پیام روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، اعلام کرد محوطه تاریخی توس برای حضور گردشگران داخلی و خارجی ساماندهی و بازپیرایی می‌شود.

در پیام علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مناسبت این روز آمده است: «فردوسی را نگاهبان زبان فارسی می‌دانند، از آن‌رو که با سرایش یکی از عظیم‌ترین منظومه‌های حماسی جهان به زبان فارسی حیاتی دوباره و به فرهنگ و ادبیات کشورمان غنایی افزون بخشید.

بی‌تردید گرامی‌داشت مقام و منزلت فردوسی، پاسداشت بخشی ارزشمند از گنجینه میراث‌فرهنگی این مرز و بوم است. بر این سیاق  وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کنار اقدامات متعددی که برای توس انجام داده، ساماندهی و بازپیرایی محوطه تاریخی توس را نیز دنبال کرده است تا شرایط حضور گردشگران داخلی و خارجی در آرامگاه فردوسی تسهیل شود.

ضمن بزرگداشت یاد و نام بلند حکیم توس، فرارسیدن روز فردوسی را به همه ایرانیان و دوستداران زبان فارسی در سراسر جهان تبریک و تهنیت می‌گویم.»

مونسان در آذرماه ۹۹ گفته بود که برای بازسازی و بهسازی این منطقه تاریخی و فرهنگی ارزشمند، ۹۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. او همچنین از تهیه و تکمیل پرونده محوطه تاریخی توس برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو خبر داده بود.

پرونده‌ «چشم‌انداز فرهنگی توس» از سال ۸۶ در فهرست موقت یونسکو ثبت شده است.

در سایت یونسکو نوشته شده است: «توس یکی از اماکنی است که دیرینه‌ترین بقایای حیات انسان را در خود جای داده است و امروز بزرگ‌ترین شهر مذهبی جهان اسلام شناخته می‌شود. این شهر شاهد تمدن‌های متفاوتی بوده است (چرخه فرهنگی). توس زادگاه بسیاری از فرهیختگان ایرانی است.»

سکونت و ساخت‌ و ساز روی عرصه تاریخی، خدشه‌دار شدن منظر توس به دنبال نصب دکل‌های برق و فعالیت غیرمجاز معادن از جمله موانع ثبت جهانی توس بوده و به نظر می‌رسد تا ثبت جهانی آن راهی طولانی در پیش باشد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است