«حکیم توس» به مناسبت بزرگداشت حکیم فردوسی روی آنتن می‌رود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۱

«حکیم توس» به مناسبت بزرگداشت حکیم فردوسی روی آنتن می‌رود

به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی ۲۵ اردیبهشت ماه و پاسداشت زبان فارسی، برنامه «حکیم توس» به موضوع نقش فردوسی در پاسداشت زبان فارسی می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، رادیو فرهنگ به مناسبت بزرگداشت نام و یاد شاعر حماسه‌سرای ایران حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی ویژه برنامه‌ای با عنوان «حکیم توس» به مدت چهار را پخش می‌کند.

مرتضی صداقت‌گو‌ مدیر گروه ادب و هنر درباره این برنامه گفت: رادیو فرهنگ در روز بزرگداشت حکیم فردوسی برنامه «حکیم توس» را تدارک دیده است که شامل بخس‌هایی با محوریت معرفی فردوسی و آشنایی با اثر او‌ و‌ نقشی که در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ایفا کرده است، پخش می‌شود.

وی به شاهنامه خوانی به عنوان سنتی دیرینه در بین اهل ادب اشاره و عنوان کرد: از دیرباز داستان‌های شاهنامه به عنوان اثری حماسی-اخلاقی در بین مردم به شکل نقالی و پرده خوانی رواج داشته است. در این برنامه نیز صدای استادان ادبیات فارسی از گذشته تا امروز که اجرا و‌ خوانشی از شاهنامه داشته‌اند، پخش می‌شود.

وی با تاکید بر این مساله که فردوسی شاعری شناخته شده در بین فارسی زبانان دنیا است به بخشی از برنامه با حضور کارشناسان غیر ایرانی فردوسی پژوه اشاره کرد و افزود: فردوسی برای اظهار هنر خود، زبان ساده‏‌ای را به کار برده و شاهنامه را شاهکار زمان و بیان ساخته است، پس از اسلام و با ورود ادبیات عرب به ایران اندک‌‍ اندک بسیاری از واژگان و ترکیب‏‌های اصیل فارسی، به دست فراموشی سپرده می‏‌شد ولی حکیم توس، با به نظم در آوردن شاهنامه، تا حد زیادی جلو این کار را گرفت. از این رو، در این برنامه از صحبت‌های کارشناسان غیر ایرانی فارسی زبان درباره فردوسی و نقش وی در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی بهره‌مند خواهیم شد.

مدیر گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ در پایان درباره مهمانان و کارشناسان برنامه «حکیم توس» اظهار کرد: از کسانی که صحبت‌هایشان را درباره حکیم توس در این برنامه خواهیم شنید می‌توان به محتبی مینوی، ایرج افشار، مهدی اخوان ثالث، مرتضی کاخی، خالقی مطلق، الهی قمشه‌ای، میرجلال الدین کزازی، محمدعلی اسلامی ندوشن، رودیکا النا از کشور رومانی، گلبخت خدای نوا از قزاقستان، نوراف از تاجیکستان، اخلاق احمد آهن از هند، بآتریس سالاس مترجم شاهنامه به اسپانیایی، سلیم مظهر از پاکستان و بسیاری دیگر اشاره کرد.

ویژه برنامه « حکیم توس» شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ به تهیه‌کنندگی مریم مردانی روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز بصورت زنده از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

۲۵ اردیبهشت سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر بلندآوازه ایرانی است. او که با اثر خود نقش جوان‏مردی، اخلاق و ایمان را بر تاریخ نشاند و با حکمت و بینش گسترده، فرهنگ غنی ایران را تا فراسوی مرزهای خاکی نمایان ساخت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است